Які дії підпадуть під покарання за антисемітизм: деталі

13:30, 7 мая 2021
До парламенту внесено два законопроекти, які вводять відповідальність за прояви антисемітизму.
Які дії підпадуть під покарання за антисемітизм: деталі
Следите за актуальными новостями в соцсетях SUD.UA

До українського парламенту внесено два законопроекти щодо покарання за  антисемітизм під № 5109 та № 5110.

Законопроектом 5110 передбачається внесення змін до статті 161 Кримінального кодексу в частині встановлення кримінальної відповідальності за прояви антисемітизму.

Пропонується визначити як антисемітизм «певне ставлення до осіб єврейського походження, яке виражається в ненависті щодо них».

Основні прояви антисемітизму по законопроекту, зокрема, такі:

  • заперечення у праві самоідентифікації осіб єврейського походження;
  • заклик, приховування або виправдання вбивства чи заподіяння шкоди особам єврейського походження, в тому числі через радикально-ідеологічні переконання або екстремістські релігійні погляди;
  • висловлення неправдивих відомостей, стереотипних, ненависницьких та таких, що озлоблюють, заяв про осіб єврейського походження;
  • публічні висловлювання, пов'язані із засудженням осіб єврейського походження як колективно відповідальних за реальні чи уявні правопорушення, скоєні однією особою або групою осіб незалежно від етнічного походження чи віросповідання;
  • заперечення факту переслідування і масового знищення євреїв під час Другої світової війни (Голокост);
  • виготовлення, розповсюдження будь-яких матеріалів, що містять антисемітські висловлювання, а також публічне використання матеріалів, символів та зображень антисемітського змісту;
  • умисне пошкодження або зруйнування будівель, інших споруд, що належать особам єврейського походження, єврейським громадам та громадським єврейським організаціям, а також релігійних або культових споруд (будинків) з мотивів антисемітизму;
  • умисне пошкодження, зруйнування або осквернення місць поховань осіб єврейського походження, пам’ятників, пам’ятних знаків, присвячених особам єврейського походження з мотивів антисемітизму;
  • прояви антисемітизму до осіб не єврейського походження, але котрі були ідентифіковані як особи єврейського походження;
  • заклики до антисемітизму.

Що стосується кримінальної відповідальності, то пропонується карати за прояви антисемітизму штрафом від 3400 до 8500 грн (або до 17 000 грн для службових осіб) або обмеженням волі на строк до 5 років, або позбавленням волі на строк до трьох років з позбавленням права обіймати певні посади чи займатися певною діяльністю на строк до трьох років або без такого.

За коментарем «Судово-юридична газета» звернулася до автора даного законопроекту, депутата від «Слуги народу» Максима Бужанського.

За його словами, міжнародні організації постійно моніторять рівень антисемітизму в Україні, а внесення даного законопроекту обумовлено черговою річницею масових розстрілів у Бабиному Яру.

«У цьому році 80 років жахливої трагедії Бабиного Яру, це символічно», - сказав депутат.

На запитання, чи будуть внесені подібні законопроекти стосовно українофобії, чи образи інших народів, які проживають в Україні, Максим Бужанський відзначив, що в Україні діє 161 стаття КК, яка регулює дане питання. «Але антисемітизм – це окреме явище і у нас в законодавчому полі навіть нема його трактування. Ми це трактування даємо».

При цьому автор підкреслив, що критика окремих представників єврейського народу у владі не буде трактуватися як антисемітизм. Стосовно відповідальності за заперечення Голокосту (згідно з академічними визначеннями під ним розуміють переслідування і масове знищення євреїв нацистами у Європі з 1933 по 1945 роки), на його думку, це не є порушенням свободи слова або академічної свободи.

Також депутат відзначив, що не буде вважатися антисемітизмом вертеп, де є єврейський персонаж або анекдоти про даний народ.

У свою чергу, не радить закріплювати кримінальну відповідальність у такій формі доктор юридичних наук, експерт Центру політико-правових реформ Микола Хавронюк, про що він зазначив у коментарі «Судово-юридичній газеті».

«Формулювання законопроекту досить суперечливі, з точки зору дотримання принципу юридичної визначеності. Тобто, це такі формулювання, які не є конкретними, і які можна застосовувати на будь-який смак, або, навпаки, не застосовувати. Таким чином може бути ще більше розширено поняття «вибіркове правосуддя», від якого ми хочемо відійти. У Кримінальному кодексі є стаття, яка карає за порушення рівноправності, дискримінацію, і в ній сказано, що за будь-якою ознакою: расовою, національною і будь-якою іншою, якщо здійснюється дискримінація, або, навпаки, надаються привілеї, то може тягнути за собою кримінальну відповідальність. І подібні речі можуть відбуватися не тільки стосовно представників якоїсь однієї національності. Ця тема надзвичайно чутлива, і вирішувати її за допомогою заборони, тим більше, кримінально-правової заборони – це шлях в нікуди», - відзначив експерт.

Також він вказав, що подібні ініціативи закладають розбрат, особливо в разі притягнення осіб до відповідальності за злочини.

«Якщо особа буде притягуватися до юридичної чи політичної відповідальності і буде представником певної нації, то вона може сказати, що її притягують не тому, що вона щось вчинила, а тому що належить до певного народу, раси. Думаю, варто більше уваги звертати на виховання, дошкільне, шкільне, пропаганду толерантності за будь-якою ознакою», - сказав експерт.

Представники Головного науково-експертного управління (ГНЕУ) теж надали висновок стосовно законопроектів. На думку експертів, чинна ст. 161 КК вже передбачає відповідальність за умисні дії, спрямовані на розпалювання національної, расової чи релігійної ворожнечі. Також вони вказали на те, що згідно з Конституцією всі громадяни України є рівними в правах,  а тому вказала на небезпечний прецедент виокремлення одного із етносів на законодавчому рівні.

При цьому експерти звернули увагу, що до проявів антисемітизму, за які пропонується встановити кримінальну відповідальність, у проекті № 5109 відносяться як окремі форми вираження нетерпимості до осіб єврейського походження (скажімо, розповсюдження матеріалів, що містять антисемітські висловлювання), так і фактичне завдання певної шкоди вказаній категорії потерпілих осіб (наприклад, умисне пошкодження або зруйнування будівель, інших споруд, що належать особам єврейського походження). Однак, на їхню думку, з’ясувати критерії віднесення тих чи інших форм вираження ненависті щодо осіб єврейського походження саме до проявів антисемітизму вкрай складно. Так, серед проявів антисемітизму, наприклад, немає окремої згадки про заподіяння шкоди життю або здоров’ю відповідних осіб із мотивів антисемітизму. У той же час умисне пошкодження або зруйнування будівель, інших споруд, що належать особам єврейського походження, єврейським громадам та громадським єврейським організаціям, а також релігійних або культових споруд (будинків) з мотивів антисемітизму, умисне пошкодження, зруйнування або осквернення місць поховань осіб єврейського походження, пам’ятників, пам’ятних знаків, присвячених особам єврейського походження з мотивів антисемітизму є проявом антисемітизму. А, отже, вважають експерти, аналіз наведених у ст. 2 проекту № 5109 проявів антисемітизму свідчить про відсутність у переважній більшості форм вираження антисемітизму вказівки на відповідний антисемітський мотив.

Експерти  також вказали, що у проекті закону 5110, виходячи з його назви та преамбули, пропонується унормувати питання запобігання та протидії антисемітизму в Україні. Проте аналіз положень законопроекту дозволяє констатувати про відсутність новел, які б стосувалися безпосередньо запобігання цьому явищу. Також, на їхню думку, у проекті містяться оціночні судження, які відповідно до вимог законодавчої техніки не повинні міститися у нормативно-правових актах. Так, експерти пишуть, що досить загально сформульованими і такими, що дозволяють їх довільне тлумачення, виглядають такі формулювання, як: «стереотипні, ненависницькі та такі, що озлоблюють, заяви», «реальні чи уявні правопорушення» тощо.

Раніше «Судово-юридична газета» писала, що комітет з питань соціальної політики та захисту прав ветеранів рекомендував парламенту схвалити законопроект, яким пропонується підвищити пенсії ліквідаторам наслідків аварії на Чорнобильській АЕС першої, другої та третьої групи інвалідності.

Підписуйтесь на наш Telegram-канал та на Twitter, щоб бути в курсі найважливіших подій.

Закон об усилении мобилизации: военный учет и другие изменения для украинцев за границей
Telegram канал Sud.ua
Закон об усилении мобилизации: военный учет и другие изменения для украинцев за границей