Верховна Рада ухвалила Державний бюджет України на 2021 рік: хто та як голосував

18:41, 15 декабря 2020
Парламент прийняв Закон про Державний бюджет України на 2021 рік.
Верховна Рада ухвалила Державний бюджет України на 2021 рік: хто та як голосував
Следите за актуальными новостями в соцсетях SUD.UA

15 грудня Верховна Рада України прийняла у другому читанні та в цілому Закон про Державний бюджет України на 2021 рік №4000.

«За» - 290 голосів.

Фракція «Слуга народу» дала 225 голосів, «Батьківщина» - 12, «За майбутнє» - 21, «Довіра» - 20, позафракційні – 11. «ОПЗЖ», «ЄС», «Голос» не дали жодного голосу за Бюджет.

 Оцінка стану врахування Урядом Бюджетних висновків, як зазначає профільний Комітет, у доопрацьованому законопроекті свідчить, що загальні показники проекту державного бюджету на 2021 рік у доопрацьованому законопроекті змінено порівняно з проектом, поданим на І читання, таким чином:

доходи збільшено на 20.938,5 млн грн (або на 2%), у т.ч. за загальним фондом – на 13.495,1 млн грн, спеціальним фондом – на 7.443,4 млн грн;

видатки зменшено на 2.780 млн грн (або на 0,2%), у т.ч. за загальним фондом зменшено на 11.053,6 млн грн та за спеціальним фондом збільшено на 8.273,6 млн грн;

дефіцит (фінансування) зменшено на 23.718,5 млн грн (або на 8,8%), у т.ч. за загальним фондом зменшено на 24.548,7 млн грн та за спеціальним фондом збільшено на 830,2 млн грн. Таким чином, граничний обсяг дефіциту державного бюджету пропонується встановити на рівні 5,5% прогнозного ВВП (тобто зменшено на 0,5% порівняно з проектом, поданим на І читання).

У доопрацьованому законопроекті запропоновано відтермінувати з 1 липня 2021 р. до 1 грудня 2021 р. зростання мінімальної зарплати /у місячному розмірі 6500 грн/.

Розміри прожиткового мінімуму на одну особу в розрахунку на місяць (у т.ч. для основних соціальних і демографічних груп населення) у доопрацьованому законопроекті не змінено порівняно із проектом, поданим на І читання. Отже, не враховано п. 2.14 ч. 2 Бюджетних висновків щодо можливого подальшого підвищення у 2021 році державних соціальних стандартів.

Натомість збільшено розмір прожиткового мінімуму для працездатних осіб, який застосовується для визначення посадового окладу прокурора окружної прокуратури, до 1600 грн /у проекті, поданому на I читання, – 1000 грн/. Поряд з тим, враховано п. 1.2 ч.1 Бюджетних висновків щодо збільшення рівня забезпечення прожиткового мінімуму для призначення допомоги малозабезпеченим сім’ям до 35% відносно прожиткового мінімуму для працездатних осіб /у проекті, поданому на І читання, – 25%/.

Під час доопрацювання проекту державного бюджету на 2021 рік до ІІ читання Урядом не змінювалися основні прогнозні макропоказники економічного і соціального розвитку на 2021 рік (схвалені постановою КМУ від 29.07.2020 р. № 671), на яких розраховано бюджетні показники, при тому що за експертною оцінкою окремі прогнозні макропоказники вбачаються досить оптимістичними або завищеними.

Щодо доходів проекту державного бюджету на 2021 рік у доопрацьованому законопроекті порівняно з проектом, поданим на І читання, внесено такі зміни, зокрема:

1) відповідно до п. 1.12 ч. 1 Бюджетних висновків – за загальним фондом збільшено такі показники: податок на прибуток підприємств (на 1000 млн грн); рентна плата за користування надрами для видобування інших корисних копалин загальнодержавного значення (на 127 млн грн) та для видобування залізних руд (на 317 млн грн); ввізне мито (на 2400 млн грн); частина чистого прибутку державних підприємств та дивіденди на акції щодо державної частки (на 4240,4 млн грн); збір з операцій придбавання (купівлі-продажу) нерухомого майна (на 116,4 млн грн);

2) у зв’язку з відтермінуванням зростання мінімальної зарплати у розмірі 6500 грн, що має вплив на доходи бюджету, – за загальним фондом збільшено податок на прибуток підприємств (на 836 млн грн) та зменшено податок та збір на доходи фізичних осіб (на 1279,5 млн грн) і ПДВ з вироблених в Україні товарів (робіт, послуг) (на 900 млн грн);

3) внаслідок підвищення ефективності адміністрування та покращення поточного виконання за підсумками січня-жовтня п.р. – за загальним фондом збільшено ПДВ з вироблених в Україні товарів (робіт, послуг) (на 6400 млн грн) і кошти від реалізації майна, конфіскованого за рішенням суду (на 234,9 млн грн);

4) відповідно до п. 1.6 ч. 1 Бюджетних висновків передбачено за спеціальним фондом показник плати за ліцензії на провадження діяльності з організації та проведення азартних ігор і за ліцензії на випуск та проведення лотерей (код 22013000) /далі – плата за ліцензії на проведення азартних ігор і лотерей/ у сумі 7443,4 млн грн із спрямуванням таких надходжень на реалізацію заходів у сфері охорони здоров’я, культури, розвитку аеропортної інфраструктури, соціально-економічного розвитку окремих територій /пункт 8 статті 11 та пункти 18-22 статті 14 доопрацьованого законопроекту/.

 Щодо видатків проекту державного бюджету на 2021 рік у доопрацьованому законопроекті порівняно з проектом, поданим на І читання, внесено такі зміни, а саме:

1) збільшено (передбачено) видатки з урахуванням Бюджетних висновків та відповідно до нових пропозицій Уряду, зокрема:

– на трансферти місцевим бюджетам, з них:

субвенцію на здійснення заходів щодо соціально-економічного розвитку окремих територій (код 3511210) – передбачено у сумі 6 млрд грн (у т.ч. за загальним фондом – 2661,6 млн грн, спеціальним фондом /за рахунок плати за ліцензії на проведення азартних ігор і лотерей/ –3338,4 млн грн), при тому що відповідно до пп. 1.13.27 п. 1.13 ч. 1 Бюджетних висновків таку субвенцію запропоновано визначити у сумі 7.360 млн грн за загальним фондом;

субвенцію на реалізацію заходів, спрямованих на підвищення доступності широкосмугового доступу до Інтернету в сільській місцевості (код 2911060), – передбачено за загальним фондом у сумі 500 млн грн /нова пропозиція Уряду/;

субвенцію на створення центрів культурних послуг (код 3811060) – передбачено за спеціальним фондом /за рахунок плати за ліцензії на проведення азартних ігор і лотерей/ у сумі 300 млн грн /з урахуванням пп. 1.13.30 п. 1.13 ч. 1 Бюджетних висновків/;

субвенцію на створення мережі спеціалізованих служб підтримки осіб, які постраждали від домашнього насильства та/або насильства за ознакою статі (код 2511240), – передбачено за загальним фондом у сумі 274,2 млн грн /нова пропозиція Уряду/;

– окремим головним розпорядникам коштів державного бюджету за бюджетними програмами на:

здійснення прокурорської діяльності, підготовку та підвищення кваліфікації працівників органів прокуратури (код 0901010) – збільшено за загальним фондом на 2034,4 млн грн /у зв’язку із збільшенням порівняно з проектом, поданим на І читання, розміру прожиткового мінімуму для працездатних осіб, який застосовується для визначення посадового окладу прокурора окружної прокуратури/;

створення сучасної клінічної бази для лікування онкологічних захворювань у Національному інституті раку (код 2301100) – передбачено у сумі 1.505 млн грн (у т.ч. за загальним фондом – 700 млн грн, спеціальним фондом /за рахунок плати за ліцензії на проведення азартних ігор і лотерей/ – 805 млн грн) /з урахуванням пп. 1.13.13 п. 1.13 ч. 1 Бюджетних висновків/;

проектування та будівництво аеродрому Міжнародного аеропорту «Дніпропетровськ» (код 3107030) – передбачено за загальним фондом у сумі 1.400 млн грн /з урахуванням пп. 1.13.23 п. 1.13 ч. 1 Бюджетних висновків/;

фінансове забезпечення заходів з розвитку аеропортної інфраструктури (код 3101290) – передбачено за спеціальним фондом /за рахунок плати за ліцензії на проведення азартних ігор і лотерей/ у сумі 1 млрд грн /з урахуванням пп. 1.13.21 п. 1.13 ч. 1 Бюджетних висновків/;

фонд розвитку закладів загальнодержавного значення (код 3801340) у сфері культури – збільшено на 1 млрд грн (у т.ч. за загальним фондом виключено 1 млрд грн, за спеціальним фондом /за рахунок плати за ліцензії на проведення азартних ігор і лотерей/ передбачено 2 млрд грн) /з урахуванням пп. 1.13.29 п. 1.13 ч. 1 Бюджетних висновків/;

забезпечення медичних заходів окремих державних програм та комплексних заходів програмного характеру (код 2301400) – передбачено за спеціальним фондом у сумі 830,2 млн грн, про що вище зазначено /нова пропозиція Уряду/;

організацію та регулювання діяльності установ в системі Державної служби з питань безпечності харчових продуктів та захисту споживачів (код 1209030) – збільшено за загальним фондом на 538,06 млн грн /з урахуванням пп. 1.13.8 п. 1.13 ч. 1 Бюджетних висновків/;

утилізацію твердого ракетного палива (код 6381120) – збільшено за загальним фондом на 519,78 млн грн /відповідно до пп. 1.13.32 п. 1.13 ч. 1 Бюджетних висновків/;

фінансову підтримку сільгосптоваровиробників (код 1201150) – збільшено за загальним фондом на 500 млн грн /відповідно до пп. 1.13.6 п. 1.13 ч. 1 Бюджетних висновків/;

функціонування закордонних дипломатичних установ України та розширення мережі власності України для потреб цих установ (код 1401030) – збільшено за загальним фондом на 500 млн грн /з урахуванням пп. 1.13.9 п. 1.13 ч. 1 Бюджетних висновків/;

реалізацію пілотного проекту щодо зміни механізму фінансового забезпечення оперативного лікування з трансплантації органів та інших анатомічних матеріалів (код 2301550) – збільшено за загальним фондом на 389,9 млн грн /відповідно до пп. 2.17.35 п. 2.17 ч. 2 Бюджетних висновків/ із зменшенням на таку суму видатків на лікування громадян України за кордоном (код 2301360);

реалізацію пілотного проекту щодо зміни механізму фінансового забезпечення надання медичної допомоги у окремих науково-дослідних установах Національної академії медичних наук України (код 6561160) – збільшено за загальним фондом на 310,5 млн грн /з урахуванням пп. 1.13.34 п. 1.13 ч. 1 Бюджетних висновків/;

фінансову допомогу Фонду соціального страхування для страхових виплат медичним працівникам державних і комунальних закладів охорони здоров’я та членам їх сімей внаслідок захворювання коронавірусною хворобою COVID-19 (код 2501240) – передбачено за загальним фондом у сумі 251,97 млн грн /нова пропозиція Уряду/;

реалізацію Державної цільової економічної програми енергоефективності (код 2406060) – передбачено за загальним фондом у сумі 250 млн грн /відповідно до пп. 2.17.44 п. 2.17 ч. 2 Бюджетних висновків/, хоча згідно з пояснювальною запискою до доопрацьованого законопроекту на відповідні заходи планувалося передбачити 150 млн грн, а 100 млн грн – спрямувати Фонду енергоефективності (Мінфіном і Мінрегіоном підтверджено, що у додатку № 3 до доопрацьованого законопроекту міститься технічна помилка);

будівництво об’єктів загальнодержавного значення у сфері культури (код 3801280) – збільшено за загальним фондом на 170 млн грн /відповідно до пп. 1.13.28 п. 1.13 ч. 1 Бюджетних висновків/;

оздоровлення і відпочинок дітей, які потребують особливої уваги та підтримки, в дитячих закладах оздоровлення та відпочинку вищої категорії, які розташовані в гірських районах (код 2501350), – передбачено за загальним фондом у сумі 150 млн грн /відповідно до пп. 1.13.15 п. 1.13 ч. 1 Бюджетних висновків/;

підтримку у безпечному стані енергоблоків та об’єкта «Укриття» та заходи щодо підготовки до зняття з експлуатації Чорнобильської АЕС (код 2708120) – збільшено за загальним фондом на 150 млн грн /відповідно до пп. 2.17.63 п. 2.17 ч. 2 Бюджетних висновків/;

здійснення законотворчої діяльності Верховної Ради України (код 0111010) – збільшено за загальним фондом на 137,8 млн грн /відповідно до пп. 1.13.1 п. 1.13 ч. 1 Бюджетних висновків/;

керівництво та управління у сфері державного майна (код 6611010) – збільшено за загальним фондом на 136,86 млн грн /з урахуванням пп. 1.13.37 п. 1.13 ч. 1 Бюджетних висновків/;

розвиток фізичної культури, спорту вищих досягнень та резервного спорту (код 3401220) – збільшено за загальним фондом на 135,6 млн грн /з урахуванням до пп. 1.13.25 п. 1.13 ч. 1 Бюджетних висновків/;

керівництво та управління у сфері державних фінансових гарантій медичного обслуговування населення (код 2308010) – збільшено за загальним фондом на 127,25 млн грн /відповідно до пп. 2.17.36 п. 2.17 ч. 2 Бюджетних висновків/;

створення центрів креативної економіки (код 2751510) – передбачено за загальним фондом у сумі 110,17 млн грн /відповідно до пп. 1.13.7 п. 1.13 ч. 1 Бюджетних висновків/;

обслуговування та організаційне, інформаційно-аналітичне, матеріально-технічне забезпечення діяльності Верховної Ради України (код 0111020) – збільшено за загальним фондом на 109,3 млн грн /відповідно до пп. 1.13.2 п. 1.13 ч. 1 Бюджетних висновків/;

створення біокластеру «Біологічна безпека та розвиток біотехнологічних технологій» (код 2301300) – передбачено за загальним фондом у сумі 100 млн грн /відповідно до пп. 2.17.38 п. 2.17 ч. 2 Бюджетних висновків/;

першочергове забезпечення сільських населених пунктів централізованим водопостачанням (код 2707090) – передбачено за загальним фондом у сумі 94,9 млн грн /з урахуванням пп. 1.13.19 п. 1.13 ч. 1 Бюджетних висновків/;

керівництво та управління у сфері екологічного контролю (код 2705010) – збільшено за загальним фондом на 60,09 млн грн /відповідно до пп. 1.13.18 п. 1.13 ч. 1 Бюджетних висновків/;

забезпечення житлом вчених Національної академії наук (код 6541270) – передбачено за загальним фондом у сумі 60 млн грн /відповідно до пп. 2.17.100 п. 2.17 ч. 2 Бюджетних висновків/;

керівництво та управління у сфері регулювання азартних ігор та лотерей (код 0418010) – збільшено за загальним фондом на 59,87 млн грн /нова пропозиція Уряду/;

створення сучасної спеціалізованої лабораторії для роботи з інфекційними матеріалами (код 6541260) – передбачено за загальним фондом у сумі 58,6 млн грн /нова пропозиція Уряду/;

керівництво та управління у сфері контролю за виконанням державного бюджету (код 6511010) – збільшено за загальним фондом на 50 млн грн;

керівництво та управління здійсненням контролю у сфері телебачення і радіомовлення (код 6441010) – збільшено за загальним фондом на 38,4 млн грн /нова пропозиція Уряду/;

керівництво та управління у сфері запобігання корупції (код 6331010) – збільшено за загальним фондом на 38,27 млн грн /нова пропозиція Уряду/;

фізичну і спортивну підготовку учнівської та студентської молоді (код 2201310) – збільшено за загальним фондом на 30,7 млн грн /з урахуванням пп. 1.13.12 п. 1.13 ч. 1 Бюджетних висновків/;

управління та випробування космічних засобів (код 6381050) – збільшено за загальним фондом на 30,26 млн грн /з урахуванням пп. 1.13.31 п. 1.13 ч. 1 Бюджетних висновків/;

забезпечення реінтеграції молоді з тимчасово окупованих територій Донецької та Луганської областей, тимчасово окупованої території Автономної Республіки Крим та міста Севастополя (код 3901120) – передбачено за загальним фондом у сумі 30 млн грн /нова пропозиція Уряду/;

підтримку екологічно безпечного стану у зонах відчуження і безумовного (обов’язкового) відселення (код 2708110) – збільшено за загальним фондом на 28,8 млн грн /з урахуванням пп. 1.13.20 п. 1.13 ч. 1 Бюджетних висновків/;

фінансову підтримку громадських об’єднань осіб з інвалідністю (код 2507020) – збільшено за загальним фондом на 25 млн грн /відповідно до пп. 1.13.14 п. 1.13 ч. 1 Бюджетних висновків/.

керівництво та управління у сфері цифрової трансформації (код 2901010) – збільшено за загальним фондом на 24 млн грн /нова пропозиція Уряду/;

деякі інші заходи.

У супровідних документах до доопрацьованого законопроекту не наведено інформації щодо нормативно-правових підстав і фінансово-економічних обґрунтувань нових пропозицій Уряду щодо збільшення (передбачення) видатків порівняно з проектом, поданим на І читання;

2) відповідно до п. 1.8 ч. 1 Бюджетних висновків виключено статтю 25 проекту, поданого на І читання, збільшено за загальним фондом видатки на державні капітальні вкладення на розроблення та реалізацію державних інвестиційних проектів на 2.870,7 млн грн (з 1129,3 млн грн до 4 млрд грн), а також на підставі рішення Міжвідомчої комісії з питань державних інвестиційних проектів /від 16.11.2020 р./ здійснено розподіл зазначених видатків загалом у сумі 4 млрд грн за 36 такими проектами: «Реалізація державного інвестиційного проекту "Реконструкція будівлі Державного підприємства "Національний центр ділового та культурного співробітництва "Український дім" на вул. Хрещатик, 2, в м. Києві"» (код 0301500) – 40 млн грн; «Реалізація державного інвестиційного проекту "Комплексна діагностика та лікування пацієнтів з важкими вірусними та вірусно-бактеріальними пневмоніями у дорослого населення на основі впровадження унікальних інноваційних технологій"» (код 0301820) – 30 млн грн; «Реалізація державного інвестиційного проекту "Реконструкція блока "Б" лікувального корпусу № 3 Клінічної лікарні "Феофанія" Державного управління справами по вул. Ак. Заболотного, 21 у Голосіївському районі м. Києва"» (код 0301830) – 138 млн грн тощо;

3) збільшено видатки за загальним фондом на безпеку і оборону на 158,7 млн грн, а саме:

Міноборони на 121,7 млн грн, у т.ч. за бюджетними програмами «Керівництво та військове управління у сфері оборони» (код 2101010) – на 32,1 млн грн, «Забезпечення діяльності Збройних Сил України, підготовка кадрів і військ, медичне забезпечення особового складу, ветеранів військової служби та членів їхніх сімей, ветеранів війни» (код 2101020) – на 89,6 млн грн;

МВС на 20 млн грн за бюджетною програмою «Державна підтримка фізкультурно-спортивного товариства "Динамо" України на організацію та проведення роботи з розвитку фізичної культури і спорту серед працівників і військовослужбовців правоохоронних органів» (код 1001200);

ГУР Міноборони на 17 млн грн за бюджетною програмою «Реалізація державного інвестиційного проекту «Створення фонду службового житла у Головному управлінні розвідки Міністерства оборони України» (код 5961070).

Згідно з рішенням РНБО від 05.11.2020 р. «Про пропозиції до проекту Закону України «Про Державний бюджет України на 2021 рік» по статтях, пов’язаних із забезпеченням національної безпеки і оборони України» (введеним в дію Указом Президента України від 05.11.2020 р. № 486) доручено Кабінету Міністрів передбачити під час доопрацювання законопроекту видатки на забезпечення національної безпеки і оборони в обсязі не менше 5,93% від ВВП для сектору безпеки і оборони, при цьому фінансове забезпечення потреб сектору безпеки і оборони передбачити в обсязі не менше 267.250,9 млн грн, у т.ч. не менше 233.111,2 млн грн – із загального фонду, 14.139,7 млн грн – із спеціального фонду, а також передбачити право Кабінету Міністрів щодо надання державних гарантій в обсязі до 20 млрд грн для забезпечення виконання боргових зобов’язань суб’єктів господарювання за кредитами, що залучаються для фінансування програм, пов’язаних із підвищенням обороноздатності і безпеки держави. У супровідних матеріалах до доопрацьованого законопроекту вказано, що відповідно до п. 2.16 ч. 2 Бюджетних висновків і зазначеного рішення РНБО у доопрацьованому законопроекті витрати на національну безпеку і оборону передбачено в обсязі 267.287,8 млн грн (загальний фонд – 233.148,1 млн грн, спеціальний фонд – 14.139,7 млн грн, державні гарантії – 20 млрд грн), або 5,93% прогнозного ВВП;

4) зменшено видатки за загальним фондом, зокрема:

трансферт Пенсійного фонду (код 2506080) – на 8,5 млрд грн. Згідно з пояснювальною запискою до доопрацьованого законопроекту таке зменшення пов’язано з уточненням прогнозного розрахунку надходжень єдиного внеску на загальнообов’язкове державне соціальне страхування. Однак, ця пропозиція Уряду вбачається недостатньо аргументованою, зважаючи що порівняно з 2019 р. фінансовий стан Пенсійного фонду у п.р. значно погіршився та продовжує збільшуватися його залежність від ресурсів державного бюджету та позик за рахунок ЄКР (заборгованість Пенсійного фонду перед бюджетом за надання позик на покриття тимчасових касових розривів з ЄКР на 01.12.2020 р. становила 66,6 млрд грн і з початку п.р. зросла на 17,5 млрд грн), а відтак у 2021 р. ймовірно виникне необхідність збільшувати видатки державного бюджету для Пенсійного фонду;

державний фонд регіонального розвитку (код 2761070) – на 4,86 млрд грн (передбачено у сумі 4,5 млрд грн), а згідно з пп. 1.13.27 п. 1.13 ч. 1 Бюджетних висновків пропонувалося зменшити на 3,18 млрд грн (тобто на 1,68 млн грн менше);

трансферти місцевим бюджетам, а саме: освітню субвенцію (код 2211190) – на 2859,58 млн грн; додаткову дотацію на здійснення переданих з державного бюджету видатків з утримання закладів освіти та охорони здоров’я (код 3511060) – на 2 млрд грн; субвенцію на розвиток мережі центрів надання адміністративних послуг (код 2911050) – на 258,8 млн грн;

обслуговування державного боргу (код 3511350) – на 1793,35 млн грн;

електронне урядування (код 2901030) – на 615,15 млн грн;

фонд розвитку закладів фахової передвищої та вищої освіти (код 2201140) – на 500 млн грн;

керівництво та управління у сфері митної політики (код 3506010) – на 500 млн грн;

керівництво та управління у сфері економічної безпеки (код 6491010) – на 416,6 млн грн;

керівництво та управління у сфері геодезії, картографії та кадастру (код 1202010) – на 200 млн грн;

заходи з реорганізації Державної фіскальної служби (код 3503010) – на 200 млн грн;

заходи щодо виконання рішень суду, що гарантовані державою (код 3504040) – на 200 млн грн;

фінансова підтримка національних театрів (код 3801110) – на 155,46 млн грн;

розкриття туристичного потенціалу (код 3804020) – на 100 млн грн;

здійснення заходів у сфері захисту національного інформаційного простору (код 3801030) – на 50 млн грн;

видатки в частині витрат на оплату праці у бюджетній сфері (крім державного управління) за багатьма бюджетними програмами головних розпорядників коштів державного бюджету у зв’язку з ініціативою Уряду у доопрацьованому законопроекті відтермінувати підвищення мінімальної зарплати у розмірі 6500 грн з 1 липня на 1 грудня 2021 року.

Переважна більшість зазначених зменшень видатків не передбачена у Бюджетних висновках, а ініційована Урядом, однак у супровідних матеріалах до доопрацьованого законопроекту не наведено відповідних обґрунтувань і розрахунків;

5) здійснено перерозподіл (передачу) видатків за деякими бюджетними програмами МВС, Мінекономіки, Міноборони, Мінстратегпрому, МОЗ, Мінсоцполітики, Мінмолодьспорту, при цьому враховано пп. 1.13.16 і 1.13.17 п. 1.13 ч. 1 Бюджетних висновків щодо передачі Мінстратегпрому видатків, передбачених Мінекономіки за двома бюджетними програмами (коди 1201480 і 1201520).

З Висновком бюджетного Комітету можна ознайомитися нижче.

Підписуйтесь на наш Telegram-канал, щоб бути в курсі найважливіших подій.

Ответственности за нарушение правил военного учета не избежать – эфир на Право ТВ
Telegram канал Sud.ua
Ответственности за нарушение правил военного учета не избежать – эфир на Право ТВ
Главное о суде
Сегодня день рождения празднуют
  • Олександр Прилипчук
    Олександр Прилипчук
    суддя Сумського окружного адміністративного суду