Процесуальні кодекси не приймуть раніше вересня?

13:00, 13 липня 2017
telegram sharing button
facebook sharing button
viber sharing button
twitter sharing button
whatsapp sharing button
Чому народний депутат Руслан Сидорович вважає, що процесуальні кодекси не будуть прийняті раніше осені.
Слідкуйте за актуальними новинами у соцмережах SUD.UA

Катерина Бєляєва,
«Судово-юридична газета»

Незважаючи на те, що Президент України визначив законопроект №6232, як невідкладний, парламентарії не поспішають з його прийняттям. Документ був проголосований в першому читанні, проте до другого читання в текст були внесені серйозні правки, які стали каменем спотикання для політичних сил. Про те, що збентежило народних обранців, коли будуть прийняті процесуальні кодекси і чому законність конкурсу до Верховного Суду може виявитися під питанням, редакції розповів голова підкомітету з питань виконання рішень Європейського суду з прав людини Комітету Верховної Ради України з питань правової політики і правосуддя Руслан Сидорович.

– Руслан Михайлович, чи є шанс, що кодекси будуть проголосовані 13.07.2017?

– Говорячи про те, чи проголосує парламент 13.07.2017 за процесуальні кодекси, згадую анекдот про те, які шанси зустріти на вулиці динозавра. Відповідь: 50/50, тобто або так, або ні. З кодексами ситуація приблизно аналогічна.

– А що заважає парламентарієм розглянути законопроект?

– На останньому засіданні Комітету (Комітету Верховної Ради України з питань правової політики і правосуддя — прим. ред.) одною з фракцій коаліції, а саме «Народним фронтом», була висловлена принципова позиція, про яку вони неодноразово говорили раніше. Ця позиція стосується цілого ряду норм про Агентство з розшуку та управління заарештованими і конфіскованими активами.

Насправді це питання є дуже дискусійним. Правки вносяться в порушення ст. 116 Регламенту Верховної Ради України, оскільки ці моменти не були предметом обговорення в першому читанні.

Звичайно, є цілий ряд проблем, пов'язаних з роботою цього агентства. Безумовно, ці норми необхідно наповнювати реальним змістом і реальним інструментарієм. Але чи є це предметом регулювання процесуальних кодексів? Очевидно, що ні.

Тому вирішувати питання, пов'язані з процесуальними кодексами, — це наш обов'язок. Але ми не можемо вимагати від наших громадян і від органів державної влади виконання закону, якщо сама ВР буде його порушувати. Я говорю про Регламент ВР.

Це є однією з головних проблем.

 Тобто є й інші?

– Також великою проблемою є прийняття процесуальних кодексів в рамках тих строків, які поставлені. Нагадаю, 900-сторінковий документ, майже 5 тис. поправок. Чи можна приймати процесуальні кодекси без системного аналізу кожної коми і крапки? За кожною буквою цих кодексів стоїть людська доля, оскільки далі, відповідно до цих норм, хтось буде намагатися добитися справедливості в суді.

Якщо ми не проаналізуємо всі ризики, то можемо допустити фатальну помилку. Чи потрібно приймати кодекси? Однозначно потрібно. Чи потрібно приймати «кота в мішку»? Думаю, питання риторичне.

Тому труднощі в наслідок такого малого ліміту часу для аналізу цих документів, звичайно, є дуже великим викликом.

На жаль, свого часу Конституційна комісія не прислухалася до моєї думки про те, що її завданням було випустити не тільки пропозиції щодо змін до Конституції, а й зміни до процесуальних кодексів, закон про судоустрій і статус суддів, закон про Вищу раду правосуддя, закон про адвокатуру, зміни в закон про прокуратуру, процесуальні кодекси. Відсутність комплексного підходу і запізніла подача створює величезну кількість правових проблем і, відповідно, проблем у людей, оскільки все це породжує розірваність.

Наведу приклад. Ми ввели таке поняття, як конституційна скарга для громадян, але не прийняли новий закон про Конституційний Суд. Зараз ми маємо дуже серйозні дискусії з цього закону щодо того, приймати його чи ні і в якій редакції.

– А чи співпаде момент прийняття кодексів з моментом створення Верховного Суду?

– Він не може не співпасти, проте тут інший правовий парадокс. У відповідності з термінами, конкурс в ВС завершився 1 квітня, проте конкурс не завершився. Чи є це проблемою для конкурсу? Це є колосальною проблемою, оскільки ми в конкурсі у ВС вже фактично вийшли за рамки правового регулювання.

Легітимність такого конкурсу вже в деякій мірі під сумнівом.

Однак, очевидно, що новий ВС не запрацює без нових процесуальних кодексів, а нові процесуальні кодекси не запрацюють без нового ВС. Ці моменти абсолютно взаємопов'язані. Знову-таки це те, про що я постійно говорю; це те завдання, яке недовиконала Конституційна комісія.

Більш того, в нормальному режимі нові процесуальні кодекси не можуть запускатися на другий день після їх прийняття, а у нас так фактично і станеться. Не судді, не адвокати, я вже не кажу про громадян, не знатимуть, що в них написано.

Такі речі не можна вводити в дію «з сьогодні на завтра». Повинен бути час для нормальної якісної аналітики, для того, щоб правозастосовна практика була зрозумілою. Це складова принципу верховенства права — правова визначеність.

Тому ще раз повторюю, що ВС не зможе працювати без кодексів, а кодекси не будуть працювати без ВС. Швидше за все, технічно вже неможливо домогтися того, щоб це сталося раніше вересня.

Нагадаємо, що в комітеті ВР з питань правової політики і правосуддя відбулися слухання на тему «Виконання рішень ЄСПЛ: сучасний стан та перспективи». Фотозвіт про захід дивіться тут. На слуханнях обговорювалися теми «Які невиконані рішення судів будуть виконуватися в першу чергу» і «За чий рахунок повинні виплачувати сатисфакцію за рішеннями Європейського суду».

Автор:
XX з’їзд суддів України – онлайн-трансляція – день перший