Президент України Володимир Зеленський зареєстрував у Верховній Раді законопроект «Про запобігання загрозам національній безпеці, пов'язаним із надмірним впливом осіб, які мають значну економічну або політичну вагу в суспільному житті (олігархів)». Він зареєстрований під номером № 5599 від 02.06.2021 та визначений як невідкладний.
Сам президент переконаний, що питання, пов'язані із запобіганням загрозам національній безпеці, пов'язаним із надмірним впливом осіб, які мають значну економічну або політичну вагу в суспільному житті (олігархів), та пов'язаних із ними осіб, застосуванням відповідних заходів реагування, потребують законодавчого врегулювання.
Закон набере чинності з дня, наступного за днем його опублікування, буде введений в дію через шість місяців з дня набрання ним чинності та втратить чинність через 10 років з дня введення його в дію. Які його ключові положення.
Чотири ознаки олігарха
Особою, яка має значну економічну або політичну вагу в суспільному житті (олігархом), для цілей цього Закону вважається фізична особа, яка одночасно відповідає щонайменше трьом з таких ознак:
1) бере участь у політичному житті;
2) має значний вплив на засоби масової інформації;
3) є кінцевим бенефіціарним власником (контролером) суб'єкта господарювання, який на день введення в дію цього Закону є суб'єктом природних монополій або займає монопольне (домінуюче) становище на загальнодержавному товарному ринку та протягом одного року поспіль підтримує або посилює це становище;
4) підтверджена вартість активів особи (та осіб, бенефіціаром яких вона є) перевищує один мільйон прожиткових мінімумів, встановлених для працездатних осіб на 1 січня відповідного року.
Як будуть рахувати активи олігархів
Розрахунок вартості активів здійснюється сукупно за розмірами активів особи та суб'єктів господарювання, де вона виступає бенефіціаром.
При розрахунку вартості таких активів не враховуються активи, що належать особі у засобах масової інформації.
Хто вирішує, чи є особа олігархом
Рішення про визнання особи такою, яка має значну економічну або політичну вагу в суспільному житті (олігархом), приймається Радою національної безпеки і оборони України на підставі подання Кабінету Міністрів України, члена Ради національної безпеки і оборони України, Національного банку України, Служби безпеки України або Антимонопольного комітету України.
Це рішення набирає чинності з дня офіційного опублікування указу Президента України про введення його в дію і є обов'язковим до виконання.
Рішення Ради національної безпеки і оборони України про визнання особи такою, яка має значну економічну або політичну вагу в суспільному житті (олігархом), є підставою для включення таких осіб до Реєстру осіб, які мають значну економічну або політичну вагу в суспільному житті (олігархів).
РНБО ж і буде вести відповідний реєстр.
Що заборонено олігархам
Особам, які включені до Реєстру, забороняється:
1) здійснювати внески (прямо або опосередковано через інших осіб) на підтримку політичних партій;
2) бути покупцем (бенефіціаром покупця) у процесі приватизації об'єктів великої приватизації.
Олігархів зобов’яжуть подавати декларацію
Особи, які включені до Реєстру, зобов'язані подавати декларацію особи, уповноваженої на виконання функцій держави або місцевого самоврядування, в порядку, встановленому Законом України «Про запобігання корупції».
Декларація буде подаватися за минулий рік протягом десяти календарних днів з дня їх включення до вказаного Реєстру.
Кого і як виключають із Реєстру
Рішення про виключення з Реєстру олігарха приймається у випадку встановлення факту відсутності у такої особи не менше двох ознак того, що він є олігархом,
Ознака значного впливу на засоби масової інформації не вважається відсутньою у випадку, якщо статус бенефіціара (контролера) відповідного засобу масової інформації перейшов від особи, включеної в Реєстр, до пов'язаної з нею особи або особи, яка не володіє бездоганною діловою репутацію.
Рішення про виключення особи з Реєстру може бути прийняте Радою національної безпеки і оборони України на підставі заяви особи, включеної в Реєстр, та поданих нею документів, відомостей, які підтверджують відсутність у неї ознак олігарха.
Про що повинні звітувати держслужбоці
У випадку контакту публічного службовця з особою, включеною в Реєстр, або її представником, такий службовець зобов'язаний подати декларацію про контакти.
Під контактом з особою, включеною до Реєстру, розуміється зустріч та розмова (у тому числі проведені онлайн) будь-якого змісту.
Декларація про контакти не подається у випадку, якщо такий контакт відбувся у ході участі публічних службовців разом з особою, відомості про яку внесено до Реєстру, або її представником в:
1) офіційних заходах, хід яких відображається в режимі прямої трансляції по радіо, телебаченню або через мережу Інтернет у режимі, доступному для масового приймання;
2) судових засіданнях;
3) офіційних заходах (нарадах), ініційованих органами державної влади, інформація про які (із зазначенням повного переліку учасників та предмета обговорення) розміщена на офіційному вебсайті відповідного органу державної влади.
Особи, включені до Реєстру, та їх представники зобов'язані перед початком зустрічі (розмови) повідомляти публічних службовців про факт включення відомостей про себе (або осіб, яких вони представляють) до Реєстру.
Подання декларації про контакти здійснюється не пізніше наступного дня після контакту з особами, включеними до Реєстру, або їх представниками шляхом заповнення на офіційному вебсайті Ради національної безпеки і оборони України декларації про контакти.
Порушення обов'язку подання декларації про контакти, передбаченого цією статтею, є підставою для притягнення особи до політичної та (або) дисциплінарної відповідальності.
Неповідомлення особою, включеною до Реєстру, про факт включення відомостей про неї до Реєстру не звільняє публічного службовця від відповідальності.
Декларація про контакти повинна містити відомості про:
1) особу, яка її подала;
2) особу, яка включена до Реєстру, її представника, з якою (яким) відбувся контакт;
3) дату і місце зустрічі (розмови), її короткий зміст.
Також комітет рекомендував до другого читання законопроект про податкову амністію із змінами до КК, КПК та КУпАП та поправками нардепів.
Підписуйтесь на наш Telegram-канал та на Twitter, щоб бути в курсі найважливіших подій.