Топ законів, ухвалених Верховною Радою протягом 2021 року. Частина друга. Правоохоронні органи

12:00, 2 января 2022
Чи вдалося парламенту реформувати правоохоронні органи, досліджувала «Судово-юридична газета».
Топ законів, ухвалених Верховною Радою протягом 2021 року. Частина друга. Правоохоронні органи
Следите за актуальными новостями в соцсетях SUD.UA

Протягом 12 місяців Верховна Рада встигла ухвалити в другому читанні більш ніж 250 законів. Більша частина з них вже набрала чинності, інші розпочнуть діяти в 2022 році.

«Судово-юридична газета» проаналізувала, чи досягли депутати успіхів у реформі правоохоронних органів.

Нижче викладено, що робили депутати з правоохоронцями в 2021 році.

1.Створили Бюро економічної безпеки України.

Ухвалений 28 січня 2021 року закон остаточно ліквідовує податкову міліцію та позбавляє СБУ функцій у сфері економіки.

Ним створено Бюро економічної безпеки, яке покликано боротися зі злочинами у сфері економіки.

Окремим Законом «Про внесення змін до Кодексу України про адміністративні правопорушення, Кримінального та Кримінального процесуального кодексів України щодо запровадження діяльності Бюро економічної безпеки України та пов’язаного з цим удосконалення роботи деяких державних правоохоронних органів» була визначена підслідність кримінальних проваджень новоствореного органу.

2. Змінили статус НАБУ.

НАБУ із державного правоохоронного органу перетворилося на центральний орган виконавчої влади зі спеціальним статусом. Директора НАБУ відтепер буде призначати Кабмін за результатами конкурсу.

При цьому Кабміну забороняється втручатися в діяльність НАБУ, зокрема у здійснення досудового розслідування та прийняття рішень, які стосуються конкретних кримінальних проваджень або впливають на них.

Директором Національного бюро може бути громадянин України, який має вищу юридичну освіту, стаж роботи в галузі права не менше десяти років, досвід роботи на керівних посадах в державних органах, установах, організаціях, у тому числі за кордоном, або в міжнародних організаціях не менше п’яти років, володіє державною мовою та здатний за своїми діловими та моральними якостями, освітнім і професійним рівнем, станом здоров’я виконувати відповідні службові обов’язки.

Внесено зміни в порядок проведення конкурсу.

(Закон «Про внесення змін до деяких законів України щодо приведення статусу Національного антикорупційного бюро України у відповідність з вимогами Конституції України» від 19 жовтня 2021 року № 1810-IX)

3.Продовжили реформу прокуратури.

Законом «Про внесення змін до розділу II "Прикінцеві і перехідні положення" Закону України "Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо першочергових заходів із реформи органів прокуратури" щодо окремих аспектів дії перехідних положень» встановили безальтернативну обов’язковість проходження атестації для зайняття посад прокурорів та розблокували формування дисциплінарного органу прокуратури та надали право Генеральному прокурору приймати рішення про скликання всеукраїнської конференції прокурорів.

Про те, що реформа прокуратури підійшла до логічного завершення говорити рано, оскільки на розгляді парламенту перебувають ще декілька законопроектів, які вносять зміни до Закону України «Про прокуратуру».

4.Обмежили в АРМА можливості продавати активи без рішення суду.

Відтепер Національне агентство України з питань виявлення, розшуку та управління активами, одержаними від корупційних та інших злочинів, здійснює управління активами, на які накладено арешт у кримінальному провадженні, у тому числі як захід забезпечення позову - лише щодо позову, пред’явленого в інтересах держави, із встановленням заборони розпоряджатися та/або користуватися такими активами, а також у позовному провадженні у справах про визнання необґрунтованими активів та їх стягнення в дохід держави із встановленням заборони користуватися такими активами, сума або вартість яких перевищує 200 розмірів прожиткового мінімуму, встановленого для працездатних осіб на 1 січня відповідного року.

Зазначені активи приймаються в управління на підставі ухвали слідчого судді, суду чи згоди власника активів, копії яких надсилаються Національному агентству не пізніше наступного робочого дня після їх винесення (надання) з відповідним зверненням прокурора.

(Закон Про внесення змін до Закону України «Про Національне агентство України з питань виявлення, розшуку та управління активами, одержаними від корупційних та інших злочинів» щодо гарантій прав інвесторів).

5. Повернули в Кримінальний кодекс позбавлення волі за недостовірне декларування.

Покарання у вигляді позбавлення волі за декларування недостовірної інформації запровадили в Кримінальний кодекс або за неподання суб’єктом декларування декларації повернули в Кримінальний кодекс за пропозицією Президента України Законом «Про внесення змін до Кодексу України про адміністративні правопорушення, Кримінального кодексу України щодо вдосконалення відповідальності за декларування недостовірної інформації та неподання суб’єктом декларування декларації особи, уповноваженої на виконання функцій держави або місцевого самоврядування».

Цим же Законом уточнено, що суб’єктами декларування є особи, які відповідно до частин першої та другої статті 45 Закону України «Про запобігання корупції» зобов’язані подавати декларацію особи, уповноваженої на виконання функцій держави або місцевого самоврядування.

Первісно депутати пропонували, щоб закон передбачав положення, згідно з яким відомості про об’єкти декларування, які перебувають у володінні або користуванні члена сім’ї суб’єкта декларування, зазначалися лише у тому випадку, якщо член сім’ї подав такі відомості суб’єкту декларування у будь-якому вигляді.

6. Зобов’язали НАЗК забезпечити ведення Єдиного порталу повідомлень викривачів корупції.

01.06.2021 року Верховна Рада прийняла Закон «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо упорядкування окремих питань захисту викривачів».

Цим Законом НАЗК повинно забезпечити ведення Єдиного порталу повідомлень викривачів корупції.

Подання повідомлень про можливі факти корупційних або пов’язаних з корупцією правопорушень буде здійснюватися через відкритий для цілодобового доступу Єдиний портал повідомлень викривачів та спеціальні телефонні лінії.

Такі звернення попередньо розглядатимуть протягом 10 днів з дня внесення цієї інформації до Єдиного порталу повідомлень викривачів.

7. Дозволили адвокатам навідуватися в СІЗО в будь-які дні.

Законом «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо забезпечення затриманому, підозрюваному, обвинуваченому, засудженому права на отримання правової допомоги» гарантується засудженому право на правову допомогу, конфіденційні юридичні консультації (побачення) із захисником (захисниками) у кримінальному провадженні, адвокатом (адвокатами), законним представником (законними представниками), який (які) представляє (представляють) особу під час розгляду справ про адміністративні правопорушення, адміністративних, цивільних, господарських справ у суді, юристом (юристами), фахівцем (фахівцями) у галузі права, який (які) представляє (представляють) особу в Європейському суді з прав людини, а також, якщо засуджений є неповнолітнім, - із своїм (своїми) законним представником (законними представниками).

Засуджені отримали право на зустріч з адвокатом без обмеження в часі та кількості у робочі, вихідні, святкові, неробочі дні у будь-який час з 8 години до 20 години за власною ініціативою та/або ініціативою особи, яка прибула (прибули) до нього.

Якщо такі побачення заплановано здійснити у вихідні, святкові, неробочі дні, то візитери повинні не пізніш як за 24 години до візиту письмово повідомити про це адміністрацію установи виконання покарань, адміністрацію закладу охорони здоров’я, в якому на лікуванні перебуває засуджений.

Аудіофіксація такого побачення забороняється.

Відеофіксація такого побачення здійснюється відкрито. Засуджений та особи, які до нього прибули, мають бути повідомлені про місце встановлення відеокамери.

Засуджений має право на побачення не більш як з двома близькими родичами одночасно. Кількість таких побачень є необмеженою, за умови проведення не більш як одного побачення на день з тими самими особами.

8. Запровадили інформаційно-телекомунікаційну систему досудового розслідування.

Така система повинна працювати згідно із Законом «Про внесення змін до Кримінального процесуального кодексу України щодо запровадження інформаційно-телекомунікаційної системи досудового розслідування».

Це система, яка забезпечує створення, збирання, зберігання, пошук, оброблення і передачу матеріалів та інформації (відомостей) у кримінальному провадженні.

Матеріали досудового розслідування, що містяться в інформаційно-телекомунікаційній системі досудового розслідування, передаються, їх копії чи примірники надаються в електронній формі, а за рішенням слідчого, дізнавача, прокурора, слідчого судді, суду, які їх передають чи надають, - у паперовій формі.

Документи, підписані, погоджені в інформаційно-телекомунікаційній системі досудового розслідування з використанням кваліфікованого електронного підпису, їх примірники в електронній та паперовій формах визнаються оригіналами документів.

Ознайомлення з матеріалами досудового розслідування, що містяться в інформаційно-телекомунікаційній системі досудового розслідування, здійснюється шляхом надання доступу до них або надання електронних копій чи примірників таких матеріалів.

Відкриття матеріалів досудового розслідування, що містяться в інформаційно-телекомунікаційній системі досудового розслідування, здійснюється шляхом надання доступу до них або надання електронних копій таких матеріалів, засвідчених в установленому порядку.

Закон вводиться в дію через шість місяців із дня його опублікування. Введення його в дію  відбулось 15.12.2021.

9. Змінили порядок спеціального (заочного) досудового розслідування.

Закон «Про внесення змін до Кримінального процесуального кодексу України щодо вдосконалення окремих положень у зв’язку із здійсненням спеціального досудового розслідування» запровадив дві підстави початку спеціального або заочного досудового розслідування:

  • Якщо особа перебуває, і це доведено, на тимчасово окупованій території.
  • Якщо особа перебуває в країні, яка визнана Верховною Радою України державою-агресором.

Повістка про виклик особи, стосовно якої існують достатні підстави вважати, що така особа виїхала та/або перебуває на тимчасово окупованій території України, території держави, визнаної Верховною Радою України державою-агресором, у випадку обґрунтованої неможливості вручення їй такої повістки, публікується в засобах масової інформації загальнодержавної сфери розповсюдження та на офіційному вебсайті Офісу Генерального прокурора.

Ухилення від явки на виклик слідчого, прокурора чи судовий виклик слідчого судді, суду (неприбуття на виклик без поважної причини більш як два рази) підозрюваним, обвинуваченим, який оголошений у міжнародний розшук, та/або який виїхав, та/або перебуває на тимчасово окупованій території України, території держави, визнаної Верховною Радою України державою-агресором, є підставою для здійснення спеціального досудового розслідування чи спеціального судового провадження.

Якщо під час досудового розслідування місцезнаходження підозрюваного невідоме або він виїхав та/або перебуває на тимчасово окупованій території України чи за межами України та не з’являється без поважних причин на виклик слідчого, прокурора за умови його належного повідомлення про такий виклик, слідчий, прокурор оголошує розшук такого підозрюваного.

До оголошення підозрюваного в розшук слідчий, прокурор зобов’язаний вжити заходів щодо встановлення його місцезнаходження.

10. Запровадили кримінальну відповідальність за керування авто в стані сп’яніння.

Законом «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо посилення відповідальності за окремі правопорушення у сфері безпеки дорожнього руху» була запроваджена кримінальна відповідальність за порушення правил безпеки дорожнього руху або експлуатації транспорту особами, які керують транспортними засобами в стані сп’яніння.

Також у новій редакції викладена стаття 130 КУпАП «Керування транспортними засобами або суднами особами, які перебувають у стані алкогольного, наркотичного чи іншого сп’яніння або під впливом лікарських препаратів, що знижують їх увагу та швидкість реакції».

Поліція отримала право закріплювати на однострої, у/на службових транспортних засобах, у тому числі без кольорографічних схем, розпізнавальних знаків та написів, монтувати/розміщувати по зовнішньому периметру доріг і будівель фото- і відеотехніку, у тому числі техніку, що працює в автоматичному режимі, технічні засоби з виявлення та/або фіксації правопорушень, радіаційних, хімічних, біологічних та ядерних загроз, а також використовувати інформацію, отриману з фото- і відеотехніки, що перебуває в чужому володінні.

Огляд водія (судноводія) на стан алкогольного, наркотичного чи іншого сп’яніння або перебування під впливом лікарських препаратів, що знижують увагу та швидкість реакції, проводиться поліцейським з використанням спеціальних технічних засобів. Під час проведення огляду осіб поліцейський застосовує технічні засоби відеозапису, а в разі неможливості застосування таких засобів огляд проводиться у присутності двох свідків. Матеріали відеозапису обов’язково долучаються до протоколу про адміністративне правопорушення.

Окремо слід нагадати, що величезні штрафи були запроваджені законами «Про внесення змін до деяких законів України щодо окремих питань здійснення габаритно-вагового контролю» та «Про внесення змін до Кодексу України про адміністративні правопорушення щодо окремих питань здійснення габаритно-вагового контролю».

Ними встановлена відповідальність автомобільних перевізників за перевищення встановлених законодавством габаритно-вагових норм.

Зокрема, запроваджується адміністративна відповідальність за правопорушення у сфері безпеки на автомобільному транспорті, зафіксовані за допомогою засобів фото- і кінозйомки, відеозапису, в тому числі зафіксовані в автоматичному режимі.

Про першу частину прийнятих парламентом нормативних актів йшлося в попередньому матеріалі «Топ законів, ухвалених Верховною Радою протягом 2021 року, частина перша».

Підписуйтесь на наш telegram-канал t.me/sudua та на Youtube Право ТВ, а також на нашу сторінку у Facebook та в Instagram, щоб бути в курсі найважливіших подій.

Действительно ли 2 млн человек рискуют оказаться в розыске в результате нового закона о мобилизации – прямой эфир
Telegram канал Sud.ua
Действительно ли 2 млн человек рискуют оказаться в розыске в результате нового закона о мобилизации – прямой эфир
Главное о суде
Сегодня день рождения празднуют
  • Антоніна Славицька
    Антоніна Славицька
    народний депутат України, кандидат юридичних наук
  • Віталій Зуєв
    Віталій Зуєв
    суддя Верховного Суду у Касаційному господарському суді
  • Наталія Палюх
    Наталія Палюх
    суддя Залізничного районного суду м. Львова
  • Світлана Таран
    Світлана Таран
    суддя Південно-західного апеляційного господарського суду