Заповнення вакансій суддів місцевих судів: опубліковано законопроект

12:44, 7 сентября 2020
В Слузі народу запропонували свій варіант заповнення вакантних посад суддів місцевих судів.
Заповнення вакансій суддів місцевих судів: опубліковано законопроект
Следите за актуальными новостями в соцсетях SUD.UA

На сайті парламенту опубліковано текст проекту Закону про внесення змін до Закону «Про судоустрій і статус суддів» та деяких законів України щодо заповнення вакантних посад суддів місцевих судів №4055, якій вніс нардеп від «Слуги народу» Дмитро Припутень. 

Зокрема, пропонується до дня формування складу Вищої кваліфікаційної комісії суддів України покласти на Вищу раду правосуддя повноваження по завершенню процедури добору кандидатів на посаду судді місцевого суду та провести  конкурс на зайняття вакантної посади судді місцевого суду для таких кандидатів відповідно до кількості наявних вакантних посад.

В Прикінцевих та перехідних положеннях закону прописується, що добір кандидатів на посаду судді місцевого суду, які не мають стажу роботи на посаді помічника судді щонайменше три роки, оголошеного рішенням ВККС від 03 квітня 2017 року № 28/зп-17, проводиться з особливостями, визначеними частиною третьою статті 70 цього Закону.

А в частині 3 ст. 70 визначити, що у разі припинення повноважень всіх членів ВККС, яке відбулось під час оголошеного та не завершеного добору кандидатів на посаду судді місцевого суду, Вища рада правосуддя, відповідно до цього закону, завершує процедуру добору кандидатів на посаду судді місцевого суду, здійснюючи при цьому повноваження Вищої кваліфікаційної комісії суддів України.

Також у законі пропонується визначити, що Національна школа суддів України здійснює виконання допоміжних і консультативних функцій Вищої ради правосуддя.

Як пояснює автор, для здійснення конституційних функцій добору та оцінювання суддів на підставі статті 92 Закону  України «Про судоустрій і статус суддів» № 1402 утворено Вищу кваліфікаційну комісію суддів України, яка є державним колегіальним органом суддівського врядування та діє на постійній основі у системі правосуддя України. 

03.04.2017 Вищою кваліфікаційною комісією суддів України оголошено добір кандидатів на посаду судді місцевого суду. 

За період добору, який триває вже більш як три років, кандидати на посаду судді пройшли через фільтр численних прозорих процедур, які передбачені Законом України «Про судоустрій і статус суддів» , зокрема, внаслідок відбіркового іспиту, який містить перевірку загальних теоретичних знань у сфері права та рівня володіння державною мовою, у 2017 році з 4128 правників відібрано 700 фахових юристів, які склали тестування морально-психологічних якостей, пройшли спеціальну перевірку, а також спеціальну підготовку у Національній школі суддів України, яка для 370 кандидатів на посаду судді, які не мають трирічного стажу роботи на посаді помічника судді, а є такими фахівцями в галузі права як: адвокати, прокурори, науковці, юрисконсульти склала дев'ять місяців і завершилась 24 травня 2019 року.

У період з 31 липня по 29 серпня 2019 року, згідно з Рішенням Вищої кваліфікаційної комісії суддів України від 24 червня 2019 року № 107/зп-19 був проведений кваліфікаційний іспит для 370 кандидатів на посаду суддів місцевих судів, який складався з письмового анонімного тестування та анонімного письмового практичного завдання по написанню судового рішення зі спеціалізації відповідного місцевого суду (загального, адміністративного та господарського суду).

Результати анонімного тестування оприлюднювались Вищою кваліфікаційною комісією суддів України у день його складення. За наслідками результатів анонімного тестування до написання анонімного письмового практичного завдання було допущено 368 кандидатів.

По завершенню 29 серпня 2019 року кваліфікаційного іспиту результати перевірки практичних завдань залишилися не визначеними, процедура кваліфікаційного іспиту не завершена.

Водночас, відповідно до орієнтовного графіка процедура добору для 370 кандидатів мала бути завершена 30 липня 2019 року шляхом формування кадрового резерву на посаду судді місцевого суду.

 В процесі реформування судової системи України 16.10.2019 Верховною Радою України прийнято Закон України «Про внесення змін до Закону України «Про судоустрій і статус суддів» та деяких законів України щодо діяльності органів суддівського врядування»  № 193-ІХ, який, серед іншого, передбачає формування нового складу Вищої кваліфікаційної комісії суддів за новою конкурсною процедурою.

Разом з тим, другим пунктом розділу Прикінцеві та перехідні положення Закону № 193-ІХ  від 16.10.2019 встановлено, що з дня набрання чинності цим Законом повноваження членів Вищої кваліфікаційної комісії суддів України припиняються, а керівник секретаріату Вищої кваліфікаційної комісії суддів України призначається за результатами конкурсу з урахуванням вимог закону.

Однак, Законом № 193-ІХ від 16.10.2019 не визначено перехідного періоду на час запровадження в дію законодавчих змін.

 Необхідно зазначити, що у п. 25 Висновку Європейської комісії «За демократію через право» (Венеціанська комісія) № 969/2019 щодо змін до законодавчих актів, які регулюють статус Верховного Суду та органів суддівського врядування, наголошено на тому, що розпуск ВККС призводить до повної зупинки процедури призначення на посади в судах першої та другої інстанції, та що у цих судах необхідно терміново заповнити понад 2000 вакансій, деякі з яких взагалі не працюють через відсутність суддів.

Також у цьому пункті було наголошено на необхідності «перехідного періоду»  до заміни членів ВККС, задля уникнення шкідливого втручання у критичний момент процесу судової реформи.

Одночасно, є розуміння того, що найближчим часом ВККС сформована не буде, оскільки для її формування, спершу та очевидно необхідним є прийняття змін до Закону, в частині процедури формування ВККС, після чого почнеться лише процедура формування нового складу ВККС.

Наведені обставини відтерміновують на невизначений час процедуру завершення добору суддів у місцеві суди та продовжують існування кадрового голоду в місцевих судах, який з часом загострюється. Адже станом на осінь 2019 році в країні налічувалося близько 2000 вакантних посад судді місцевого суду, і їх заповнення лише кандидатами з-поміж 457 осіб, стосовно яких наразі Вищою радою правосуддя вирішується питання щодо рекомендації їх на посаду судді, не вирішить проблеми, оскільки, на момент проведення конкурсу за участю останніх в 17-ти судах України, конкурси не відбулися, а в деяких судах вакансії навіть не відкривалися. Проте динаміка кадрового голоду продовжує зростати, що пов’язано з відставкою діючих суддів.

Викладене викликає гостру необхідність забезпечення завершення добору оголошеного 03.04.2017 призначенням на посади суддів всіх його учасників, в тому числі 370 кандидатів.

Конституційний Суд України у рішенні від 11.03.2020 № 4-р/2020 у справі за конституційним поданням Верховного Суду щодо відповідності Конституції України (конституційності) окремих положень законів України «Про судоустрій і статус суддів»  від 02.06.2016  № 1402-VIII, «Про внесення змін до Закону України «Про судоустрій і статус суддів»  та деяких законів України щодо діяльності органів суддівського врядування»  від 16.10.2019  № 193-IX, «Про Вищу раду правосуддя»  від 21.12.2016 № 1798-VIII зазначив: «Аналіз статті 131 Конституції України, статей 9293 Закону України «Про судоустрій і статус суддів»  № 1402 дає підстави стверджувати, що жоден інший орган чи установа не уповноважені здійснювати конституційні функції добору та оцінювання суддів, у тому числі Вища рада правосуддя, яка відповідно до пунктів 18 частини першої статті 131 Основного Закону України вносить подання про призначення судді на посаду, ухвалює рішення про переведення судді з одного суду до іншого.

Зміна частиною першою статті 94 Закону України «Про судоустрій і статус суддів»  № 1402 кількісного складу та суб’єктів призначення членів Вищої кваліфікаційної комісії суддів України без запровадження відповідного перехідного періоду призвела до зупинення виконання конституційних функцій щодо добору та оцінювання суддів, неможливості здійснення Вищою радою правосуддя її окремих конституційних повноважень, а також створила істотні перешкоди для функціонування ефективного судочинства та в окремих випадках унеможливила реалізацію права кожного на доступ до правосуддя як вимог принципу верховенства права» .

Отже, на сьогодні відсутня законодавча відповідь на те, хто має виконувати функції Вищої кваліфікаційної комісії суддів України на період її формування, які потребують негайного виконання.

Водночас Венеціанською комісією та Конституційним судом України констатовано необхідність реалізації конституційних функцій щодо добору суддів у перехідний період.

Відтак, є необхідним прийняти законодавчі зміни, якими визначити перехідний період в частині виконання такої функції шляхом делегування повноважень Вищої кваліфікаційної комісії суддів України Вищій раді правосуддя в частині завершення добору кандидатів на посаду судді місцевого суду, оголошеного рішенням Вищої кваліфікаційної комісії суддів України  від 03.04.2017.

Підписуйтесь на наш Telegram-канал, щоб бути в курсі найважливіших подій.

 

Как остановить безосновательное давление на бизнес, выполняет ли свою роль прокуратура и эффективен ли институт следственных судей
Telegram канал Sud.ua
Как остановить безосновательное давление на бизнес, выполняет ли свою роль прокуратура и эффективен ли институт следственных судей
Сегодня день рождения празднуют
  • Ірина Гирила
    Ірина Гирила
    суддя Господарського суду Тернопільської області
  • Леонід Лобойко
    Леонід Лобойко
    суддя Верховного Суду у Касаційному кримінальному суді
  • Марія Мартинишин
    Марія Мартинишин
    суддя Франківського районного суду м. Львова
  • Людмила Граб
    Людмила Граб
    суддя Сьомого апеляційного адміністративного суду
  • Ольга Дегтярьова
    Ольга Дегтярьова
    суддя Окружного адміністративного суду міста Києва