Рада збільшила видатки на 81 млрд, але Комітет з питань бюджету не поділяє оптимізму стосовно обсягів зовнішніх запозичень

15:24, 11 июля 2022
У парламентському Комітеті поставили під сумнів реалістичність отримання додаткових запозичень до спеціального фонду держбюджету
Рада збільшила видатки на 81 млрд, але Комітет з питань бюджету не поділяє оптимізму стосовно обсягів зовнішніх запозичень
Джерело фото: t.me/GolosUkrainy
Следите за актуальными новостями в соцсетях SUD.UA

Як раніше писала «Судово-юридична газета», 9 липня парламент підтримав в цілому законопроект 7523 про внесення змін до Закону України «Про Держбюджет України на 2022 рік», яким пропонується збільшити загальні видатки з державного бюджету на 80,9 млрд грн.

Так, пропонується збільшити видатки державного бюджету на 80,97 мільярдів грн (у тому числі, за загальним фондом – на 79,3 та за спеціальним фондом – на 1,6 млдр грн) за рахунок надходжень від іншої допомоги, наданої Європейським Союзом, внутрішніх та зовнішніх запозичень. При цьому, передбачається збільшення граничного обсягу дефіциту державного бюджету та граничного обсягу державного боргу.

Разом з тим, у висновку Комітету ВР з питань бюджету на даний законопроект йдеться про не досить опитмістичні прогнози. Зокрема, Комітет зауважив, що стан залучення зовнішніх запозичень до спеціального фонду державного бюджету у 2022 р. не поліпшився порівняно з попереднім роком та є наслідком системних недоліків у плануванні і використанні зазначених коштів.

А також, що є питання до реалістичності отримання додаткових запозичень до спеціального фонду держбюджету.

«У Комітеті в рамках відведеного стислого часу попередньо опрацьовано законопроект № 7523, проаналізовано отримані висновки до нього і звернуто увагу на таке…

…Запропоновані законопроектом № 7523 за спеціальним фондом державного бюджету видатки для Мінрегіону (загальнодержавні видатки та кредитування) за новою бюджетною програмою (код 2761620) у сумі 1.662,5 млн грн за рахунок позики від МБРР пояснюються необхідністю відновлення критичної інфраструктури у містах, які найбільше постраждали від збройної агресії Російської Федерації, та з метою пошуку необхідного фінансового ресурсу.

Зокрема, за інформацією Мінфіну 17.05.2022 прийнято урядове рішення щодо впровадження Компонента реагування на надзвичайні ситуації (CERC) за рахунок невикористаних коштів у рамках спільного з МБРР інвестиційного проекту «Проект розвитку міської інфраструктури – 2» (Угода про позику від 26.05.2014 № 8391-UA).

Законом на реалізацію зазначеного інвестиційного проекту за спеціальним фондом державного бюджету передбачено залучення позики МБРР у 2022 р. у сумі 1 010 500 000 грн (загальний обсяг позики – 326,57 млн дол. США) із спрямуванням цих коштів Мінрегіону за бюджетними програмами:

«Розвиток міської інфраструктури і заходи в секторі централізованого теплопостачання України, розвиток системи водопостачання та водовідведення в м. Миколаєві, реконструкція та розвиток системи комунального водного господарства м. Чернівці» (код 2751600) у сумі 949,6 млн грн;

«Впровадження та координація заходів проекту розвитку міської інфраструктури, заходів в секторі централізованого теплопостачання України, надзвичайної кредитної програми для України та програми розвитку муніципальної інфраструктури України» (код 2751610) – 60,9 млн грн.

Виходячи із звітних даних щодо виконання показників спеціального фонду державного бюджету у 2022 р., потрібно відмітити, що:

за І квартал п.р. залучено позику від МБРР для реалізації зазначеного інвестиційного проекту у сумі 75,4 млн грн на виконання бюджетної програми за кодом 2751600 (або 7,9% річного плану), а на виконання бюджетної програми за кодом 2751610 кошти позики від МБРР не надійшли;

за 5 місяців п.р. зовнішні запозичення (від іноземних держав, іноземних фінансових установ і МФО на реалізацію інвестпроектів) загалом становили 3,5 млрд грн, або лише 3,7% затвердженого із змінами річного плану /93,1 млрд грн/ та на 264,9 млн менше, ніж за аналогічний період 2021 р.

Таким чином, стан залучення зовнішніх запозичень до спеціального фонду державного бюджету у 2022 р. не поліпшився порівняно з попереднім роком та є наслідком системних недоліків у плануванні і використанні зазначених коштів.

У зв’язку з цим, виникає питання щодо реалістичності отримання додаткових запозичень до спеціального фонду і спроможності використання таких коштів до кінця п.р. в обсязі, запропонованому законопроектом № 7523», - підкреслено у висновку Комітету.

«Законопроектом № 7523 збільшуються планові державні запозичення до 1.205,8 млрд грн (або на 7,1% до раніше збільшеного показника і у 2,1 раза до первинно затвердженого показника), граничний обсяг дефіциту державного бюджету – до 823,49 млрд грн (або на 10,7% до раніше збільшеного показника і в 4,4 раза до первинно затвердженого показника), граничний обсяг державного боргу на 31.12.2022 – до 3.360 млрд грн (або на 2,4% до раніше збільшеного показника і на 23,3% до первинно затвердженого показника).

Зазначені показники раніше вже збільшено на 555,26 млрд грн законами щодо змін до Закону, а саме: від 15.03.2022 № 2135-ІХ – на 67,57 млрд грн у зв’язку із залученням до спеціального фонду позики від Уряду Великої Британії; від 21.04.2022 № 2218-ІХ – на 200 млрд грн у зв’язку із залученням до загального фонду додаткових запозичень (внутрішніх і зовнішніх запозичень по 100 млрд грн); від 31.05.2022 № 2280-ІХ – на 287,69 млрд грн у зв’язку із залученням до загального фонду додаткових зовнішніх запозичень.

Таким чином, у разі прийняття законопроекту № 7523 уточнений плановий показник дефіциту державного бюджету на поточний рік значно перевищуватиме граничну величину, визначену частиною першою статті 14 Кодексу (не більше 3% прогнозного ВВП), хоча дію відповідної норми зупинено на 2022 р. пунктом 3 розділу «Прикінцеві положення» Закону.

Поряд з тим, ймовірним може бути перевищення визначеної частиною другою статті 18 Кодексу граничної величини загального обсягу державного боргу та гарантованого державою боргу на кінець поточного бюджетного періоду (не вище 60% річного номінального обсягу ВВП), при тому що зазначене обмеження згідно з пунктом 23-1 розділу VI Кодексу не застосовується у випадках введення воєнного стану в Україні або в окремих її місцевостях.

Отже, реалізація законопроекту № 7523 призведе до збільшення державного боргу і дефіциту державного бюджету та у середньостроковій перспективі до значного додаткового навантаження на державний бюджет щодо обслуговування і погашення відповідних боргових зобов’язань, що теж відмічено у висновку Мінфіну.

Згідно із звітними даними Казначейства державні запозичення на фінансування державного бюджету за 5 місяців п.р. здійснені в обсязі 380,1 млрд грн (33,7% затвердженого із змінами річного плану /1126,4 млрд грн/), у т.ч. внутрішні запозичення – 225,5 млрд грн, зовнішні запозичення – 154,6 млрд грн.

Зокрема, до загального фонду державні запозичення залучені у сумі 376,6 млрд грн, що становить 36,4% затвердженого із змінами річного плану /1033,3 млрд/ та 170,5% уточненого плану на звітний період (або на 155,7 млрд грн більше), у т.ч.: внутрішні запозичення (від розміщення ОВДП) – у сумі 225,5 млрд грн, з них за рахунок випуску військових облігацій – 10 200,2 млрд грн (включаючи 120 млрд грн – шляхом придбання у власність НБУ); зовнішні запозичення – у сумі 151,1 млрд грн.

За оперативною інформацією Мінфіну, за І півріччя п.р. державні запозичення до загального фонду становили 561,3 млрд грн, або 133,5% уточненого плану на цей період.

При цьому, від розміщення ОВДП залучено 349,7 млрд грн, з них за рахунок випуску військових облігацій – 327,6 млрд грн (включаючи 225 млрд грн – шляхом придбання у власність НБУ), а із зовнішніх джерел залучено 211,6 млрд грн, з яких значні кошти отримано від:

Міжнародного валютного фонду – 41,3 млрд грн /1,4 млрд дол. США/;

МБРР – 41 млрд грн /466,7 млн дол. США та 0,8 млрд євро/;

Європейського Союзу – 37,1 млрд грн /1,2 млрд євро/;

Уряду Канади – 34,3 млрд грн /392,8 млн дол. США і 585,8 млн канад. дол./; Європейського інвестиційного банку – 21,1 млрд грн /639 млн євро/;

Японського агентства розвитку – 17 млрд грн /78 млрд яп. єн/,

Французького агентства розвитку – 9,7 млрд грн /300 млн євро/;

Німецької кредитної установи для відбудови – 9,5 млрд грн /299,3 млн євро/.

Разом з тим, доходи загального фонду державного бюджету за І півріччя п.р. надійшли в обсязі 564,4 млрд грн, що менше уточненого плану на звітний період на 28,1 млрд грн, або на 4,7% (рівень невиконання доходів був би ще більшим, якби не суттєве понадпланове надходження окремих неподаткових доходів). При цьому, доходи за кодом 42030200 «Інша допомога, надана Європейським Союзом» (що законопроектом збільшуються на 1,55 млрд грн) становили 4,2 млрд грн, або 137,8% уточненого річного плану /3,05 млрд грн/, визначеного законом від 23.02.2022 № 2099-ІХ», - сказано у Висновку Комітету.

Підписуйтесь на наш telegram-канал t.me/sudua та на Youtube Право ТВ, а також на нашу сторінку у Facebook та в Instagram, щоб бути в курсі найважливіших подій.

Нестандартный подход к разделу имущества и получению алиментов при разводе – прямой эфир
Telegram канал Sud.ua
Нестандартный подход к разделу имущества и получению алиментов при разводе – прямой эфир
Главное о суде
Сегодня день рождения празднуют
  • Інна Вітюк
    Інна Вітюк
    суддя Хмельницького апеляційного суду
  • Олексій Огурцов
    Олексій Огурцов
    суддя Окружного адміністративного суду міста Києва
  • Андрій Федорчук
    Андрій Федорчук
    суддя Окружного адміністративного суду міста Києва
  • Наталія Шевченко
    Наталія Шевченко
    суддя Окружного адміністративного суду міста Києва