Комітет з питань економічного розвитку на засіданні 28 вересня прийняв рішення рекомендувати ухвалити за основу законопроект Уряду 8058 про прискорений перегляд інструментів державного регулювання господарської діяльності.
Пропонується:
Зокрема, відповідно до проекту Закону здійснюватиметься:
1) аналіз, відповідно до методичних рекомендацій, затверджених Мінекономіки, застосування інструментів державного регулювання господарської діяльності органами державної влади, які формують політику у відповідній сфері.
Склад Комісії, Положення затверджується КМУ.
До складу пропонується включити: представників Офісу Президента України, Урядового офісу координації європейської та євроатлантичної інтеграції, Мін’юсту, Мінфіну, Мінрегіону, Міндовкілля, ДРС. На засідання Комісії можуть бути залучені представники галузевих бізнес-асоціацій у відповідній сфері з правом дорадчого голосу.
Співголовами Комісії є керівники Мінекономіки та Мінцифри. Всього 9 членів Комісії.
Комісія здійснює розгляд інструментів державного регулювання не рідше двох разів на місяць.
2) прийняття Комісією рішень щодо:
3) визначення Урядом за пропозицією Комісії переліку регулювань бізнесу, що діятимуть в Україні - Уряд затверджує виключний перелік інструментів державного регулювання господарської діяльності на підставі рішення Комісії;
4) розроблення та внесення на розгляд Уряду проектів актів щодо скасування державного регулювання у відповідних сферах господарської діяльності, а також проектів актів, що забезпечують переведення у електронну форму ліцензій, документів дозвільного характеру, результатів надання адміністративних послуг, включених до виключного переліку інструментів державного регулювання господарської діяльності, та інших публічних послуг;
5) створення до 31 березня 2023 року Єдиної державної електронної системи дозвільних документів;
6) затвердження до 1 лютого 2023 року плану переведення в електронну форму ліцензій, документів дозвільного характеру, результатів надання адміністративних послуг, включених до виключного переліку інструментів державного регулювання господарської діяльності, та інших публічних послуг.
Також проектом Закону передбачається:
- встановлення з 1 січня 2023 року на всій території України подвійної вимоги до чинності інструментів державного регулювання: мають бути визначені законами та включені до постанови про виключний перелік;
- з 1 січня 2023 року інструменти державного регулювання господарської діяльності, не визначені законами та не включені до виключного переліку, вважаються недійсними;
- закони та інші нормативно-правові акти діють у частині, що не суперечить цьому Закону;
- з 1 січня 2023 року запровадження нового інструменту державного регулювання господарської діяльності у відповідній сфері здійснюється центральним органом виконавчої влади, іншим державним органом, уповноваженим законом, що формує державну політику у такій сфері, шляхом включення нового інструменту до виключного переліку інструментів державного регулювання господарської діяльності з одночасним скасуванням не менше ніж 2 інших інструментів державного регулювання господарської діяльності у такій сфері у порядку, передбаченому для прискореного перегляду інструментів державного регулювання господарської діяльності.
Слід зауважити, що пояснювальну записку до законопроекту підписано першим віце-прем’єр-міністром України – Міністром економіки Юлією Свириденко.
«За результатами проведеного аналізу виявлено 15 видів засобів державного регулювання, а саме: акти, висновки, декларації, довідки, дозволи, згоди, повідомлення, погодження, посвідчення, ліцензії, підтвердження, рішення, свідоцтва, сертифікати, форми реєстрації. При цьому інструменти державного регулювання застосовуються у такій кількості: дозволи – 528, ліцензії – 224, погодження – 157, висновки – 145, свідоцтва – 121, декларації – 55, повідомлення – 42, посвідчення – 23.
Наявність великої кількості інструментів державного регулювання негативно впливає на започаткування провадження господарської діяльності суб’єктами господарювання та їх виходу на ринок.
Також необхідно зазначити про випадки застосування подвійного або навіть потрійного регулювання в одній сфері господарської діяльності та застосування однакових вимог для отримання різних документів дозвільного характеру.
Такий підхід державного регулювання у сферах господарської діяльності потребує змін шляхом негайного перегляду тих сфер господарської діяльності, де застосовується надмірне адміністративне та фінансове навантаження на бізнес, та проведення їх дерегуляції», - вважає Юлія Свириденко.
Автор: Наталя Мамченко
Підписуйтесь на наш telegram-канал t.me/sudua та на Twitter, а також на нашу сторінку у Facebook та в Instagram, щоб бути в курсі найважливіших подій.