Уряд хоче збільшити кількість арбітражних установ. Про це свідчить законопроект № 5347 від 08.04.2021 «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо вдосконалення діяльності арбітражів».
Законопроект був розроблений Міністерством юстиції України, поданий в Раду Кабміном та переданий на розгляд парламентського Комітету з питань правової політики (керівник А.Є. Костін).
Висновок на законопроект вже надійшов від Комітету Верховної Ради України з питань бюджету. Члени цього Комітету вважають, що законопроект не матиме прямого впливу на показники бюджету.
Проектом Закону пропонується внести зміни до Господарського процесуального кодексу України, Цивільного процесуального кодексу України, Закону № 4002-ХІІ «Про міжнародний комерційний арбітраж» та Закону України від 15.05.2003 № 755-ІV «Про державну реєстрацію юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань».
Запропонованими змінами пропонується розширення кількості спорів, що можуть бути передані на вирішення міжнародного комерційного арбітражу, зокрема, передбачається можливість розгляду арбітражем справ у спорах:
Також пропонується встановити порядок вирішення питань щодо визначення складу арбітражу апеляційним судом, юрисдикція якого поширюється на місто Київ (для постійно діючих арбітражних установ, крім Міжнародного комерційного арбітражного суду та Морської арбітражної комісії при Торгово-промисловій палаті України).
Оскарження постанов міжнародного комерційного арбітражу про наявність у нього компетенції, винесених з питання попереднього характеру, а також вирішення питань про призначення, відвід та припинення повноважень (мандата) арбітра, якщо місце арбітражу знаходиться на території України, буде здійснюватися в порядку, передбаченому ЦПК.
Зміни до Закону № 4002-ХІІ передбачають положення щодо можливості утворення в Україні постійно діючих арбітражних установ, крім Міжнародного комерційного арбітражного суду та Морської арбітражної комісії при Торгово-промисловій палаті України, засновниками яких пропонується визначити неприбуткові організації, що зареєстровані відповідно до законодавства України, або філії та представництва організацій, що зареєстровані відповідно до законодавства іноземної держави, та які є засновниками арбітражних установ за кордоном.
Постійно діючі арбітражні установи можуть утворюватися та діяти при:
Постійно діючі арбітражні установи утворюються без статусу юридичної особи та підлягають державній реєстрації в порядку, передбаченому Законом України «Про державну реєстрацію юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань».
Крім того, змінами до Закону № 755-ІV пропонується передбачити порядок державної реєстрації постійно діючих арбітражних установ.
Разом з тим, з метою уникнення можливих зловживань Прикінцевими та перехідними положеннями проекту Закону передбачається, що постійно діючі арбітражні установи, утворені після набрання чинності Законом, зможуть здійснювати розгляд справ у спорах щодо нерухомого майна через п’ять років з дня їх державної реєстрації.
В Уряді таким чином планують підвищити інвестиційну привабливість України через призму розвитку та поширення альтернативних способів вирішення спорів, зокрема міжнародного комерційного арбітражу, а також зменшити навантаження на державні суди.
Сьогодні в Україні функціонують дві постійно діючі арбітражні установи при Торгово-промисловій палаті – Міжнародний комерційний арбітражний суд та Морська арбітражна комісія.
Закон № 4002-ХІІ не містить обмежень щодо можливості утворення інших постійно діючих арбітражних установ, проте механізми утворення та державної реєстрації таких арбітражних установ відсутні.
Звичайно, що їх реєстрацію Мін’юст планує залишити за собою.
Раніше розповідалося, що окремі судові рішення за заявами Антимонопольного комітету пропонують утаємничити.
Підписуйтесь на наш Telegram-канал та на Twitter, щоб бути в курсі найважливіших подій.