Справжня мета законопроекту про юридичну освіту — обмежити доступ до професії

10:53, 4 жовтня 2017
Сергій Ківалов вважає, що даний законопроект треба негайно відкликати.
Справжня мета законопроекту про юридичну освіту — обмежити доступ до професії
Слідкуйте за актуальними новинами у соцмережах SUD.UA

Сергій Ківалов зазначив, що законопроект №7147 («Про юридичну (правничу) освіту і загальний доступ до правничої професії») — рідкісний приклад того, як прогресивну ідею реформування системи підготовки правознавців можуть довести до абсурду невігластво і жага наживи.

«На думку авторів законопроекту, в Україні право на існування мають 4 юридичні професії. Це — суддя, адвокат, нотаріус і прокурор. Усе. Юрисконсульти підприємств і організацій, слідчі, експерти-юристи юридичного та науково-експертного управлінь парламенту, секретаріаті комітетів Верховної Ради України з питань правової політики, з прав людини, співробітники Секретаріату Уповноваженого Верховної Ради України з прав людини, правозахисники, кандидати та доктори юридичних наук, які не значаться в вузі — все це не юридичні професії.

Сьогодні, щоб стати суддею або адвокатом, треба пройти серйозне випробування, здати багатоступінчасті іспити, практичні завдання. Програми до цих іспитів формально включають кілька сотень питань, а реально — кілька тисяч, тому що під одним номером пишуться п'ять, сім, десять окремих питань з усіх сфер права. Кандидати в адвокати додатково проходять стажування з детальним щоденним звітом по його завершенні. Кандидати в судді — додаткове навчання в Національній школі суддів. І ті й інші — регулярне підвищення кваліфікації, що також включає навчання і оцінку.

У новому законопроекті пропонується всім здавати «єдиний кваліфікаційний іспит». При цьому автори замовчують, як бути з тими тестами і іспитами, що вже передбачені законами «Про адвокатуру», «Про судоустрій і статус суддів» та «Про нотаріат».

Це має означати, що кандидати тепер змушені здавати іспити два рази? Або треба вносити зміни до чинного законодавства? Не хочу ображати колег по сесійній залі, але як назвати те, що вони написали в пояснювальній записці, що реалізація цього закону (якщо, звичайно, він стане законом) не вимагає внесення змін в інші діючі закони? Це або дискваліфікація через некомпетентність, або свідоме введення в оману.

І немає відповіді на головне питання: як маніпуляції з іспитами і тестами вплинуть на якість роботи юристів в подальшому? Відповім одразу: ніяк.

Адже в пояснювальній записці до законопроекту зазначено: «Метою законопроекту є розвиток правничої освіти, спрямований на підготовку правника відповідно до його фундаментальної ролі — утверджувати верховенство права через захист прав і свобод людини — утвердження розуміння фаху правника як професії, спрямованої на захист прав і свобод людини;

  • визначення стандарту правничої освіти як необхідного обсягу знань про теоретичні засади, принципи та інститути, а також необхідного обсягу юридичних навичок, компетентностей, обізнаності щодо питань етики та прав людини, які повинен опанувати студент;
  • гарантування якості правничої освіти;
  • гарантування незалежного та прозорого механізму доступу до правничої професії;
  • гарантування якості правничої науки;
  • розвитку фінансової, організаційної, академічної та кадрової автономії правничих шкіл та університетів в цілому».

А з тексту документа навіть близько нічого такого не буде!

Все це обман і фікція. Є в документі ще один незаперечний факт обману: автори посилаються на затверджену концепцію, розроблену групою професіоналів. Насправді така концепція не тільки не затверджена, але її взагалі не існує в природі. Робоча група Міносвіти засідала. В результаті були обговорені загальні моменти. Багато питань так і залишилися дискусійними. В результаті написаний проект (!) Майбутньої концепції. Проект, а не сама концепція. Тим більше, її ніхто не стверджував. А автори законопроекту взяли в основу документа «сиру», а головне — чужу концепцію. Найгірше, що це не помилка. Це норма для роботи цієї влади. Видавати бажане за дійсне, брехати, перекручувати факти і «продавлювати» потрібні ідеї в своїх інтересах. Все це відмінно вписується в іншу концепцію — по знищенню держави Україна. Я про це неодноразово говорив.

Справжня мета законопроекту — обмежити доступ до професії, пропустивши лише «своїх». Адже здавати іспит можна всього двічі. Не вийшло — прощай, не бути тобі юристом ніколи. Це дискримінація по відношенню до кандидата, і така недемократична норма не витримує ніякої критики. Та й корупційна складова явно проглядається: введуть єдиний іспит, який буде приймати створена ними ж Державна юридична екзаменаційна комісія. Можна собі уявити, що при повторній (і останній) спробі кандидат буде готовий на все, щоб цей іспит здати.

Нарешті, головне — те, заради чого, мабуть, і написаний цей законопроект. Всіх власників дипломів про вищу юридичну освіту в Україні поділять на дві касти. Першу — більшість практикуючих юристів — негайно позбавлять доступу до юридичної професії, визнавши такими, що «не мають вищої юридичної освіти». Тобто, по суті, законодавчо анулюють в межах юрисдикції України всі дипломи про вищу юридичну освіту, видані протягом усіх 26 років незалежності в Україні та за кордоном. Те ж торкнеться всіх, хто отримав диплом юриста до проголошення незалежності.

Одночасно почнуть здійснювати їх «помилування» в індивідуальному порядку, пропускаючи кожного через Єдиний кваліфікаційний іспит. Часу на підготовку та проходження черги для них не передбачається. Готуватися їм доведеться, втративши роботу і засоби для існування.

Другій касті, що займають посади певних категорій, дадуть невеликий термін, щоб здати новий єдиний кваліфікаційний іспит. На реєстрацію, «вимагання найвищого дозволу», підготовку і здачу іспиту автори законопроекту їм милостиво відведуть 5 років. Це, звичайно, краще ніж більшості юристів. Але це поки що «5 років». Не виключено, що, за аналогією з адвокатською монополією, в руках «відреформованих» вітчизняних чиновників 5 років швидко перетворяться на 4, а там і на півтора року. Це ж маніпулятори від закону.

Тепер оцініть розрахунок авторів законопроекту: в Україні — сотні тисяч діючих дипломованих юристів. Які усі разом будуть змушені здавати новий іспит. А адмініструє його одна єдина установа в Києві. Вона зможе, наприклад, на рік прийняти такий іспит у ста, ну у тисячі чоловік. А у кількох сотень тисяч не зможе, з нинішньої роботи їх звільнять і на нову не візьмуть — не мають права. Утворюється багаторічна черга, учасники якої будуть відчайдушно намагатися «потрапити» в число обраних. Адже для багатьох це буде питанням виживання.

Можна уявити ситуацію, коли випускники Гарварду і Кембриджу нарівні з випускниками національних університетів імені Шевченка і Франка, повинні будуть випрошувати право на доступ в професію у якогось напівписьменного і неврівноваженого чиновника, що невідомо як і у кого отримав «ярлик на князювання» над юридичною громадськістю України.

Звичайно, такий законопроект ні в якому разі не повинен стати законом. Тому я вважаю, що цей документ автори повинні негайно відкликати, щоб не знівелювати юридичну освіту як таку. Якщо ж цього не станеться, то в найближчі дні я подам альтернативний проект закону.

А взагалі, на мою думку, пора ввести мораторій на будь-які реформи хоча б на пару років. Інакше тимчасові виконавці і дилетанти від влади знищать країну», — повідомив Сергій Ківалов.

Раніше повідомлялося, що закон про юросвіту жорстко розкритикували в соцмережах

Автор:
XX з’їзд суддів України – онлайн-трансляція – день перший
Telegram канал Sud.ua
XX з’їзд суддів України – онлайн-трансляція – день перший
Головне про суд
Сьогодні день народження святкують
  • Інна Богатих
    Інна Богатих
    заступник Міністра юстиції України
  • Ганна Самойлюк
    Ганна Самойлюк
    суддя Одеського окружного адміністративного суду
  • Ольга Шевчук
    Ольга Шевчук
    суддя П'ятого апеляційного адміністративного суду