Депутати повернули право реєструвати шлюби та народження тим громадам, які його втратили

10:44, 29 апреля 2021
Внаслідок укрупнення районів частина громад втратила право реєструвати шлюби та народження, але депутати нарешті його повернули.
Депутати повернули право реєструвати шлюби та народження тим громадам, які його втратили
Джрело фото: nem-rada.gov.ua
Следите за актуальными новостями в соцсетях SUD.UA

Рідкісну єдність проявила Рада ухваливши Закон «Про внесення змін до деяких законів України щодо забезпечення права громадян на доступ до державної реєстрації актів цивільного стану у зв’язку з укрупненням територіальних громад» (реєстр. № 4382 від 16.11.2020). Закон підтримали 343 депутати.

Законом передаються територіальним громадам, утвореним на базі міст обласного значення, базові повноваження з надання адміністративних послуг у сфері ДРАЦС: державну реєстрацію народження, шлюбу, смерті.

(Тим більше, що в рамках адміністративно-територіальної реформи передбачається відмовитись від існування такої категорії міст як міста обласного значення).

Завдяки ухваленому закону усі територіальні громади отримали однакові повноваження у сфері ДРАЦС і зможуть забезпечувати важливі потреби своїх мешканців, в тому числі збережуть доступність послуг ДРАЦС у старостинських округах та швидке надання таких послуг.

Чому виникла проблема

Після утворення нових районів та проведення виборів у новоутворені органи місцевого самоврядування, виявилося, що децентралізаційні процеси в країні проходять хаотично, непослідовно та непродумано.

Зокрема, виявилося, що у громадян виникли труднощі із реєстрацією актів цивільного стану.

Проблема полягає у тому, що в законодавстві закріплено різний обсяг повноважень у сфері державної реєстрації актів цивільного стану між різними територіальними громадами.

Як відомо, сьогодні виконавчі органи сільських, селищних, міських (крім міст обласного значення) рад проводять державну реєстрацію народження фізичної особи та її походження, шлюбу, смерті.

Відповідно міста обласного значення, в тому числі об’єднанні та укрупнені територіальні громади, що утворені на базі таких міст як шляхом добровільного приєднання, так і на підставі рішень Кабінету Міністрів України про затвердження територій територіальних громад не мають повноважень у сфері ДРАЦС.

Така ситуація особливо негативно вплинула саме на мешканців колишніх сільських, селищних і міських (міст районного значення) рад, які мали у своїх громадах власних посадових осіб (чи виконавчі органи), що здійснювали повноваження ДРАЦС. З моменту входження у нову укрупнену територіальну громаду на базі міста обласного значення такі повноваження втрачаються. Тож громадянам необхідно їхати кудись за 30-40 кілометрів, щоб отримати необхідну адміністративну послугу.

Відповідно негативними наслідками ситуації, зумовленої децентралізаційною реформою в Україні стали:

- втрата компетенції ДРАЦС у колишніх сільських, селищних і міських (міст районного значення) радах;

- потреба мешканців із відповідних населених пунктів на доїзди до нового адміністративного центру територіальної громади у підрозділ ДРАЦС Міністерства юстиції, нерідко на відстані 30-40 км. В умовах поганого транспортного сполучення та карантинних обмежень – це великі ризики і втрати.

Ця ситуація може ще більше загострилася після виборів 25 жовтня 2020 року, адже ще більша кількість громадян України потрапила у юрисдикцію територіальних громад, утворених на базі міст обласного значення.

Рішення щодо налаштування послуг ДРАЦС через центри надання адміністративних послуг на підставі Наказу Міністерства юстиції «Про затвердження Змін до деяких нормативно-правових актів у сфері державної реєстрації актів цивільного стану» від 29.08.2019 № 2825/5 не вирішило проблему, оскільки:

по-перше, для громадян ця модель залишається неефективною. Бо громадянину замість одного візиту у свій орган місцевого самоврядування, потрібно два візити у ЦНАП. Це окремий виклик в умовах укрупнених територіальних громад, у тому числі через великі відстані та проблему транспортного сполучення, карантинні обмеження;

по-друге, таке налаштування послуг через ЦНАП потребує тривалого часу і зусиль ОМС та органів Мін’юсту. А поточна процедура взаємодії є обтяжливою, адже вимагає щоденної фізичної передачі документів ДРАЦС від ОМС до Мін’юсту і навпаки.

Раніше «Судово-юридична газета» розповідала, що Уряд передав у Раду законопроект, яким арбітражі наділяються правом розгляду справ про нерухомість.

Підписуйтесь на наш Telegram-канал та на Twitter, щоб бути в курсі найважливіших подій.

Как остановить безосновательное давление на бизнес, выполняет ли свою роль прокуратура и эффективен ли институт следственных судей
Telegram канал Sud.ua
Как остановить безосновательное давление на бизнес, выполняет ли свою роль прокуратура и эффективен ли институт следственных судей
Сегодня день рождения празднуют
  • Роман Кисіль
    Роман Кисіль
    суддя Запорізького окружного адміністративного суду
  • Лев Кишакевич
    Лев Кишакевич
    голова Етичної Ради, суддя Великої Палати Верховного Суду
  • Юрій Луганський
    Юрій Луганський
    суддя Верховного Суду у Касаційному кримінальному суді