18:40, 11 ноября 2019
Сам прем’єр-міністр просив про це на погоджувальній раді, і його почули.
11 листопада присутній на засіданні погоджувальної ради депутатських фракцій прем’єр-міністр України Олексій Гончарук попросив Верховну Раду якнайшвидше розглянути пакет законопроектів, що врегульовують земельні відносини, адже до кінця року залишилось лише три сесійних тижні, на яких парламент може ухвалювати закони.
Йдеться, перш за все, про 11 варіантів урядового законопроекту №2178 щодо обігу земель сільськогосподарського призначення, серед яких аграрний комітет Верховної Ради рекомендував до ухвалення свою версію — №2178-10. Крім того, на перше читання виносяться законопроекти №2194 про внесення змін до Земельного кодексу України та інших законодавчих актів щодо удосконалення системи управління та дерегуляції у сфері земельних відносин, №2195 про внесення змін до деяких законодавчих актів щодо продажу земельних ділянок державної та комунальної власності або прав на них (оренди, суперфіцію, емфітевзису) через електронні аукціони, друге читання законопроекту №0855 про внесення зміни до статті 4 Закону України «Про використання земель оборони» щодо підвищення ефективності використання виділених земельних ділянок, а також друге читання законопроекту №0858 про внесення змін до Земельного кодексу України та деяких інших законодавчих актів щодо протидії рейдерству.
«Чотири останніх законопроекти самі по собі ринок землі не відкривають, але є важливими складовими для того, коли ринок буде запущений, щоб він відбувався цивілізовано», — пояснив прем’єр.
Незважаючи на категоричну незгоду окремих парламентських фракцій, зокрема «ОПЗЖ» та «Батьківщини», а також інформацію про акції протесту, організовані в 13 областях громадськими організаціями, які називають себе захисниками інтересів фермерів, погоджувальна рада внесла зазначені законопроекти у порядок денний на 12 листопада, окрім проекту закону №0858, розгляд якого призначено на 3-6 грудня.
Нагадаємо основні принципові моменти «земельних» законопроектів.
Законопроект №2178-10
Він підтримує основні положення основного урядового законопроекту №2178, зокрема, про зняття мораторію на продаж землі, впорядкування Держгеокадастру і внесення туди всіх даних про державні землі сільськогосподарського призначення, визначення меж концентрації землі в одних руках, але має декілька уточнюючих відмінностей:
- Іноземці, які ніколи не мали аграрного бізнесу в Україні, як фізичні, так і юридичні особи, до 2024 року не зможуть купувати українську землю у власність (урядовий законопроект іноземців взагалі не розглядає як потенційних покупців української землі);
- Для 1 300 сільськогосподарських підприємств, засновниками яких є іноземці, які не менше трьох років працюють на українському ринку, зроблений виняток. Вони матимуть право придбати землю, але в межах орендованих ними угідь, якщо власник захоче їх продати. Пояснюють таку можливість тим, що іноземці роками вкладаються в українську землю, в українську Інфраструктуру, створюють робочі місця і, як правило, проживають на території України, тому неправильно їх ставити у нерівні умови (зміни до п. 14 Перехідних положень Земельного кодексу України);
- Введені додаткові обмеження щодо сукупної площі земельних ділянок сільськогосподарського призначення у власності одного громадянина чи юридичної особи в межах області. В одних руках дозволять мати не більше 8 відсотків земель — замість 15 відсотків, які пропонував Кабмін. Також встановлені обмеження концентрації земель в межах об’єднаної територіальної громади. Кількість земель в одних руках там не повинна перевищувати 35 відсотків (зміни до ст. 130 Земельного кодексу України);
- На нотаріусів, при посвідченні ними угод про відчуження земельної ділянки сільськогосподарського призначення, покладається обов’язок перевірки дотримання передбачених Земельним кодексом України вимог до набувачів права власності на землю (зміни до ст. 55 Закону України «Про нотаріат»).
Законопроект №2194
Проектом закону пропонується наступні принципові положення:
- Всі землі державної власності за межами населених пунктів (крім земель, які потрібні державі для виконання її функцій) передаються до комунальної власності сільських, селищних, міських рад;
- На законодавчому рівні встановлюється чіткий, організаційно простий та незатратний механізм порядку встановлення і фіксування у Державному земельному кадастрі меж громад;
- Органам місцевого самоврядування надаються повноваження щодо зміни цільового призначення земельних ділянок приватної власності;
- Органам місцевого самоврядування надаються повноваження щодо затвердження планів детального планування території за межами населених пунктів;
- У Держгеокадастру відбирають функцію спеціально уповноваженого центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин, і зводять його до статусу виключно технічного органу у сфері кадастрової діяльності та геопросторових даних;
- Державний контроль за використанням та охороною земель здійснюватимуть обласні державні адміністрації та виконавчі органі сільських, селищних, міських рад;
- Скасовуються інститути державної експертизи землевпорядної документації та агрохімічної паспортизації земель;
- Із Земельного кодексу України виключаються норми, які обмежують можливість іноземців та іноземних юридичних осіб придбавати вільні від забудови земельні ділянки несільськогосподарського призначення за межами населених пунктів;
- Документація із землеустрою та технічна документація із оцінки земель має розроблятися виключно у електронному вигляді та засвідчуватися електронним цифровим підписом розробника;
- Гранично спрощується доступ громадян, органів влади, розробників документації із землеустрою до Державного фонду документації із землеустрою та оцінки земель;
- Лібералізувуються вимоги до професійної підготовки та кадрового забезпечення у сфері землеустрою шляхом розширення ролі саморегулівних організацій у питаннях професійної атестації та управління ризиками професійної діяльності.
Законопроект №2195
Даним проектом закону пропонується передбачити порядок продажу та передачі в користування земельних ділянок державної та комунальної власності через електронні аукціони в єдиній електронній дворівневій торговій системі, у якій адміністратор бази даних не збігається з організатором та оператором (торговий майданчик) торгів. По суті, норми прописані під систему «Прозорро.Продажі».
Стартова ціна продажу земельних ділянок залежатиме від їх цільового призначення: щодо земель державної та комунальної власності сільськогосподарського призначення стартова ціна дорівнює нормативній грошовій оцінці, а щодо інших земель державної та комунальної власності — не може бути нижчою за експертну грошову оцінку земельної ділянки.
Один лот складатиметься виключно з однієї земельної ділянки або прав на неї.
Розмір гарантійного внеску буде становити не менше 30 відсотків стартової ціни продажу земельної ділянки або стартового розміру річної плати за користування земельною ділянкою (у разі продажу прав на земельну ділянку (оренди, суперфіцію, емфітевзису)).
Законопроект №0855
Дозволяє використання земель оборони, що призначені для розміщення і постійної діяльності військових частин, установ, військово-навчальних закладів, підприємств та організацій Збройних Сил України, для розміщення засобів зв'язку, навігації та спостереження (радіотехнічного забезпечення), що належать підрозділам об'єднаної цивільно-військової системи організації повітряного руху України.
Законопроект №0858
Цей законопроект пропонує низку заходів, які встановлять дієві запобіжники щодо захисту майнових прав власників і користувачів земельних ділянок, запобігатимуть протиправному поглинанню і захопленню підприємств:
- Унеможливлення внесення реєстраційних змін на підставі документів з підробленими підписами;
- Переведення у електронний вигляд відомостей Державного земельного кадастру, які існують в паперовій формі;
- Автоматизація отримання державними реєстраторами відомостей з Державного земельного кадастру про речові права зареєстровані до 2013 року;
- Зміна положень Закону України «Про оренду землі» щодо процедури поновлення договорів оренди землі. Можливість автоматичної пролонгації договорів оренди та скасування такої пролонгації орендодавцем шляхом подання заяви до державного реєстратора прав.