КСУ розгляне справу щодо конституційності закону про телебачення і радіомовлення

19:44, 11 марта 2019
telegram sharing button
facebook sharing button
viber sharing button
twitter sharing button
whatsapp sharing button
До Конституційного Суду звернулися 47 народних депутатів.
КСУ розгляне справу щодо конституційності закону про телебачення і радіомовлення
Следите за актуальными новостями в соцсетях SUD.UA

У вівторок, 12 березня Велика палата Конституційного Суду України на пленарному засіданні у формі письмового провадження розпочне розгляд справи за конституційним поданням 47 народних депутатів України щодо відповідності Конституції України (конституційності) окремих положень ст. 6 Закону України «Про телебачення і радіомовлення» №3759–ХІІ від 21 грудня 1993 року (далі — Закон №3759), ст.15, 15-1, 26 Закону України «Про кінематографію» №9/98–ВР від 13 січня 1998 року (далі — Закон №9). Про це передає прес-служба КСУ.

Суть питання

Відповідно до окремого положення ст.6 Закону №3759, не допускається використання телерадіоорганізацій для «трансляції аудіовізуальних творів (фільмів, телепередач, крім інформаційних та інформаційно-аналітичних телепередач), одним із учасників яких є особа, внесена до Переліку осіб, які створюють загрозу національній безпеці, оприлюдненого на веб-сайті центрального органу виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики у сферах культури та мистецтв» (перше речення абз. 10 ч. 2 ст. 6).

Окремі положення стю 15, 15-1, 26 Закону №9 визначають права та умови розповсюдження і демонстрування фільмів; розповсюдження і демонстрування фільмів, що містять популяризацію органів держави-агресора, радянських органів державної безпеки; відповідальність за порушення законодавства про кінематографію, за якими:

- «одним з учасників фільму є фізична особа, включена до Переліку осіб, які створюють загрозу національній безпеці, оприлюдненому в установленому порядку» (абз. 4 ч. 3 ст. 15);

- «у тому числі внесення одного з учасників фільму до Переліку осіб, які створюють загрозу національній безпеці, оприлюдненому в установленому порядку» (абз. 4 ч. 4 ст. 15);

- «Перелік осіб, які створюють загрозу національній безпеці, складає центральний орган виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики у сферах культури та мистецтв, на підставі звернень Ради національної безпеки і оборони України, Служби безпеки України, Національної ради України з питань телебачення і радіомовлення» (ч. 6 ст. 15);

- «Центральний орган виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики у сферах культури та мистецтв, оприлюднює на своєму офіційному веб-сайті Перелік осіб, які створюють загрозу національній безпеці, та забезпечує своєчасне його оновлення» (ч. 7 ст. 15);

- «а також забороняється трансляція (демонстрування шляхом показу каналами мовлення) фільмів, вироблених фізичними та юридичними особами держави-агресора» (ч. 1 ст. 15-1);

- «Заборона трансляції фільмів, вироблених фізичними та юридичними особами держави-агресора, які не містять популяризації або пропаганди органів держави-агресора та їхніх окремих дій, поширюється на фільми, вироблені та/або вперше оприлюднені (демонстровані) після 1 січня 2014 року» (ч. 2 ст. 15-1);

- «Порядок накладення штрафів за порушення вимог ст. 15-1 цього Закону затверджується центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики у сфері кінематографії, та має відповідати вимогам Господарського кодексу України та Закону України «Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності» (ч. 3 ст. 26).

На думку авторів клопотання, наведені положення законів №3759 та №9 суперечать низці норм Конституції України, оскільки, зокрема, встановлюють непропорційні обмеження права на вільне поширення інформації «за дискримінаційною ознакою — приналежністю фізичної чи юридичної особи, яка виготовила (виробила) таку інформацію, до іноземної держави»; окремі з них є «нечіткими та допускають можливість свавільного втручання як у право особи на вільне поширення інформації, так і у право не зазнавати втручання у її особисте життя». Крім того, народні депутати стверджують, що «передбачене законом надання центральному органу виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики у сфері кінематографії, повноважень визначати порядок накладення штрафів є делегуванням законодавчої функції парламенту іншому органу влади, яке Конституцією України не передбачено».

Нагадаємо, раніше «Судово-юридична газета» писала, що до Конституційного Суду України надійшло конституційне подання 59 народних депутатів України щодо відповідності Конституції України (конституційності) положень п. 35 розділу 1 ст. 103 Закону України «Про внесення змін до Закону України «Про Державний бюджет України на 2005 рік» та деяких інших законодавчих актів України» №2505–ІV від 25 березня 2005 року.

Крім того, ми писали, що перший сенат КСУ розглядав конституційність пунктів закону щодо контрактної форми роботи.

XX съезд судей Украины – онлайн-трансляция – день первый