Щодо обмежень зарплати, грошового забезпечення у зв’язку з поширенням коронавірусної хвороби COVID-19

14:02, 26 мая 2020
Правова невизначеність впровадження змін до Закону про Держбюджет може зумовити трудові спори щодо нарахування і виплати заборгованості із заробітної плати.
Щодо обмежень зарплати, грошового забезпечення у зв’язку з поширенням коронавірусної хвороби COVID-19
Следите за актуальными новостями в соцсетях SUD.UA

Чайковська Наталя,

старший викладач відділу підготовки прокурорів з представництва інтересів держави у суді інституту спеціальної підготовки Національної академії прокуратури України.

Стаття 43 Конституції України закріплює право на працю, що включає можливість заробляти собі на життя працею, яку він вільно обирає або на яку вільно погоджується. Кожен має право на заробітну плату, не нижчу від визначеної законом.

Відповідно до Рішення Конституційного Суду України від 05 жовтня 2013 року № 8-рп/2013 праву працівника на належну заробітну плату кореспондує обов’язок роботодавця нарахувати та виплатити йому гарантовану державою винагороду за виконану роботу. Під належною працівникові заробітною платою необхідно розуміти усі виплати, на отримання яких працівник має право згідно з умовами трудового договору і відповідно до державних гарантій, встановлених законодавством для осіб, які перебувають у трудових правовідносинах з роботодавцем, незалежно від того, чи було здійснене нарахування таких виплат.

Утім, законодавець тимчасово обмежив максимальний розмір суми нарахованої заробітної плати, грошового забезпечення у зв’язку з поширенням коронавірусної хвороби (СOVID-19).

Так, Закон України від 13 квітня 2020 року № 553-ІХ «Про внесення змін до Закону України «Про Державний бюджет України на 2020 рік» передбачає, що у квітні 2020 року та на період до завершення місяця, в якому відміняється карантин, установлений Кабінетом Міністрів з метою запобігання поширенню на території України гострої респіраторної хвороби COVID-19, спричиненої коронавірусом SARS-CoV-2, заробітна плата, грошове забезпечення працівників, службових і посадових осіб бюджетних установ (включаючи органи державної влади та інші державні органи, органи місцевого самоврядування) нараховуються в розмірі, що не перевищує 10 розмірів мінімальної заробітної плати, установленої на 01 січня 2020 року.

При цьому у зазначеному максимальному розмірі не враховуються суми допомоги по тимчасовій непрацездатності, допомоги для оздоровлення, матеріальної допомоги для вирішення соціально-побутових питань та оплата щорічної відпустки.

Обмеження максимальним розміром застосовується також при нарахуванні заробітної плати, суддівської винагороди, грошового забезпечення відповідно народним депутатам України, суддям, суддям Конституційного Суду України, членам Вищої ради правосуддя, членам Вищої кваліфікаційної комісії суддів України, прокурорам, працівникам, службовим і посадовим особам Національного банку України, а також іншим службовим і посадовим особам, працівникам, умови та розміри оплати праці яких регулюється спеціальними законами.

Крім того, згідно з приписами п. 10 розділу ІІ Прикінцеві положення Закону України від 13 квітня 2020 року № 553-ІХ у розмірі, що не перевищує    47 230 грн на місяць нараховуються місячна винагорода і заробітна плата керівникам, членам виконавчих органів та наглядових рад суб’єктів господарювання державного сектору економіки (включаючи державні банки), управління якими здійснюється відповідно до законодавства про управління об’єктами державної власності (включаючи Закон України «Про банки і банківську діяльність»).

Водночас зазначене обмеження не застосовуються при нарахуванні заробітної плати, грошового забезпечення особам, які безпосередньо задіяні у заходах, спрямованих на запобігання виникненню і поширенню, локалізацію та ліквідацію спалахів, епідемій та пандемій гострої респіраторної хвороби COVID-19, спричиненої коронавірусом SARS-CoV-2, та які беруть участь у здійсненні заходів із забезпечення національної безпеки і оборони, у тому числі в операції Об’єднаних сил (ООС).

Перелік відповідних посад встановлено постановою Кабінету Міністрів України від 29 квітня 2020 року № 342 «Про визначення переліку посад працівників, службових і посадових осіб, щодо яких не застосовується обмеження під час нарахування заробітної плати, грошового забезпечення у квітні 2020 р. та на період до завершення місяця, в якому відміняється карантин, установлений Кабінетом Міністрів України з метою запобігання поширенню на території України гострої респіраторної хвороби COVID-19, спричиненої коронавірусом SARS-CoV-2».

Цією постановою передбачається, що обмеження під час нарахування заробітної плати, грошового забезпечення у квітні 2020 року та на період до завершення місяця, в якому відміняється карантин, установлений Кабінетом Міністрів України, не застосовується для таких категорій посад:

– військовослужбовці, особи рядового та начальницького складу, поліцейські, працівники, службові та посадові особи, які беруть участь у здійсненні заходів із забезпечення національної безпеки та оборони, у тому числі в операції Об’єднаних сил (ООС), здійсненні заходів із забезпечення правопорядку на державному кордоні, відбитті збройного нападу на об'єкти, що охороняються військовослужбовцями, звільненні цих об’єктів у разі захоплення або спроби насильного заволодіння зброєю, бойовою та іншою технікою;

– працівники, службові та посадові особи, військовослужбовці, особи рядового та начальницького складу, поліцейські, які безпосередньо задіяні в заходах, спрямованих на запобігання виникненню та поширенню, локалізацію та ліквідацію спалахів, епідемій та пандемій гострої респіраторної хвороби COVID-19;

– медичні та інші працівники закладів охорони здоров’я, які безпосередньо зайняті на роботах з надання медичних послуг хворим на гостру респіраторну хворобу COVID-19,

– працівники надавачів соціальних послуг державного/комунального сектору, які безпосередньо надають соціальні послуги за місцем проживання/перебування їх отримувачів (вдома)

Конкретний перелік посад (професій) працівників службових і посадових осіб, військовослужбовців, осіб рядового та начальницького складу, поліцейських визначається відповідним центральним органом виконавчої влади у сфері, у якій він реалізує державну політику, органом державної влади, іншим державним органом.

Важливим є роз’яснення Міністерства розвитку економіки, торгівлі та сільського господарства України щодо практичного застосовування обмеження заробітної плати, грошового забезпечення працівників, службових і посадових осіб бюджетних установ та місячної винагороди і заробітної плати керівникам, членам виконавчих органів та наглядових рад суб’єктів господарювання державного сектору економіки (лист від 23.04.2020 № 3502-06/26135-01).

У цьому листі зазначено, що у місячну заробітну плату при визначенні обмеження не включаються роботи, що відповідно до чинного законодавства не є сумісництвом (педагогічна робота з погодинною оплатою праці в обсязі не більш як 240 годин на рік, завідування кафедрою з оплатою з розрахунку 100 годин за навчальний рік), які мають право виконувати усі працівники, крім основної роботи та роботи за сумісництвом.

Також наголошено на відсутності підстав для застосування попередження працівників про запровадження нових або про зміну діючих умов оплати праці у бік погіршення (ст. 103 Кодексу законів про працю України і ст. 29 Закону України «Про оплату праці»), оскільки положеннями ст. 29 Закону України «Про державний бюджет України на 2020 рік» у редакції Закону України від                13 квітня 2020 року № 553-іх не вносяться зміни до умов оплати праці.

На наш погляд, така позиція Міністерства розвитку економіки, торгівлі та сільського господарства України досить дискусійна, адже мова йде фактично про зменшення заробітної плати та грошового забезпечення на час карантину.

Якщо погодитися з наведеним вище роз’ясненням, то в роботодавця виникає обов’язок виплатити працівникові гарантовану державою винагороду за виконану роботу у повному розмірі після завершення карантинних заходів.

Заслуговує на увагу прийняте Радою суддів України рішення від 24 квітня 2020 року № 22 «Щодо питань у зв’язку із змінами до закону «Про Державний бюджет України на 2020 рік», відповідно до якого складові суддівської винагороди окремо скороченню не підлягають, тому її розрахунок слід здійснювати на загальних підставах, а обмеження максимального розміру – застосовувати до загальної суми нарахованої суддівської винагороди.

Водночас Рада суддів України відзначає, що окремі норми Закону України від 13 квітня 2020 року № 553-ІХ «Про внесення змін до Закону України «Про Державний бюджет України на 2020 рік» є такими, що не відповідають Конституції.

За словами Голови Верховного Суду Валентини Данішевської, 29 травня 2020 року з цього питання відбудеться Пленум Верховного Суду, який вирішить, чи є підстави для звернення до Конституційного Суду України.

Вважаємо, що правова невизначеність впровадження змін до Закону України «Про Державний бюджет України на 2020 рік» може зумовити трудові спори щодо нарахування і виплати заборгованості із заробітної плати та сподіваємося, що озвучена проблематика стане предметом подальших дискусій.

Підписуйтесь на наш Telegram-канал, щоб бути в курсі найважливіших подій.

Закон об усилении мобилизации: военный учет и другие изменения для украинцев за границей
Telegram канал Sud.ua
Закон об усилении мобилизации: военный учет и другие изменения для украинцев за границей
Главное о суде
Сегодня день рождения празднуют
  • Олександр Завітневич
    Олександр Завітневич
    голова Комітету Верховної Ради України з питань національної безпеки, оборони та розвідки