Як в Мін’юсті збираються переписати закон про громадські об’єднання

13:32, 23 июня 2021
Встановлення єдиної організаційно-правової форми для громадських організацій і скасування процедури підтвердження всеукраїнського статусу ГО: що пропонує Мінюст.
Як в Мін’юсті збираються переписати закон про громадські об’єднання
Джерело фото: agropolit.com
Следите за актуальными новостями в соцсетях SUD.UA

У Міністерстві юстиції України запропонували змінити закон про громадські об’єднання. Відповідний законопроект «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо унормування діяльності та державної реєстрації громадських організацій» наразі проходить громадське обговорення, яке триватиме до 26 червня.

Як зазначає міністр юстиції Денис Малюська у пояснювальній записці до законопроекту, виникла нагальна потреба у законодавчому врегулюванні окремих питань, які накопичились з часу прийняття Закону «Про громадські об’єднання».

Зокрема, це вирішення питань щодо:

  • встановлення єдиної організаційно-правової форми для громадських організацій;
  • детального врегулювання процедури проведення засідань вищого керівного органу громадської організації та документального оформлення прийнятих ним рішень;
  • запровадження можливості здійснення громадською організацією своєї діяльності на підставі модельного статуту (це питання вже деякий час є затребуваним та очікуваним представниками громадськості);
  • скасування процедури підтвердження всеукраїнського статусу громадського об’єднання;
  • законодавчого врегулювання правового статусу місцевих осередків громадських організацій зі статусом юридичної особи;
  • спрощення процедури проведення реєстрації громадських організацій шляхом передачі відповідних функцій від територіальних органів Міністерства юстиції до виконавчих органів сільських, селищних та міських рад, Київської та Севастопольської міських, районних, районних у містах Києві та Севастополі державних адміністрацій, нотаріусів та скорочення строку для проведення державної реєстрації.

«Аналізуючи проблематику вищенаведених питань, можна дійти висновку про необхідність внесення запропонованих змін з огляду на таке.

Так, наприклад, сьогодні на практиці відбувається неоднозначне трактування  положень чинного Закону щодо наявності всеукраїнського статусу громадського об’єднання.

Відповідно до статті 19 Закону громадське об’єднання, зареєстроване в установленому законом порядку, може мати всеукраїнський статус за наявності у нього відокремлених підрозділів у більшості адміністративно-територіальних одиниць, зазначених у частині другій статті 133 Конституції України, і якщо таке громадське об’єднання підтвердило такий статус у порядку, встановленому Законом «Про державну реєстрацію юридичних осіб, фізичних осіб – підприємців та громадських формувань».

При цьому, згідно із частиною сьомою статті 10 Закону власна назва громадського об’єднання може містити інформацію про статус громадського об’єднання, зокрема, «всеукраїнське», а частина перша статті 10 Закону встановлює, що найменування громадського об’єднання визначається рішенням установчих зборів під час його утворення.

Крім того, звертаємо увагу, що наявність всеукраїнського статусу не  передбачає наявність будь-яких додаткових прав для громадських об’єднань. Виключення становлять лише громадські організації спортивного спрямування, діяльність яких регулюється Законом України «Про фізичну культуру і спорт», у випадку яких всеукраїнський статус надає можливість отримати їм статус національного, що у свою чергу відкриває для них ряд можливостей, зокрема таких як: отримання з державного бюджету фінансової підтримки на розвиток відповідного виду спорту, організацію і проведення спортивних заходів та інше.

З огляду на це, вважаємо за доцільне залишити поняття «всеукраїнська громадська організація» лише для цілей певних законів.

Окремого врегулювання потребує й діяльність місцевих осередків всеукраїнських громадських організацій, які відповідно до вимог Закону вважаються відокремленими підрозділами зі статусом юридичної особи.

На сьогодні норми абзацу третього частини другої статті 13 Закону щодо існування відокремлених підрозділів громадського об’єднання зі статусом юридичної особи суперечать статті 95 Цивільного кодексу України, якою визначено, що філії та представництва як відокремлені підрозділи юридичної особи не є юридичними особами.

Проектом Закону також пропонується виключити таку організаційно-правову форму як «громадська спілка». Відповідно до частин другої та третьої статті 1 Закону громадська організація та громадська спілка є організаційно-правовими формами громадських об’єднань. Крім того, варто зауважити, що членами (учасниками) громадської організації є фізичні особи, тоді як членами (учасниками) громадської спілки можуть бути юридичні особи приватного права та фізичні особи.

Вказана норма ставить в нерівні умови участь у членстві громадських  організацій та громадських спілок юридичних та фізичних осіб. Отже, відсутність законодавчих норм, які б регламентували можливість членства в громадських організаціях юридичних осіб, обмежує права на об’єднання юридичних осіб.

Даним проектом Закону пропонується усунути дискримінаційну норму щодо заборони членства в громадських організаціях юридичних осіб.

Також проектом Закону передбачається спростити процедуру проведення державної реєстрації громадських організацій за допомогою збільшення суб’єктів реєстрації шляхом передачі відповідних повноважень від територіальних органів Міністерства юстиції до виконавчих органів сільських, селищних та міських рад, Київської та Севастопольської міських, районних, районних у містах Києві та Севастополі державних адміністрацій, нотаріусів.

Крім того, проектом Закону планується зменшити строк для проведення державної реєстрації громадських організацій з 3 днів до 24 годин.

Нововведенням, яке передбачає проект Закону, є і запровадження можливості громадських організацій діяти на підставі модельного статуту, яке відкриває для громадських організацій ряд переваг та можливостей, однією з яких є відсутність необхідності звернення за правовою допомогою щодо складання установчого документа. Крім того, модельний статут неможливо підробити, його не потрібно подавати для реєстрації, не потрібно нотаріально завіряти підписи засновників на ньому тощо», - зазначає міністр.

Нижче наводимо порівняльну таблицю до законопроекту.

Підписуйтесь на наш Telegram-канал та на Twitter, щоб бути в курсі найважливіших подій.

Закон об усилении мобилизации: военный учет и другие изменения для украинцев за границей
Telegram канал Sud.ua
Закон об усилении мобилизации: военный учет и другие изменения для украинцев за границей