НАЗК знайшло корупціогенні фактори у проекті про благодійну допомогу судам і ДСА

07:00, 29 квітня 2023
НАЗК пропонує виключити з проекту норми щодо права судів, ДСА та інших органів і установ системи правосуддя бути отримувачами благодійної допомоги, а стосовно міжнародної допомоги – включити вимогу щодо звітування.
НАЗК знайшло корупціогенні фактори у проекті про благодійну допомогу судам і ДСА
Слідкуйте за актуальними новинами у соцмережах SUD.UA

Як раніше писала «Судово-юридична газета», на засіданні Комітету Верховної Ради з питань правової політики відбулося жваве обговорення законопроекту №9047 про додаткові джерела фінансування судової влади, яким пропонується дозволити фінансування судової системи міжнародними донорами, а також дозволити судам, органам суддівського врядування, іншим установам системи правосуддя отримувати благодійну і гуманітарну допомогу у порядку, який визначить Рада суддів України.

Також автори пропонують в Прикінцевих положеннях дати таку можливість протягом 3 років після припинення війни.

Найбільше зауважень викликала пропозиція про можливість вносити благодійні внески на адресу конкретного суду, адже це, на думку депутатів, може створити додаткове поле для корупції.

Однак, депутати не бачать корупційних ризиків, якщо всі кошти від «міжнародників» буде акумулювати у себе Державна судова адміністрація (ДСА) і потім самостійно розподіляти на суди.

Втім, як повідомив 27 квітня член Комітету Сергій Демченко, Національне агентство з питань запобігання корупції (НАЗК) за результатами проведення антикорупційної експертизи ідентифікувало у проекті корупціогенний фактор.

Так, як зазначило НАЗК, отримання благодійної допомоги судами може зумовити їх залежність від благодійників, адже такими можуть бути сторони судового процесу, адвокати та інші зацікавлені особи. 

Отже, НАЗК рекомендує:

Виключити положення щодо права судів та інших органів і установ системи правосуддя, визначених у проекті закону, бути бенефіціарами благодійної допомоги;

Визначити дієвий правовий механізм контролю за використанням іншої, зазначеної у проекті допомоги, через обов’язкове щомісячне опублікування такими суб’єктами відомостей про її використання на офіційних веб-сайтах та інших відкритих джерелах.

Разом з тим, слід нагадати, що 11 квітня Верховна Рада ухвалила в цілому законопроект 8433 про внесення змін до розділу VI «Прикінцеві та перехідні положення» Бюджетного кодексу України щодо використання коштів з рахунків на підтримку України.

Цим законом (його поки не підписав Президент Володимир Зеленський), за умови прийняття відповідного рішення Кабміном, головним розпорядникам коштів дозволили отримувати благодійні пожертви.

При цьому за чинним законодавством головними розпорядниками є, наприклад, Державна судова адміністрація, Вищий антикорсуд та ін.

Так, прийнятим законом встановлено, що під час дії воєнного стану:

за рішенням Кабінету Міністрів України державним органам, які є головними розпорядниками коштів державного бюджету, можуть відкриватися рахунки у Національному банку України з метою залучення добровільних внесків (благодійних пожертв) від фізичних та юридичних осіб приватного права та/або публічного права для фінансового забезпечення заходів з відсічі збройної агресії проти України та ліквідації її наслідків, національної безпеки та оборони, відновлення, підтримки і розвитку України, надання гуманітарної допомоги;

такі кошти є джерелом формування спеціального фонду Державного бюджету України, обліковуються окремо у складі доходів, розподіляються КМУ (з відкриттям у разі потреби нових бюджетних програм, включаючи трансферти місцевим бюджетам), якщо інше не передбачено порядками використання таких коштів;

порядки використання таких коштів визначаються КМУ;

за рішенням КМУ може здійснюватися передача таких коштів з урахуванням їх цільового призначення іншому головному розпоряднику коштів державного бюджету (з відкриттям у разі потреби нових бюджетних програм, включаючи трансферти місцевим бюджетам);

на кінець бюджетного періоду залишки таких коштів зберігаються на рахунках спеціального фонду державного бюджету для покриття відповідних витрат у наступних бюджетних періодах з урахуванням цільового призначення таких коштів.

За словами представниці Мінфіну Людмили Рожкової, саме цей законопроект, коли стане законом, врегулює питання використання зазначених коштів United-платформи, на якій акумулюються благодійні внески.

Автор: Наталя Мамченко

Підписуйтесь на наш telegram-канал t.me/sudua та на Twitter, а також на нашу сторінку у Facebook та в Instagram, щоб бути в курсі найважливіших подій. 

XX з’їзд суддів України – онлайн-трансляція – день перший
Telegram канал Sud.ua
XX з’їзд суддів України – онлайн-трансляція – день перший
Головне про суд
Сьогодні день народження святкують
  • Наталія Сидор
    Наталія Сидор
    суддя Львівського окружного адміністративного суду