Чи запровадять в Україні подвійне громадянство: Рада розгляне законопроект

18:46, 1 ноября 2021
Кабінет Міністрів України вніс до парламенту законопроект, який, на думку експертів, передбачає запровадження на рівні звичайного закону інституту подвійного/множинного громадянства для окремих іноземців.
Чи запровадять в Україні подвійне громадянство: Рада розгляне законопроект
Джерело фото: ukrinform.com
Следите за актуальными новостями в соцсетях SUD.UA

На позачерговому пленарному засіданні Верховної Ради 2 листопада парламент розгляне законопроект, який стосується особливостей надання громадянства іноземцям.

Законопроект № 5630 про внесення змін до Закону України «Про громадянство України» щодо спрощеного набуття громадянства України іноземцями та особами без громадянства, які брали участь у захисті територіальної цілісності та недоторканності України, вніс до парламенту Кабінет Міністрів України.

У пояснювальній записці зазначено, що метою прийняття проекту є реалізація Указу Президента України від 13 серпня 2019 року № 594/2019 «Питання спрощення набуття громадянства України іноземцями та особами без громадянства, які брали (беруть) участь у здійсненні заходів із забезпечення національної безпеки і оборони України, та громадянами Російської Федерації, які зазнали переслідувань через політичні переконання».

Пропонується забезпечити спрощення набуття громадянства України особам:

1) які є громадянами держави, визнаної Верховною Радою України державою-агресором або державою-окупантом, і зазнали переслідувань через політичні переконання у країні своєї громадянської належності;

2) які в установленому законодавством України порядку проходять/проходили військову службу за контрактом у Збройних Силах України (ЗСУ);

3) які в установленому законодавством України порядку проходять військову службу у ЗСУ та нагороджені державною нагородою України;

4) які мають визначні заслуги перед Україною, у тому числі у разі якщо у поданні центрального органу виконавчої влади України на ім'я Президента України містяться відомості, що такі особи брали безпосередню участь в антитерористичній операції, забезпеченні її проведення, перебуваючи безпосередньо в районах антитерористичної операції у період її проведення, та/або брали участь у виконанні бойових або службових завдань антитерористичної операції, та/або брали (беруть) участь у здійсненні заходів  із забезпечення національної безпеки і оборони, відсічі і стримування збройної агресії Росії у Донецькій та Луганській областях;

5) прийняття яких до громадянства України становить державний інтерес для України, у тому числі, у разі якщо у поданні містяться відомості, що такі особи надавали практичну допомогу в боротьбі з тероризмом тощо.

Аби отримати українське громадянство, дані особи повинні відмовитися від іноземного паспорта.

Також особа (іноземець або особа без громадянства), яка сама чи хоча б один з її батьків або її дід чи баба, прадід чи прабаба, або її рідні (повнорідні та неповнорідні) брат чи сестра, син чи дочка, онук чи онука народилися або постійно проживали до 24 серпня 1991 року на території, яка стала територією України відповідно до Закону України «Про правонаступництво України», або яка сама чи хоча б один з її батьків або її дід чи баба, прадід чи прабаба, або її рідні (повнорідні та неповнорідні) брат чи сестра народилися або постійно проживали на інших територіях, що входили на момент їх народження або під час їх постійного проживання до складу Української Народної Республіки, Західноукраїнської Народної Республіки, Української Держави, Української Соціалістичної Радянської Республіки, Закарпатської України, Української Радянської Соціалістичної Республіки (УРСР), а також її неповнолітні діти мають право на набуття громадянства України за територіальним походженням.

Для оформлення набуття громадянства України в установленому порядку разом із заявою (клопотанням) про набуття громадянства України подається:

особою без громадянства — декларація про відсутність іноземного громадянства;

іноземцем — зобов’язання припинити іноземне громадянство.

Іноземцем, який перебуває у громадянстві (підданстві) кількох держав, подається зобов’язання припинити громадянство (підданство) всіх цих держав.

Подання зобов’язання припинити іноземне громадянство не вимагається від іноземців, які є громадянами (підданими) держав, законодавство яких передбачає автоматичне припинення особами громадянства (підданства) цих держав одночасно з набуттям громадянства іншої держави.

Аби отримати українське громадянство, потрібне безперервне проживання на законних підставах на території України протягом останніх п’яти років.

Ця умова не поширюється на іноземців чи осіб без громадянства, які перебувають у шлюбі з громадянином України понад два роки, і на іноземців чи осіб без громадянства, які перебували з громадянином України понад два роки у шлюбі, що припинився внаслідок його смерті.

Для осіб, яких визнано біженцями або яким надано притулок в Україні, термін безперервного проживання на законних підставах на території України має становити останні три роки на дату подання заяви про прийняття громадянства.

Для іноземців та осіб без громадянства, які проходять військову службу за контрактом у ЗСУ, термін безперервного проживання на законних підставах на території України має становити останні три роки на момент подання заяви.

Той, хто подає заяву на отримання громадянства, повинен володіти державною мовою або розуміти її в обсязі, достатньому для спілкування (проте не зазначено, як це буде перевірятися), і мати у наявності законні джерела існування.

До громадянства України не приймається особа, яка:

1) вчинила злочин проти людства чи здійснювала геноцид;

2) засуджена в Україні за вчинення тяжкого або особливо тяжкого злочину;

3) вчинила на території іншої держави діяння, яке визнано законодавством України тяжким або особливо тяжким злочином.

Рішення про оформлення набуття громадянства України скасовується, якщо особа набула громадянства України внаслідок подання неправдивих відомостей або фальшивих документів, приховування особою будь-якого суттєвого факту, за наявності якого особа не може набути громадянства України, у тому числі невиконання зобов’язання, взятого особою у зобов’язанні припинити іноземне громадянство.

У Головному науково-експертному управлінні (ГНЕУ) відзначили, що поданим законопроектом, по суті, передбачається запровадження на рівні звичайного закону інституту подвійного/множинного громадянства України для окремих категорій іноземців та осіб без громадянства, що, на нашу думку, викликає сумніви з точки зору конституційності.

Зокрема, експерти вказали, що у проекті визначаються категорії іноземців, які для набуття громадянства України замість подання зобов’язання припинити іноземне громадянство матимуть право подавати декларацію про відмову від іноземного громадянства. Експерти вказали, що пропонований проектом спрощений порядок  викликає сумніви у зв’язку з тим, що потенційно може призвести до поширення в Україні випадків «узаконеного» множинного (подвійного) громадянства та створюватиме певні ризики для національної безпеки України.

Експерти наголосили, що спрощений порядок прийняття до громадянства встановлюється для громадян конкретної держави на підставі двосторонніх міжнародних договорів, що є проявом принципу взаємності.

У законопроекті пропонується виключити таку незалежну від особи причину неотримання документа про припинення іноземного громадянства, як випадок, коли «вартість оформлення припинення іноземного громадянства (підданства) перевищує половину розміру мінімальної заробітної плати, встановленого законом в Україні на момент, коли особа набула громадянство України» (зміни до ст. 1 Закону). Експерти вказали, що такий підхід викликає певні сумніви, адже не можна повністю виключити ситуації, коли вказана обставина дійсно може бути для певної особи вагомою причиною невиконання вимоги про оформлення припинення іноземного громадянства. Тому замість виключення відповідного припису, можливо, варто розглянути питання про зміну (в сторону збільшення) розміру плати, про який йдеться у цьому випадку.

Раніше «Судово-юридична газета» писала, що Кабмін пропонує парламенту привести Податковий кодекс у відповідність до адміністративно-територіального устрою.

 Підписуйтесь на наш Telegram-канал та на Youtube Право ТВ, щоб бути в курсі найважливіших подій.

Нестандартный подход к разделу имущества и получению алиментов при разводе – прямой эфир
Telegram канал Sud.ua
Нестандартный подход к разделу имущества и получению алиментов при разводе – прямой эфир
Главное о суде
Сегодня день рождения празднуют
  • Микола Стефанчук
    Микола Стефанчук
    член Комітету Верховної Ради України з питань правової політики
  • Світлана Бакуліна
    Світлана Бакуліна
    суддя Верховного Суду у Касаційному господарському суді
  • Оксана Бірса
    Оксана Бірса
    голова Дніпровського районного суду міста Києва
  • Оксана Терещенко
    Оксана Терещенко
    суддя Східного апеляційного господарського суду