Хто має повертати помилково або надмірно сплачені митні платежі із Державного бюджету

08:55, 2 августа 2021
Позивач звернувся до суду з позовом, у якому просив визнати протиправною бездіяльність контролюючого органу щодо нескладення висновку про повернення надміру сплачених до Державного бюджету платежів.
Хто має повертати помилково або надмірно сплачені митні платежі із Державного бюджету
Джерело фото: Getty image
Следите за актуальными новостями в соцсетях SUD.UA

Повернення помилково та/або надмірно сплачених митних платежів із Державного бюджету України є виключними повноваженнями митних органів і органів державного казначейства, хоча суд не позбавлений права зобов’язати цих суб’єктів владних повноважень вчинити дії, ухвалити рішення тощо, тобто виконати прямо передбачений нормами законодавства, від виконання якого відповідний суб’єкт владних повноважень ухиляється. Такого висновку дійшов Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду, розглянувши касаційну скаргу Одеської митниці Державної фіскальної служби (ДФС) на постанову Одеського окружного адміністративного суду від 04 грудня 2017 року та постанову Одеського апеляційного адміністративного суду від 19 квітня 2018 року у справі № 815/4834/17 за позовом приватного підприємства (ПП) до Одеської митниці ДФС, за участю Головного управління Державної казначейської служби України в Одеській області, як третьої особи, про визнання протиправною бездіяльності та зобов’язання вчинити дії.

Обставини справи

Платник податків звернувся до суду з позовом, у якому просив визнати протиправною бездіяльність контролюючого органу щодо нескладення висновку про повернення надміру сплачених до Державного бюджету платежів і неподання цього висновку для виконання до органу казначейства, а також зобов’язати суб’єкта владних повноважень скласти відповідний висновок і подати його на виконання.

Позивач посилався на рішення суду в адміністративній справі, яке набрало законної сили та яким рішення про коригування митної вартості були скасовані, відповідно до якого контролюючий орган зобов’язаний був за заявою платника скласти висновок про повернення надмірно сплачених митних платежів, що сформувалися у зв’язку з коригуванням митної вартості товарів. Платник податків вважав протиправною відмову в повернені надміру сплачених грошових коштів, оскільки були виконані всі вимоги, передбачені чинним законодавством з метою повернення таких коштів. Контролюючий орган посилався на такі обставини: заяви про повернення надміру сплачених сум митних платежів до митного органу від платника податків надійшли поза межами 1095 днів, що настає за днем здійснення такої переплати; платник податків у заяві не зазначив види надміру сплачених митних платежів; суд не може втручатися в дискреційні повноваження митного органу.

Одеський окружний адміністративний суд рішенням, залишеним без змін постановою Одеського апеляційного адміністративного суду, задовольнив адміністративний позов.

У доводах касаційної скарги відповідач цитував норми матеріального та процесуального права, та наводив ідентичні доводи, що були викладені ним в апеляційній скарзі. Зокрема відповідач вважав, що судові рішення прийнято без урахування того факту, що заяви про повернення надміру сплачених сум митних платежів до митного органу від підприємства надійшли поза межами 1095 днів, що настав за днем здійснення такої переплати, з письмовим запитом про продовження такого строку позивач не звертався, крім того, в заяві позивачем не зазначені види надміру сплачених митних платежів, а тому заява, на їхню думку, не відповідає вимогам п. 6 Порядку, затвердженого наказом Міністерства фінансів України від 15 грудня 2015 року № 1146. Також вказував, що суд не може втручатись в дискреційні повноваження митного органу, якими, на думку відповідача, є підготовка та надання висновків про повернення надміру сплачених митних платежів, а тому вимоги щодо підготовки та надання висновків не підлягають задоволенню.

Верховний Суд залишив касаційну скаргу без задоволення, а оскаржувані рішення – без змін.

На думку Суду, Повернення помилково та/або надміру сплачених митних платежів із Державного бюджету України є виключними повноваженнями митних органів і органів державного казначейства, тому суд не може підміняти державний орган і вирішувати питання саме про стягнення таких платежів. Суд не позбавлений права зобов’язати суб’єкта владних повноважень вчинити дії, прийняти рішення тощо, тобто виконати обов’язок, прямо передбачений нормами законодавства, від виконання якого суб’єкта владних повноважень ухиляється. Зобов’язання контролюючого органу підготувати висновок про повернення надміру сплачених митних платежів, за відповідних обставин справи є ефективним і належним способом відновлення порушеного права платника податків, що виключає подальші протиправні рішення, дії чи бездіяльність відповідного органу.

Підписуйтесь на наш Telegram-канал та на Twitter, щоб бути в курсі найважливіших подій.

 

Закон об усилении мобилизации: военный учет и другие изменения для украинцев за границей
Telegram канал Sud.ua
Закон об усилении мобилизации: военный учет и другие изменения для украинцев за границей
Главное о суде
Сегодня день рождения празднуют
  • Павло Григорович
    Павло Григорович
    суддя Окружного адміністративного суду міста Києва