Децентралізація викликала проблему з реєстрацією шлюбів: як депутати намагаються це виправити

14:34, 17 ноября 2020
Після укрупнення районів виникли складності з реєстрацією шлюбів та народжень, бо частина громад втратила право її здійснювати.
Децентралізація викликала проблему з реєстрацією шлюбів: як депутати намагаються це виправити
Славутський міськрайонний відділ ДРАЦС ГТУЮ у Хмельницькій області / facebook.com
Следите за актуальными новостями в соцсетях SUD.UA

В Раді зареєстрували законопроект «Про внесення змін до деяких законів України щодо забезпечення права громадян на доступ до державної реєстрації актів цивільного стану у зв’язку з укрупненням територіальних громад» № 4382 від 16.11.2020.

Законопроект повинен буде погодити Комітет з питань правової політики.

Основна його мета: забезпечити права громадян на отримання таких базових адміністративних послуг, як державна реєстрація народження, шлюбу, смерті.

Після утворення нових районів та проведення виборів в новоутворені органи місцевого самоврядування виявилося, що децентралізаційні процеси в країні проходять хаотично, непослідовно та непродумано.

Це призвело до того, що вже два депутати, члени Комітету з питань організації державної влади, місцевого самоврядування, регіонального розвитку та містобудування, Віталій Безгін та Лариса Білозір заговорили про можливий колапс системи місцевого самоврядування за певних умов.

Окрім інших неузгодженостей виявилося, що у громадян виникли труднощі із реєстрацією актів цивільного стану.

Проблема полягає у тому, що в законодавстві закріплено різний обсяг повноважень у сфері державної реєстрації актів цивільного стану між різними територіальними громадами.

Як відомо, сьогодні виконавчі органи сільських, селищних, міських (крім міст обласного значення) рад проводять державну реєстрацію народження фізичної особи та її походження, шлюбу, смерті.

Відповідно, міста обласного значення, в тому числі об’єднані та укрупнені територіальні громади, що утворені на базі таких міст як шляхом добровільного приєднання, так і на підставі рішень Кабінету Міністрів України про затвердження територій територіальних громад, не мають повноважень у сфері ДРАЦС.

Така ситуація особливо негативно вплинула саме на мешканців колишніх сільських, селищних і міських (міст районного значення) рад, які мали у своїх громадах власних посадових осіб (чи виконавчі органи), що здійснювали повноваження ДРАЦС. З моменту входження у нову укрупнену територіальну громаду на базі міста обласного значення такі повноваження втрачаються.

Відповідно, негативними наслідками ситуації, зумовленої децентралізаційною реформою в Україні, стали:

- втрата компетенції ДРАЦС у колишніх сільських, селищних і міських (міст районного значення) радах;

- потреба мешканців із відповідних населених пунктів на доїзди до нового адміністративного центру територіальної громади у підрозділ ДРАЦС Міністерства юстиції, нерідко на відстані 30-40 км. В умовах поганого транспортного сполучення та карантинних обмежень – це великі ризики і втрати.

Ця ситуація може ще більше загостритися після виборів 25 жовтня 2020 року, адже ще більша кількість громадян України потрапила у юрисдикцію територіальних громад, утворених на базі міст обласного значення.

Вже перші громади України, які утворювалися на базі міст обласного значення (наприклад, Лиманська ОТГ Донецької області), неодноразово сигналізували центральній владі про цю проблему.

Рішення щодо налаштування послуг ДРАЦС через центри надання адміністративних послуг на підставі Наказу Міністерства юстиції «Про затвердження Змін до деяких нормативно-правових актів у сфері державної реєстрації актів цивільного стану» від 29.08.2019 № 2825/5 не вирішило проблему, оскільки:

по-перше, для громадян ця модель залишається неефективною. Бо громадянину замість одного візиту у свій орган місцевого самоврядування потрібно здійснити два візити у ЦНАП. Це окремий виклик в умовах укрупнених територіальних громад, в тому числі через великі відстані та проблему транспортного сполучення, карантинні обмеження;

по-друге, таке налаштування послуг через ЦНАП потребує тривалого часу і зусиль ОМС та органів Мін’юсту. А поточна процедура взаємодії є обтяжливою, адже вимагає щоденної фізичної передачі документів ДРАЦС від ОМС до Мін’юсту і навпаки.

Якщо законопроект ухвалять, усі територіальні громади отримають однакові повноваження у сфері ДРАЦС і зможуть забезпечувати важливі потреби своїх мешканців, в тому числі збережуть доступність послуг ДРАЦС у старостинських округах та швидке надання таких послуг.

Раніше «Судово-юридична газета» розповідала, що законопроект про платіжні послуги легалізує електронні гроші та запроваджує нові види банківських рахунків.

Підписуйтесь на наш Telegram-канал, щоб бути в курсі найважливіших подій.

Закон об усилении мобилизации: военный учет и другие изменения для украинцев за границей
Telegram канал Sud.ua
Закон об усилении мобилизации: военный учет и другие изменения для украинцев за границей
Главное о суде
Сегодня день рождения празднуют
  • Сергій Дячук
    Сергій Дячук
    суддя Святошинського районного суду міста Києва
  • Юлія Черняк
    Юлія Черняк
    суддя Верховного Суду у Касаційному цивільному суді