Верховний Суд роз’яснив, які виборчі права мають офіційні спостерігачі

12:44, 17 апреля 2019
Суд розглянув апеляційну скаргу у справі за позовом офіційного спостерігача за виборами президента України до двох кандидатів на цей пост.
Верховний Суд роз’яснив, які виборчі права мають офіційні спостерігачі

Офіційні спостерігачі мають право на оскарження будь-яких виборчих правопорушень, оскільки це право за своїм змістом виходить за межі їхніх інших суб’єктивних прав, які реалізуються у виборчому процесі.

Такого висновку дійшов Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду, розглянувши апеляційну скаргу у справі за позовом офіційного спостерігача за виборами президента України до двох кандидатів на цей пост, у якому він просив визнати протиправними дії цих кандидатів щодо проведення протизаконної агітації та зобов’язати утриматися від такої агітації до моменту їх включення у виборчі бюлетені другого туру з виборів президента України 2019 року.

Рішенням суду першої інстанції у задоволенні позовних вимог було відмовлено. Проте представник одного з кандидатів на пост президента України в апеляційній скарзі просив скасувати це рішення, а позовну заяву офіційного спостерігача залишити без розгляду, оскільки вважає, що ані Кодекс адміністративного судочинства України, ані Закон України №474-XIV від 5 березня 1999 року «Про вибори Президента України» не наділяють офіційних спостерігачів правом оскаржувати дії кандидатів на пост президента України, в тому числі щодо проведення агітації.

Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду відмовив у задоволенні апеляційної скарги з таких підстав.

Суд зазначив, що в Україні функцію публічного контролю за правомірністю перебігу виборчого процесу виконують офіційні спостерігачі, які мають статус суб’єктів виборчого процесу, що забезпечує їм можливості для якомога ширшої реалізації функцій публічного контролю (п. 5 ст. 12 Закону №474-XIV). Так, офіційні спостерігачі мають право, зокрема, звертатися із заявами чи скаргами до відповідної виборчої комісії чи до суду щодо усунення порушень цього Закону в разі їх виявлення.

Колегія суддів погодилася з доводами апелянта, що право на оскарження будь-яких виборчих правопорушень дійсно належить не усім суб’єктам виборчого процесу, і КАС України прямо не передбачено право офіційних спостерігачів оскаржувати дії чи бездіяльність кандидатів на пост президента України. Разом з тим, розглядаючи правосуб’єктність офіційних спостерігачів, закріплену в ст. 69 Закону України «Про вибори Президента України», у співвідношенні з положеннями КАС України, колегія суддів врахувала правову позицію пленуму Вищого адміністративного суду України, викладену в постанові №15 від 1 листопада 2013 року, відповідно до якої при визначенні пріоритетності норм, які містяться в КАС України та інших законах, у тому числі й законах про вибори, слід брати до уваги те, що норма, якою визначено суб'єктивне право учасників виборчого процесу (виборців, спостерігачів тощо), є пріоритетною.

Постанова Верховного Суду від 12 квітня 2019 року у справі №640/5921/19 (адміністративне провадження №А/9901/84/19).

Раніше «Судово-юридична газета» повідомляла, чи може нардеп бути відповідачем як суб’єкт владних повноважень.

Следите за самыми актуальными новостями в наших группах в Viber и Telegram.
Paperless и отмена штампа в паспорте: как это будет работать
Paperless и отмена штампа в паспорте: как это будет работать
Loading...
Сегодня день рождения празднуют
  • Олег Макаров
    Олег Макаров
    секретар Комітету Верховної Ради України з питань правової політики
  • Ігор Кощеєв
    Ігор Кощеєв
    суддя Центрального апеляційного господарського суду
  • Тетяна Козир
    Тетяна Козир
    суддя Північного апеляційного господарського суду
  • Юлія Зоркіна
    Юлія Зоркіна
    суддя Харківського окружного адміністративного суду
  • Ольга Лук’янчук
    Ольга Лук’янчук
    суддя П'ятого апеляційного адміністративного суду
загрузка...