Створення Національного органу інтелектуальної власності — суть законопроекту №2255

12:15, 15 октября 2019
Законопроект №2255 передбачає запровадження дворівневої системи державного управління сферою інтелектуальної власності — розмежування повноважень Мінекономіки та Національного органу інтелектуальної власності (НОІВ).
Створення Національного органу інтелектуальної власності — суть законопроекту №2255
Следите за актуальными новостями в соцсетях SUD.UA

Патенти на промислові зразки видаватиме та реєструватиме НОІВ

Запропонований народними депутатами України Русланом Стефанчуком, Володимиром Ватрасом та ін. (політична партія «Слуга народу») законопроект №2255 від 10.10.2019 вносить зміни у ряд законодавчих актів та встановлює нову систему захисту прав інтелектуальної власності. 

Перш за все, планується створити окрему юридичну особу публічного права, що буде належати до сфери управління Мінекономіки, — Національний орган інтелектуальної власності (НОІВ) з наданням йому владних повноважень щодо видачі охоронних документів (патентів, свідоцтв) на об’єкти права інтелектуальної власності. При цьому Мінекономіки забезпечуватиме формування та реалізацію політики держави у сфері інтелектуальної власності.

Відтак функції НОІВ виконуватиме державна організація, що буде створена на базі державного підприємства «Український інститут інтелектуальної власності» (заклад експертизи) та належатиме до сфери управління Мінекономіки.

Шляхом внесення змін до Законів України «Про охорону прав на промислові зразки», «Про охорону прав на знаки для товарів і послуг», «Про охорону прав на компонування напівпровідникових виробів», «Про охорону прав на зазначення походження товарів», «Про охорону прав на винаходи і корисні моделі», «Про авторське право і суміжні права» законопроект №2255 встановлює правові та функціональні аспекти створення НОІВ.

Так, НОІВ планується надати наступні владні повноваженні у сфері охорони прав на промислові зразки:

  • приймання заявок, проведення їх експертизи, ухвалення рішень щодо них;
  • видача патентів на промислові зразки, здійснення їх державної реєстрації;
  • опублікування офіційних відомостей про промислові зразки, ведення реєстру;
  • здійснення міжнародного співробітництва у сфері правової охорони інтелектуальної власності;
  • здійснення атестації та реєстрації представників у справах інтелектуальної власності (патентних повірених);
  • інформування та надання роз’яснень щодо реалізації державної політики у сфері охорони прав на промислові зразки.

НОІВ також здійснюватиме інформаційну та видавничу діяльності у сфері правової охорони інтелектуальної власності та затверджуватиме методичні рекомендації з питань проведення експертизи заявок та державної реєстрації промислових зразків.

Планується, що керівник НОІВ та його заступники будуть призначатися рішенням центрального органу виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну політику у сфері інтелектуальної власності. НОІВ не матиме на меті одержання прибутку від своєї діяльності.

Законопроект №2255 передбачає включення в ряд законів, що стосуються захисту прав інтелектуальної власності, положень щодо гарантій незалежності Апеляційної палати — колегіального органу НОІВ для розгляду заперечень проти його рішень. Діяльність Апеляційної палати повинна ґрунтуватися на принципах незалежності, прозорості, достовірності, колегіальності, кваліфікованого кадрового забезпечення. Основними засадами розгляду Апеляційною палатою заперечень, протестів, заяв мають бути верховенство права, законність, рівність учасників розгляду перед законом і Апеляційною палатою.

Як вказують автори законопроекту у пояснювальній записці від 10.10.2019: «Зазначений підхід щодо запровадження дворівневої структури державної системи правової охорони інтелектуальної власності розроблено з урахуванням передового досвіду іноземних держав (зокрема, Німеччини, Японії, Польщі, Естонії, Грузії, Данії, Сінгапуру, Фінляндії, Південної Кореї, Франції)».

Зміни до Закону України «Про адміністративні послуги»

Проектом закону №2255 передбачено внесення змін до Закону України «Про адміністративні послуги», зокрема у частині відсутності повноважень суб`єктів надання адміністративних послуг видавати охоронні документи (патенти, свідоцтва).

Частину 2 статті 2 Закону України «Про адміністративні послуги» запропоновано доповнити пунктом 16, викладеним у наступній редакції: «Дія цього Закону не поширюється на здійснення дій, пов’язаних з охороною прав на об’єкти інтелектуальної власності (винаходи, корисні моделі, промислові зразки, компонування напівпровідникових виробів, торговельні марки (знаки для товарів і послуг), географічні зазначення (зазначення походження товарів), об’єкти авторського права і суміжних прав, реєстрація та акредитація організацій колективного управління».

На підтвердження необхідності внесення зазначених змін автори законопроекту в пояснювальній записці посилаються на той факт, що видача охоронних документів у сфері інтелектуальної власності (патентів, свідоцтв) має свої особливості та за своєю суттю не є адміністративною послугою.

Натомість, у випадку ухвалення Верховною Радою України запропонованих змін державний бюджет не зазнає жодних втрат чи скорочень надходжень, адже заявники продовжуватимуть сплачувати встановлене законодавством України мито за видачу охоронного документа.

Автори законопроекту №2255 зазначають, що його ухвалення дозволить спростити і забезпечити прозорість процедур набуття та розпоряджання правами інтелектуальної власності для фізичних та юридичних осіб, ефективність адміністрування зборів за дії, пов’язані з охороною прав на об’єкти інтелектуальної власності.

Раніше «Судово-юридична газета» повідомляла про новий законопроект щодо захисту інтелектуальної власності.

XX съезд судей Украины – онлайн-трансляция – день первый
Telegram канал Sud.ua
XX съезд судей Украины – онлайн-трансляция – день первый
Главное о суде
Сегодня день рождения празднуют
  • Марина Гниличенко
    Марина Гниличенко
    суддя Київського районного суду м. Одеси
  • Віктор Панкулич
    Віктор Панкулич
    суддя Апеляційної палати Вищого антикорупційного суду