Плата за землю під час АТО: КСУ ухвалив рішення

12:14, 6 июня 2019
КСУ дійшов висновку, що положення першого речення абзацу 26 розділу I Закону №1989 суперечать ч. 1 ст. 8, ч. 4 ст. 41 Конституції України.
Плата за землю під час АТО: КСУ ухвалив рішення
Следите за актуальными новостями в соцсетях SUD.UA

5 червня Конституційний Суд України ухвалив рішення №3-р(І)/2019 у справі за конституційною скаргою товариства з обмеженою відповідальністю «МЕТРО КЕШ ЕНД КЕРІ УКРАЇНА» (далі  Товариство) щодо відповідності Конституції України (конституційності) положень абз. 24, 25, 26 розділу I Закону України «Про внесення змін до Податкового кодексу України щодо уточнення деяких положень та усунення суперечностей, що виникли при прийнятті Закону України «Про внесення змін до Податкового кодексу України щодо покращення інвестиційного клімату в Україні» від 23 березня 2017 року №1989–VIII (далі  Закон №1989). Про це інформує відділ комунікацій КСУ.

Цим рішенням Суд визнав такими, що не відповідають Конституції України (є неконституційними), положення першого речення абз. 26 розділу I Закону №1989, відповідно до яких «нараховані та сплачені за період проведення антитерористичної операції суми плати за землю відповідно до ст. 269–289 цього Кодексу за земельні ділянки, розташовані на тимчасово окупованій території та/або території населених пунктів на лінії зіткнення, та/або території проведення антитерористичної операції, не підлягають поверненню на поточний рахунок платника податку, не спрямовуються на погашення грошового зобов’язання (податкового боргу) з інших податків, зборів, не повертаються у готівковій формі за чеком у разі відсутності у платника податків рахунку в банку».

У рішенні Конституційний Суд України дійшов висновку, що внесення абз. 26 розділу I Закону №1989 змін до Податкового кодексу України у частині скасування права на повернення платникам податків сум плати за землю, нарахованих та сплачених за період з 14 квітня 2014 року по 31 грудня року, в якому завершено проведення антитерористичної операції, було обумовлено необхідністю досягнення суспільно значущої мети, однак законодавець діяв непослідовно й не дотримав балансу між публічним та приватним інтересами, а обраний ним засіб (запровадження таких змін) не є пропорційним цілям, які переслідувалися. З огляду на зазначене, як вказано у рішенні Суду, положення першого речення абз. 26  розділу I Закону №1989 суперечать конституційному принципу верховенства права.

З матеріалів конституційної скарги вбачається, що Товариство з незалежних від нього причин не змогло захистити своє право власності у судовому порядку. Внесення абз. 26 розділу I Закону №1989 змін до Податкового кодексу України призвело до того, що легітимні очікування суб’єкта права на конституційну скаргу не справдилися, а його право власності було порушене.

У рішенні Суду зазначається, що законодавець положеннями першого речення абз. 26 розділу I Закону №1989 унеможливив не лише реалізацію набутого Товариством права вимоги майнового характеру щодо повернення сплачених ним сум плати за землю, а й повернення іншим платникам податків нарахованих та сплачених сум плати за землю за період з 14 квітня 2014 року по 31 грудня року, в якому завершено проведення антитерористичної операції, незважаючи на продовження дії раніше запровадженої норми Податкового кодексу України про звільнення від обов’язку щодо сплати таких сум плати за землю.

Конституційний Суд України звертає увагу на те, що така практика негативно позначається на економічній свободі та розвитку підприємницької діяльності в Україні, а також на інвестиційному кліматі в державі. Хоча конституційно-правовий зміст поняття економічної свободи не передбачає отримання конкретних результатів від здійснення економічної діяльності, однак він включає і захист від ризиків, пов’язаних зі свавільними, непередбачуваними й необґрунтованими рішеннями та діями органів публічної влади, зокрема щодо податкового регулювання.

Враховуючи викладене, Конституційний Суд України дійшов висновку, що положення першого речення абз. 26 розділу I Закону №1989 суперечать ч. 1 ст. 8, ч. 4 ст. 41 Конституції України.

Рішення Конституційного Суду України є обов’язковим, остаточним та таким, що не може бути оскаржене.

Нагадаємо, раніше «Судово-юридична газета» повідомляла, що КСУ розгляне конституційність положень закону про судоустрій і статус суддів.

XX съезд судей Украины – онлайн-трансляция – день первый
Telegram канал Sud.ua
XX съезд судей Украины – онлайн-трансляция – день первый
Главное о суде
Сегодня день рождения празднуют
  • Вікторія Кицюк
    Вікторія Кицюк
    суддя Солом'янського районного суду міста Києва
  • Олег Дзюба
    Олег Дзюба
    суддя Господарського суду Харківської області