Як створити уряд, якому довіряють: думки науковців та міжнародних експертів

14:31, 16 августа 2019
Відповідь на питання, як створити ефективний уряд європейського зразка, міститься у проекті Закону «Про Кабінет Міністрів України та Центральні органи виконавчої влади».
Як створити уряд, якому довіряють: думки науковців та міжнародних експертів
Следите за актуальными новостями в соцсетях SUD.UA

У Києві пройшла експертна дискусія «Уряд, якому довіряють. Як забезпечити ефективну діяльність уряду в Україні».

Українські та європейські експерти, міжнародні партнери помічають та підтримують істотні трансформації в державному управлінні. Але при цьому наголошують: щоб позбутися старої неефективної системи урядування, недостатньо лише поставити нових людей. Значно більше залежить від зміни архітектури уряду, правил взаємодії та процедур діяльності урядовців і державних службовців.

З метою оптимізації діяльності уряду українські експерти розробили законопроект «Про Кабінет Міністрів України та Центральні органи виконавчої влади», який допоможе сформувати ефективну держустанову за новими принципами. Це дозволить чітко визначити сфери політики й оптимальну кількість міністерств, зменшити кількість членів уряду та заступників міністрів і чітко визначити їх функції.

Нові підходи до роботи уряду, зокрема, передбачають прозоре прийняття рішень, від залучення ключових заінтересованих сторін і громадян до обговорення проблем та варіантів їх рішення до завчасного оприлюднення проектів актів, внесених на розгляд. Це дозволить забезпечити відверту дискусію міністрів для швидкого та якісного прийняття рішень.

Крім того законопроект зобов’язує членів Кабміну узгоджувати та координувати не тільки свої дії, але й урядову комунікацію — постійно інформувати суспільство про свою діяльність і представляти в публічних виступах спільну позицію.

У доповідях для дискусії Грегор Вірант та Угіс Сікс, ключові експерти проекту EU4PAR, розповіли про європейські принципи та європейський досвід організації діяльності важливішої держустанови, а також висловили свої думки про можливі моделі побудови уряду для України.

«Більшість європейських моделей базується на схожих основоположних принципах. Серед рекомендацій для України на основі досвіду країн — членів ЄС варто відзначити наступні: сильну роль прем’єр-міністра; сильний центр уряду — секретаріат КМУ на чолі з членом КМУ; не більше трьох віце-прем’єр-міністрів із чітко зазначеними повноваженнями; спрощення системи реорганізації та ліквідації міністерств та зменшення кількості до 14-15; чіткий розподіл відповідальності та сфер компетенції уряду з окремим членом КМУ, відповідальним за горизонтальні питання (державна служба, електронне урядування, адміністративні послуги), та окремим для координації питань євроінтеграції. Це все передбачено проектом нового закону про КМУ та центральні органи виконавчої влади. Новий закон потрібен якнайшвидше для підсилення нового уряду», — акцентував ключовий експерт проекту ЄС EU4PAR та екс-міністр з державного управління Словенії Грегор Вірант.

 «Існуючий державний механізм спроможний реалізувати в кращому випадку 50% затверджених планів. При тому, що на урядових засіданнях за рік ухвалюються понад 4 тисячі рішень, уряд є автором лише близько 30% ухвалених законодавчих рішень країни, у порівнянні з європейською практикою — 70-90% прийнятих законів, запропонованих через уряд. При цьому лише близько 33% бізнесу в Україні оцінюють законодавчі ініціативи як такі, що добре написані, не суперечливі та не змінюються занадто часто. Тож для покращення результатів роботи Кабміну та наближення до стандартів ЄС Україні треба докласти ще багато зусиль. Спроможність урядів країн — членів ЄС генерувати таку кількість законодавчих ініціатив пояснюється наявністю більших аналітичних ресурсів та ефективних процедур. Використання більш розширеного набору аналітичних інструментів та механізмів відкритих консультацій дозволяє генерувати більш якісні законодавчі рішення. Тому парламенти більшості країн — членів ЄС покладаються на можливості уряду у написанні законопроектів. За цією практикою саме Кабінет міністрів має стати центром законотворення, розробляти якісні політики та рішення, використовуючи всі наявні ресурси», — підкреслив керівник проекту ЄС EU4PAR Угіс Сікс.

Про те, як сформувати ефективний уряд в Україні та зробити міністерства спроможними забезпечувати роботу уряду, розповіли директор Центру політико-правових реформ Ігор Коліушко та керівник групи реформування державного управління Офісу реформ КМУ Іван Хілобок.

«Особливо важливо, щоб якісно нова система урядування була в центрі уваги тих політиків, які формуватимуть новий уряд. Але ще більш важливі єдність, довіра та повага до правовладдя. Саме надмірна концентрація та централізація повноважень, неправові методи діяльності можуть стати найбільшими ворогами ефективності державної політики, а значить, перекреслити сподівання виборців на прискорений розвиток країни», — зауважив Ігор Коліушко.

«Як показує міжнародний досвід, якісна, злагоджена та підзвітна робота всього уряду в постійній співпраці з парламентом набагато важливіша та ефективніша, ніж кількість міністерств чи міністрів», — наголосив Іван Хілобок.

Раніше «Судово-юридична газета» писала, що учасники круглого столу в Академії прокуратури України обговорили статус кібердоказів у кримінальному провадженні.

XX съезд судей Украины – онлайн-трансляция – день первый
Telegram канал Sud.ua
XX съезд судей Украины – онлайн-трансляция – день первый
Главное о суде
Сегодня день рождения празднуют
  • Інна Богатих
    Інна Богатих
    заступник Міністра юстиції України
  • Ганна Самойлюк
    Ганна Самойлюк
    суддя Одеського окружного адміністративного суду
  • Ольга Шевчук
    Ольга Шевчук
    суддя П'ятого апеляційного адміністративного суду