З’явився текст законопроекту про Регламент Верховної Ради

14:10, 14 января 2020
Автори зазначають, що законопроект розроблено з метою підвищення ефективності роботи парламенту й оптимізації законодавчого процесу.
З’явився текст законопроекту про Регламент Верховної Ради

На сайті Верховної Ради України з’явився законопроект №2691 «Про внесення змін до Регламенту Верховної Ради України щодо удосконалення законодавчої процедури». Авторами законопроекту є представники фракції «Слуга народу», зокрема Давид Арахамія, Ігор Копитін, Євгеній Брагар, В’ячеслав Медяник, Галина Михайлюк, Євгенія Кравчук, Дмитро Соломчук.

Автори зазначають, що законопроект розроблено з метою підвищення ефективності роботи парламенту, оптимізації законодавчого процесу, в тому числі шляхом встановлення особливостей розгляду законопроектів, визначених як невідкладні.

Що пропонується

Проектом закону пропонується внести низку змін до Регламенту Верховної Ради України, зокрема, встановивши, що:

  • у дні проведення пленарних засідань щотижня, як правило: у вівторок та середу проводитиметься обговорення законопроектів за процедурою першого, другого або третього читання; у четвер — голосування (у тому числі щодо попередньо підтриманих пропозицій, поправок) при розгляді законопроектів за процедурою першого, другого або третього читання, за результатами здійснення установчої, організаційної, контрольної чи інших функцій Верховної Ради України, а також розгляд пропозицій щодо усунення неузгодженостей чи неточностей у прийнятому законі, розгляд законів, повернених Президентом України;
  • при розгляді законопроектів у другому читанні Верховна Рада України проводитиме голосування щодо кожної пропозиції, поправки, стосовно якої було прийнято рішення про попередню підтримку не менш як однією третиною голосів народних депутатів від конституційного складу Верховної Ради України;
  • голосування щодо врахованих головним комітетом пропозицій, поправок проводитиметься після завершення голосування щодо відхилених головним комітетом пропозицій, поправок;
  • не допускатиметься внесення ідентичних пропозицій і поправок до законопроекту.

Крім того, з метою вирішення питань, пов’язаних із встановленням особливостей розгляду законопроектів, визначених як невідкладні, пропонується встановити, що:

  • до порядку денного сесії Верховної Ради України включатимуться позачергово без голосування законопроекти, визначені Президентом України як невідкладні;
  • при скасуванні рішень Верховної Ради України про прийняття в цілому як закону законопроекту, визначеного як невідкладний, відповідний проект постанови Верховної Ради України вноситиметься на розгляд парламенту не менш як 45 народними депутатами України, Президентом України або Кабінетом Міністрів України;
  • до законопроекту, визначеного як невідкладний, альтернативний законопроект може бути внесений не пізніш як у 7-денний строк після дня надання народним депутатам такого законопроекту, а до повторного першого читання – в 5-денний строк з дня направлення на повторне перше читання відповідного законопроекту;
  • при підготовці законопроекту, визначеного як невідкладний, до другого читання пропозиції і поправки до нього вноситимуться в 7-денний строк після дня прийняття законопроекту за основу, а при підготовці до повторного другого читання — в 5-денний строк після дня попереднього другого читання;
  • законопроекти, визначені як невідкладні, щодо яких надійшло письмове подання про їх підтримку, підписане більшістю народних депутатів від конституційного складу Верховної Ради України, зможуть розглядатися в порядку, який визначатиметься Верховною Радою за поданням комітету, до предмета відання якого належать питання регламенту;
  • законопроект, визначений як невідкладний, після завершення його попереднього розгляду чи доопрацювання включатиметься до порядку денного найближчого пленарного засідання парламенту і розглядатиметься позачергово з обговоренням за скороченою процедурою, якщо Верховою Радою України не буде прийнято рішення про його розгляд за процедурою повного обговорення.

Критика законопроекту

Даний законопроект уже викликав неоднозначну реакцію серед експертів та опозиції. Директор Українського інституту аналізу і менеджменту політики Руслан Бортник на своїй сторінці у Facebook розкритикував законопроект. Зокрема, ініціативи з проведення голосувань у четвер, постанову про відміну рішення на основі не одного, а 45 голосів народних депутатів та інші він назвав способом ліквідувати парламент з боку Офісу Президента.

У свою чергу, автори законопроекту у пояснювальній записці переконують, що аналіз роботи Верховної Ради України попередніх скликань свідчить про необхідність удосконалення законодавчої процедури шляхом оптимізації тижневого порядку денного пленарних засідань Верховної Ради України.

Автори переконані, що мета такої оптимізації повинна полягати, насамперед, у підвищенні ефективності процедур обговорення та голосування проектів законів, що сприятиме покращенню їх якості й оперативності ухвалення. Також вони вказують, що особливості позачергового розгляду Регламентом Верховної Ради України невідкладних законопроектів не визначені. Відтак, на практиці наявні численні випадки, коли законопроекти, визначені як невідкладні, розглядаються парламентом тривалий час.

Народні обранці посилаються на рішення Конституційного Суду України від 28.03.2001 №2-рп, де зазначено, що законопроекти, визначені як невідкладні, мають бути терміново включені Верховною Радою України до порядку денного її сесії і розглянуті у пріоритетному порядку — раніше інших законопроектів — на всіх стадіях законодавчого процесу відповідно до процедури, встановленої Конституцією України та Регламентом Верховної Ради України.

Також у вказаному Рішенні Суд звернув увагу на те, що з огляду на положення частини п’ятої статті 83 Конституції України, відповідно до якої порядок роботи Верховної Ради України встановлюється Конституцією України та Регламентом Верховної Ради України, встановлення процедури щодо позачергового розгляду Верховною Радою України законопроектів, визначених Президентом України як невідкладні, є прерогативою парламенту.

Разом з тим, питання втілення відповідних положень на практиці досі залишається відкритим. Також автори переконані, що ухвалення даного проекту закону сприятиме підвищенню ефективності діяльності парламенту.

Нагадаємо, що Верховна Рада на своєму сайті опублікувала план роботи на 14-17 січня. Нардепи мають намір внести зміни до законодавства щодо децентралізації влади, вирішити питання зі створенням Фонду розвитку підприємництва, зменшити навантаження на Верховний Суд і відстрочити остаточний перехід на електронний документооборот в парламенті до 1 вересня 2020 року.

Следите за самыми актуальными новостями в наших группах в Viber и Telegram.
Чому право скаржитися до Верховного Суду слід обмежити: позиція представника Президента в КСУ
Loading...
Сегодня день рождения празднуют
  • Ирина Тарасова
    Ирина Тарасова
    судья Восточного апелляционного хозяйственного суда
  • Андрей Бойко
    Андрей Бойко
    судья Пятого апелляционного административного суда
  • Елена Кузьмишина
    Елена Кузьмишина
    заместитель председателя Шестого апелляционного административного суда
  • Галина Пилипьюк
    Галина Пилипьюк
    судья Зализнычного районного суда Львова
  • Олег Грегуль
    Олег Грегуль
    судья Деснянского районного суда Киева