Призначення позачергових виборів: позиція Верховного Суду

14:42, 26 мая 2020
В останні шість місяців повноважень депутатів, сільських, селищних, міських голів, обраних на попередніх чергових місцевих виборах, позачергові вибори не призначаються та не проводяться.
Призначення позачергових виборів: позиція Верховного Суду
Следите за актуальными новостями в соцсетях SUD.UA

Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду розглянув у порядку письмового провадження клопотання представника Наталівської сільської ради Запорізького району Запорізької області про залишення позовної заяви без розгляду у справі №800/146/17 за позовом Наталівської сільської ради Запорізького району Запорізької області до Верховної Ради України, про визнання протиправною бездіяльність та зобов`язання призначити позачергові вибори.

Обставини

У провадженні Вищого адміністративного суду України перебувала справа №800/146/17 за позовом Наталівської сільської ради Запорізького району Запорізької області до Верховної Ради України про визнання протиправною бездіяльність та зобов`язання призначити позачергові вибори.

Згідно з пунктом 5 Перехідних положень Кодексу адміністративного судочинства України (КАС в редакції, чинній з 15 грудня 2017 року) позовні заяви та апеляційні скарги на судові рішення в адміністративних справах, які подані до Вищого адміністративного суду України як суду першої або апеляційної інстанції та розгляд яких не закінчено до набрання чинності цією редакцією Кодексу, передаються до Касаційного адміністративного суд та розглядаються спочатку за правилами, що діють після набрання чинності цією редакцією Кодексу.

Ухвалою Верховного Суду від 9 січня 2018 року справу №800/146/17 за позовом Наталівської сільської ради Запорізького району Запорізької області до Верховної Ради України, треті особи: особа_1 , особа_2 про визнання протиправною бездіяльність та зобов`язання призначити позачергові вибори прийнято до провадження і призначено до судового розгляду у відкритому судовому засіданні в порядку спрощеного позовного провадження.

В судовому засіданні 5 лютого 2018 року представником відповідача заявлено клопотання про зупинення провадження у справі, яке було задоволено  ухвалою Верховного Суду від 5 лютого 2018 року.

16 жовтня 2018 року до суду надійшло клопотання представника третьої особи особа_2 про поновлення провадження у справі, яке було задоволено ухвалою Верховного Суду від 26 жовтня 2018 року;  справу призначено до розгляду в судове засідання.

В судовому засіданні 4 лютого 2019 року представником відповідача заявлено клопотання про зупинення провадження у справі, яке було задоволено  ухвалою Верховного Суду від 4 лютого 2019 року.

17 січня 2020 року до суду надійшло клопотання представника третьої особи особа_2 про поновлення провадження у справі.

Ухвалою Верховного Суду від 23 січня 2020 року задоволено клопотання представника третьої особи особа_2 про поновлення провадження у справі; справу призначено до розгляду в судове засідання.

Колегія суддів звертає увагу на те, що після прийняття Верховним Судом зазначеної адміністративної справи до свого провадження її розгляд розпочато спочатку. У цей період судом вчинялися необхідні підготовчі дії до розгляду справи по суті, зокрема, ухвалою 23 січня 2020 року Верховний Суд поновив провадження у даній справі, проте, фактично розгляд справи по суті не розпочато.

19 лютого 2020 року до початку розгляду справи по суті до суду надійшла заява представника позивача про залишення позову без розгляду на підставі пункту 5 частини першої статті 240 КАС України, яка мотивована тим, що в останні шість місяців повноважень вибори сільського голови згідно із законом не призначаються, а тому Наталівська сільська рада Запорізького району Запорізької області не бачить необхідності подальшого підтримування позовних вимог до Верховної Ради України про визнання протиправною бездіяльність та зобов`язання призначити позачергові вибори.

В судове засідання, яке було призначене на 18 травня 2020 року на 17.00. сторони, які були належним чином повідомлені про дату, час та місце розгляду справи, не з`явилися, заперечень щодо залишення позовної заяви представника позивача до суду не надіслали. Станом на момент розгляду заяви представника позивача про залишення позову без розгляду заяви про її відкликання не надходило.

Відповідно до частини дев`ятої статті 205 КАС України у зв`язку з відсутністю перешкод для розгляду справи у судовому засіданні, визначених цією статтею, та враховуючи те, що всі учасники справи не з`явилися у судове засідання, хоча і були належним чином повідомлені про дату, час і місце судового розгляду, суд перейшов до розгляду справи у письмовому провадженні.

З урахуванням відсутності заперечень представників сторін щодо залишення позову без розгляду за клопотанням позивача, колегія суддів дійшла висновку по наявність підстав для залишення позову без розгляду, з огляду на наступне.

Згідно із частиною третьою статті 141 Конституції України чергові вибори сільських, селищних, міських, районних, обласних рад, сільських, селищних, міських голів відбуваються в останню неділю жовтня п`ятого року повноважень відповідної ради чи відповідного голови, обраних на чергових виборах.

Відповідно до частини третьої статті 92 Закону України "Про місцеві вибори" в останні шість місяців повноважень депутатів, сільських, селищних, міських голів, старост, обраних на попередніх чергових місцевих виборах, позачергові вибори не призначаються та не проводяться.

Частиною першою статті 2 Кодексу адміністративного судочинства України визначено, що завданням адміністративного судочинства є справедливе, неупереджене та своєчасне вирішення судом спорів у сфері публічно-правових відносин з метою ефективного захисту прав, свобод та інтересів фізичних осіб, прав та інтересів юридичних осіб від порушень з боку суб`єктів владних повноважень.

Відповідно до положень пункту 5 частини першої статті 240 Кодексу адміністративного судочинства України суд своєю ухвалою залишає позов без розгляду, якщо надійшла заява позивача про залишення позову без розгляду.

З огляду на зазначені обставини, суд вважає за необхідне задовольнити клопотання представника Наталівської сільської ради Запорізького району Запорізької області про залишення даного позову без розгляду.

Керуючись статтями 25240248 Кодексу адміністративного судочинства України, суд ухвалив:

  1. Задовольнити клопотання представника Наталівської сільської ради Запорізького району Запорізької області про залишення позовної заяви без розгляду.
  2. Позов Наталівської сільської ради Запорізького району Запорізької області до Верховної Ради України, треті особи: особа_1 , особа_2 про визнання протиправною бездіяльність та зобов`язання призначити позачергові вибори залишити без розгляду.
  3. Апеляційна скарга на ухвалу Верховного Суду може бути подана до Великої Палати Верховного Суду протягом п`ятнадцяти днів з дня її підписання.
  4. Судове рішення Верховного Суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо таку скаргу не було подано.
  5. У разі подання апеляційної скарги судове рішення Верховного Суду, якщо його не скасовано, набирає законної сили після набрання законної сили рішенням Великої Палати Верховного Суду за наслідками апеляційного перегляду.

Підписуйтесь на наш Telegram-канал, щоб бути в курсі найважливіших подій.

XX съезд судей Украины – онлайн-трансляция – день первый
Telegram канал Sud.ua
XX съезд судей Украины – онлайн-трансляция – день первый
Главное о суде
Сегодня день рождения празднуют
  • Наталія Сидор
    Наталія Сидор
    суддя Львівського окружного адміністративного суду