Мін’юст декларує підтримку прозорої конкуренції у процедурах банкрутства

15:20, 12 июля 2019
Регулятор стверджує, що ДП «СЕТАМ» вже має дворівневу електронну торгову систему і нарівні з ДП «Прозорро.Продажі» готовий до продажів активів банкрутів.
Мін’юст декларує підтримку прозорої конкуренції у процедурах банкрутства
Следите за актуальными новостями в соцсетях SUD.UA

Наближається дата, коли набере чинності новий Кодекс України з процедур банкрутства, і відтоді продаж активів підприємств-банкрутів буде відбуватися виключно на електронних торгах. До цього часу Міністерство юстиції України як державний регулятор має визначити і затвердити процедуру відбору Адміністратора електронної торгової системи, а також створити ще кілька десятків підзаконних нормативно-правових актів, що регулюють функціонування даної електронної торгової системи.

На запит «Судово-юридичної газети» з цих питань прес-служба Міністерства юстиції України надала відповідь, у якій висловлена позиція відомства.

Яким чином буде забезпечена об'єктивність Міністерства юстиції при виборі організатора електронних торгів активами підприємств-банкрутів у виборі між ДП СЕТАМ та ДП ПРОЗОРРО.ПРОДАЖІ? Адже ДП СЕТАМ, яке хоч і передане до сфери управління АРМА, є все ж таки «дітищем» Міністерства? Чи не буде тут конфлікту інтересів?

Як відомо, саме Міністерство юстиції України, відповідно до «Положення про Міністерство юстиції України», затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 02.07.2014 року № 228, є державним органом з питань банкрутств, який, відповідно до покладених на нього обов’язків, забезпечує формування та реалізацію державної правової політики, політики з питань банкрутства.

Кодекс України з процедур банкрутства не передбачає наявності такого суб’єкта, як «організатор». При цьому Кодекс України з процедур банкрутства закріплює наявність Адміністратора електронної торгової системи, не регламентуючи процедури його визначення.

З огляду на зазначене, саме Міністерство юстиції України як державний орган з питань банкрутства визначатиме процедуру відбору/визначення Адміністратора електронної торгової системи.

Дійсно, ДП «СЕТАМ» входило до сфери управління Міністерства юстиції України, проте станом на сьогодні ДП «СЕТАМ» входить до сфери управління Національного агентства України з питань виявлення, розшуку та управління активами, одержаними від корупційних та інших злочинів.

Важливо відзначити, що Кодекс України з процедур банкрутства закріплює вимоги до електронної торгової системи, тому Адміністратор, в першу чергу, повинен мати у власності чи у користуванні електронну торгову систему, яка відповідатиме вимогам, передбаченим законом.

ДП «СЕТАМ» є прибутковим підприємством зі значними здобутками та позитивним досвідом у сфері проведення електронних торгів. Жодних підстав для наявності потенційного чи реального конфлікту інтересів немає. Навпаки, завданням Мін’юсту є створення умов для якісної конкуренції, щоб забезпечити ефективну систему торгів активами підприємств-банкрутів.

Чи готове Міністерство юстиції перед передачею на затвердження до Кабінету міністрів України проектів постанов з ключових питань організації електронних аукціонів у процедурах банкрутства виставляти їх на обговорення, якщо не з громадськістю, то хоча б з експертним середовищем, зокрема з міжнародних проектів?

Безумовно, готове. Більше того, таке обговорення вже мало місце. Мін’юстом було ініційовано ряд заходів за участі представників міністерства, експертного середовища, міжнародних організацій, представників ДП «СЕТАМ» та  ДП «ПРОЗОРРО.ПРОДАЖІ» та електронних майданчиків, на яких всі учасники мали можливість викласти власне бачення на процедури електронних торгів арештованим майном.

Наскільки відомо, з погляду відповідності вимогам положень Кодексу з процедур банкрутств програмного забезпечення діяльності організатора електронних торгів, ПРОЗОРРО.ПРОДАЖІ практично готові до роботи і не потребують масштабних змін (вони від початку працюють із дворівневою системою). Для СЕТАМ доведеться розроблювати нове програмне забезпечення, яке коштує недешево. Так само витратитися будуть змушені торгові майданчики для підключення. Чи впливатиме фінансовий фактор на питання вибору організатора електронних торгів?

Важливо відзначити, що вказане вами твердження, зокрема щодо необхідності ДП «СЕТАМ» здійснювати значні фінансові витрати для налаштування дворівневої системи, не відповідають дійсності.

Станом на сьогодні, системи ДП «ПРОЗОРРО. ПРОДАЖІ» та ДП «СЕТАМ» є дворівневими.

Зокрема, Порядок реалізації арештованого майна затверджений наказом Міністерства юстиції України від 29.09.2016 року № 2831/5 передбачає, що оператори електронних майданчиків забезпечують учасникам можливість брати участь в електронних торгах відповідно до вимог Порядку через власний електронний торговий майданчик, який взаємодіє з центральною базою даних електронних торгів шляхом автоматичного обміну інформацією за допомогою АРІ (англ. application programming interface (ей-пі-ай)) — інтерфейсу програмування додатків, що надається центральною базою даних системи електронних торгів у вигляді коду з відкритим доступом, який визначає функціональність та призначений для підключення електронних торгових майданчиків Операторів до центральної бази даних системи електронних торгів.

З огляду на зазначене, ДП «СЕТАМ» володіє дворівневою електронною торговою системою, яка складається з центральної бази даних та підключених до неї за допомогою АРІ електронних майданчиків

Керівництво ДП «СЕТАМ» на даний момент декларує повну готовність до роботи з адміністрування дворівневої системи з продажу майна банкрутів.

Існування другого чи третього адміністратора не є проблемою, навпаки, воно демонструє нашу здатність забезпечити конкурентні умови для здійснення такої діяльності. Більш того, ДП «СЕТАМ» не використовує жодної копійки бюджетних коштів для створення програмного забезпечення. Мін’юст виступає за прозору конкуренцію.

Чи буде тестуватися фінальна електронна система торгів на захищеність від стороннього впливу і неможливість витоку інформації про учасників торгів і їхні ставки?

Кодекс України з процедур банкрутства передбачає, що електронна торгова система повинна бути загальнодоступною, недискримінаційною та гарантувати рівні права та доступ до інформації всім охочим, а при обміні і збереженні інформації та документів має забезпечуватися непорушність даних про учасників під час проведення аукціону та їх конфіденційність. Електронна торгова система також повинна відповідати вимогам, визначеним частиною 3 статті 69 Кодексу України з процедур банкрутства. У відповідності до пункту 8 частини 3 статті 69 Кодексу України з процедур банкрутства електронна торгова система повинна забезпечувати захист інформації, отриманої від замовника та учасників аукціону, а також забезпечувати непорушність даних про учасників.

З метою виконання вимог, передбачених пунктом 8 частини 3 статті 69 Кодексу України з процедур банкрутства, електронна торгова система продажу майна боржника у справах про банкрутство (неплатоспроможність) повинна використовувати найсучасніші засоби захисту інформації.

Важливо відзначити, що рівень захисту інформації в інформаційно-телекомунікаційній системі повинен відповідати державним стандартам, визначеним чинним законодавством, та підтверджуватись відповідними документами.

Чи готове Міністерство юстиції до максимального спрощення процедур — онлайн-реєстрації і автоматичного доступу до торгів при сплаті гарантійного внеску?

Міністерство юстиції України наполягає на максимально спрощеній процедурі реєстрації та допуску користувачів до участі у електронних аукціонах під час реалізації майна банкрутів. Позитивний досвід у сфері реалізації арештованого майна підтверджує, що заповнення онлайн-форми та сплата гарантійного внеску є більш ніж достатніми підставами для допуску користувачів до участі у аукціоні. Жодного завантаження документів, жодного людського фактору не має бути, допуск учасників має здійснюватись виключно системою у автоматичному режимі, без будь-якого втручання Адміністратора чи авторизованих електронних майданчиків.

Як ви ставитесь до ідеї злиття в одну платформу ПРОЗОРРО.ПРОДАЖІ та СЕТАМ, що позбавить необхідності вибору між двома державними підприємствами?

Це питання до органів управління цих держпідприємств і не є повноваженнями Міністерства юстиції. Тому таке питання краще поставити органам управління даними підприємствами, а саме Міністерству економічного розвитку і торгівлі України та Національному агентству України з питань виявлення, розшуку та управління активами, одержаними від корупційних та інших злочинів.

«Судово-юридична газета» вже писала, що призначення організатором торгів «дітища» Мін'юсту дасться в копійчину державі й учасникам ринку.

Действительно ли 2 млн человек рискуют оказаться в розыске в результате нового закона о мобилизации – прямой эфир
Telegram канал Sud.ua
Действительно ли 2 млн человек рискуют оказаться в розыске в результате нового закона о мобилизации – прямой эфир
Главное о суде
Сегодня день рождения празднуют
  • Данило Гетманцев
    Данило Гетманцев
    голова Комітету Верховної Ради України з питань фінансів, податкової та митної політики
  • Михайло Ніколаєв
    Михайло Ніколаєв
    суддя Господарського суду Чернівецької області
  • Сергій Чванкін
    Сергій Чванкін
    голова Київського районного суду м. Одеси