Комітет з питань фінансів, податкової та митної політики рекомендував Раді ухвалити в першому читанні законопроект № 4241 від 21.10.2020 «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо захисту боржників при врегулюванні простроченої заборгованості».
Необхідність законопроекту депутати пояснюють тим, що чинне законодавство не містить чітких правил поведінки ані щодо суб'єктів, які займаються колекторською діяльністю, ані щодо обов’язкових єдиних вимог до етичної поведінки та правил взаємодії таких осіб із боржником під час врегулювання простроченої заборгованості.
Законопроектом, зокрема, надається визначення таких термінів як "врегулювання простроченої заборгованості" та "колекторська компанія".
Врегулювання простроченої заборгованості в розумінні законопроекту – це заходи, спрямовані на погашення у позасудовому порядку заборгованості споживача, який прострочив виконання грошового зобов’язання за договором про споживчий кредит або іншим договором. У свою чергу, колекторська компанія визначається як юридична особа (в тому числі фінансова установа), яка в інтересах кредитодавця та/або нового кредитора відповідно до договору з таким кредитодавцем та/або новим кредитором здійснює врегулювання простроченої заборгованості та включена до Реєстру колекторських компаній, який вестиме Національний банк України.
Згідно із законопроектом, кредитодавець не має права залучати колекторську компанію для врегулювання простроченої заборгованості, якщо умовами договору про споживчий кредит не передбачено таке право кредитодавця.
Законопроектом пропонується встановити певні вимоги до кредитодавців, включаючи колекторські компанії, при врегулюванні простроченої заборгованості, а саме:
Законопроект також пропонує встановити вимоги до взаємодії зі споживачем (його представником) під час врегулювання простроченої заборгованості (вимоги до етичної поведінки), яка може відбуватись шляхом:
1) безпосередньої взаємодії (особисті або телефонні переговори);
2) надсилання повідомлень (текстових, голосових та інших повідомлень, у тому числі без залучення працівників шляхом використанням програмного забезпечення);
3) надсилання поштових відправлень (за місцем проживання або за місцем роботи).
При цьому, під час першої взаємодії зі споживачем кредитор/колекторська компанія має повідомити своє найменування, ПІБ або індекс особи – представника, правову підставу взаємодії та розмір простроченої заборгованості, а на вимогу споживача – надати відповідні документи протягом 7 робочих днів.
Законопроектом пропонується наділити Національний банк України повноваженнями зі здійснення нагляду за додержанням банками, іншими фінансовими установами та особами, які не є фінансовими установами, але мають право надавати окремі фінансові послуги, а також колекторськими компаніями законодавства про захист прав споживачів фінансових послуг, у тому числі вимог до взаємодії зі споживачами при врегулюванні простроченої заборгованості (вимог до етичної поведінки).
Законопроектом, серед іншого, шляхом внесення змін до статті 41-1 Закону України «Про фінансові послуги та державне регулювання ринків фінансових послуг» пропонується посилити відповідальність за порушення прав споживачів, а саме запровадити штрафні санкції за:
- недотримання встановлених законодавством вимог до взаємодії зі споживачем при врегулюванні простроченої заборгованості (вимог до етичної поведінки), – у розмірі від 3000 до 6000 неоподатковуваних мінімумів доходів громадян;
- залучення до врегулювання простроченої заборгованості юридичної особи, не включеної до Реєстру колекторських компаній, – у розмірі від 3000 до 6000 неоподатковуваних мінімумів доходів громадян;
- недотримання встановлених законом вимог до договору про споживчий кредит – у розмірі від 3000 до 6000 неоподатковуваних мінімумів доходів громадян.
Окремі нардепи та ГНЕУ здивувалися наявності такого законопроекту, оскільки 12.12.2019 Верховною Радою України вже прийнято в першому читанні проект Закону України «Про захист прав та законних інтересів боржників при здійсненні колекторської діяльності» (реєстр. № 2133 від 12.09.2019), сферою дії якого згідно з його ст. 1 визнаються відносини, «що виникають в процесі організації та здійснення колекторської діяльності з врегулювання простроченої заборгованості, та регулюють відносини у сфері захисту прав та законних інтересів боржників від недобросовісних дій суб’єктів колекторської діяльності».
Раніше депутати запропонували відшкодовувати витрати на доставку пенсій за рахунок підвищеної ставки ЄСВ.
Підписуйтесь на наш Telegram-канал, щоб бути в курсі найважливіших подій.