Верховна Рада ухвалила Державний бюджет України на 2021 рік: хто та як голосував

18:41, 15 декабря 2020
telegram sharing button
facebook sharing button
viber sharing button
twitter sharing button
whatsapp sharing button
Парламент прийняв Закон про Державний бюджет України на 2021 рік.
Верховна Рада ухвалила Державний бюджет України на 2021 рік: хто та як голосував
Следите за актуальными новостями в соцсетях SUD.UA

15 грудня Верховна Рада України прийняла у другому читанні та в цілому Закон про Державний бюджет України на 2021 рік №4000.

«За» - 290 голосів.

Фракція «Слуга народу» дала 225 голосів, «Батьківщина» - 12, «За майбутнє» - 21, «Довіра» - 20, позафракційні – 11. «ОПЗЖ», «ЄС», «Голос» не дали жодного голосу за Бюджет.

 Оцінка стану врахування Урядом Бюджетних висновків, як зазначає профільний Комітет, у доопрацьованому законопроекті свідчить, що загальні показники проекту державного бюджету на 2021 рік у доопрацьованому законопроекті змінено порівняно з проектом, поданим на І читання, таким чином:

доходи збільшено на 20.938,5 млн грн (або на 2%), у т.ч. за загальним фондом – на 13.495,1 млн грн, спеціальним фондом – на 7.443,4 млн грн;

видатки зменшено на 2.780 млн грн (або на 0,2%), у т.ч. за загальним фондом зменшено на 11.053,6 млн грн та за спеціальним фондом збільшено на 8.273,6 млн грн;

дефіцит (фінансування) зменшено на 23.718,5 млн грн (або на 8,8%), у т.ч. за загальним фондом зменшено на 24.548,7 млн грн та за спеціальним фондом збільшено на 830,2 млн грн. Таким чином, граничний обсяг дефіциту державного бюджету пропонується встановити на рівні 5,5% прогнозного ВВП (тобто зменшено на 0,5% порівняно з проектом, поданим на І читання).

У доопрацьованому законопроекті запропоновано відтермінувати з 1 липня 2021 р. до 1 грудня 2021 р. зростання мінімальної зарплати /у місячному розмірі 6500 грн/.

Розміри прожиткового мінімуму на одну особу в розрахунку на місяць (у т.ч. для основних соціальних і демографічних груп населення) у доопрацьованому законопроекті не змінено порівняно із проектом, поданим на І читання. Отже, не враховано п. 2.14 ч. 2 Бюджетних висновків щодо можливого подальшого підвищення у 2021 році державних соціальних стандартів.

Натомість збільшено розмір прожиткового мінімуму для працездатних осіб, який застосовується для визначення посадового окладу прокурора окружної прокуратури, до 1600 грн /у проекті, поданому на I читання, – 1000 грн/. Поряд з тим, враховано п. 1.2 ч.1 Бюджетних висновків щодо збільшення рівня забезпечення прожиткового мінімуму для призначення допомоги малозабезпеченим сім’ям до 35% відносно прожиткового мінімуму для працездатних осіб /у проекті, поданому на І читання, – 25%/.

Під час доопрацювання проекту державного бюджету на 2021 рік до ІІ читання Урядом не змінювалися основні прогнозні макропоказники економічного і соціального розвитку на 2021 рік (схвалені постановою КМУ від 29.07.2020 р. № 671), на яких розраховано бюджетні показники, при тому що за експертною оцінкою окремі прогнозні макропоказники вбачаються досить оптимістичними або завищеними.

Щодо доходів проекту державного бюджету на 2021 рік у доопрацьованому законопроекті порівняно з проектом, поданим на І читання, внесено такі зміни, зокрема:

1) відповідно до п. 1.12 ч. 1 Бюджетних висновків – за загальним фондом збільшено такі показники: податок на прибуток підприємств (на 1000 млн грн); рентна плата за користування надрами для видобування інших корисних копалин загальнодержавного значення (на 127 млн грн) та для видобування залізних руд (на 317 млн грн); ввізне мито (на 2400 млн грн); частина чистого прибутку державних підприємств та дивіденди на акції щодо державної частки (на 4240,4 млн грн); збір з операцій придбавання (купівлі-продажу) нерухомого майна (на 116,4 млн грн);

2) у зв’язку з відтермінуванням зростання мінімальної зарплати у розмірі 6500 грн, що має вплив на доходи бюджету, – за загальним фондом збільшено податок на прибуток підприємств (на 836 млн грн) та зменшено податок та збір на доходи фізичних осіб (на 1279,5 млн грн) і ПДВ з вироблених в Україні товарів (робіт, послуг) (на 900 млн грн);

3) внаслідок підвищення ефективності адміністрування та покращення поточного виконання за підсумками січня-жовтня п.р. – за загальним фондом збільшено ПДВ з вироблених в Україні товарів (робіт, послуг) (на 6400 млн грн) і кошти від реалізації майна, конфіскованого за рішенням суду (на 234,9 млн грн);

4) відповідно до п. 1.6 ч. 1 Бюджетних висновків передбачено за спеціальним фондом показник плати за ліцензії на провадження діяльності з організації та проведення азартних ігор і за ліцензії на випуск та проведення лотерей (код 22013000) /далі – плата за ліцензії на проведення азартних ігор і лотерей/ у сумі 7443,4 млн грн із спрямуванням таких надходжень на реалізацію заходів у сфері охорони здоров’я, культури, розвитку аеропортної інфраструктури, соціально-економічного розвитку окремих територій /пункт 8 статті 11 та пункти 18-22 статті 14 доопрацьованого законопроекту/.

 Щодо видатків проекту державного бюджету на 2021 рік у доопрацьованому законопроекті порівняно з проектом, поданим на І читання, внесено такі зміни, а саме:

1) збільшено (передбачено) видатки з урахуванням Бюджетних висновків та відповідно до нових пропозицій Уряду, зокрема:

– на трансферти місцевим бюджетам, з них:

субвенцію на здійснення заходів щодо соціально-економічного розвитку окремих територій (код 3511210) – передбачено у сумі 6 млрд грн (у т.ч. за загальним фондом – 2661,6 млн грн, спеціальним фондом /за рахунок плати за ліцензії на проведення азартних ігор і лотерей/ –3338,4 млн грн), при тому що відповідно до пп. 1.13.27 п. 1.13 ч. 1 Бюджетних висновків таку субвенцію запропоновано визначити у сумі 7.360 млн грн за загальним фондом;

субвенцію на реалізацію заходів, спрямованих на підвищення доступності широкосмугового доступу до Інтернету в сільській місцевості (код 2911060), – передбачено за загальним фондом у сумі 500 млн грн /нова пропозиція Уряду/;

субвенцію на створення центрів культурних послуг (код 3811060) – передбачено за спеціальним фондом /за рахунок плати за ліцензії на проведення азартних ігор і лотерей/ у сумі 300 млн грн /з урахуванням пп. 1.13.30 п. 1.13 ч. 1 Бюджетних висновків/;

субвенцію на створення мережі спеціалізованих служб підтримки осіб, які постраждали від домашнього насильства та/або насильства за ознакою статі (код 2511240), – передбачено за загальним фондом у сумі 274,2 млн грн /нова пропозиція Уряду/;

– окремим головним розпорядникам коштів державного бюджету за бюджетними програмами на:

здійснення прокурорської діяльності, підготовку та підвищення кваліфікації працівників органів прокуратури (код 0901010) – збільшено за загальним фондом на 2034,4 млн грн /у зв’язку із збільшенням порівняно з проектом, поданим на І читання, розміру прожиткового мінімуму для працездатних осіб, який застосовується для визначення посадового окладу прокурора окружної прокуратури/;

створення сучасної клінічної бази для лікування онкологічних захворювань у Національному інституті раку (код 2301100) – передбачено у сумі 1.505 млн грн (у т.ч. за загальним фондом – 700 млн грн, спеціальним фондом /за рахунок плати за ліцензії на проведення азартних ігор і лотерей/ – 805 млн грн) /з урахуванням пп. 1.13.13 п. 1.13 ч. 1 Бюджетних висновків/;

проектування та будівництво аеродрому Міжнародного аеропорту «Дніпропетровськ» (код 3107030) – передбачено за загальним фондом у сумі 1.400 млн грн /з урахуванням пп. 1.13.23 п. 1.13 ч. 1 Бюджетних висновків/;

фінансове забезпечення заходів з розвитку аеропортної інфраструктури (код 3101290) – передбачено за спеціальним фондом /за рахунок плати за ліцензії на проведення азартних ігор і лотерей/ у сумі 1 млрд грн /з урахуванням пп. 1.13.21 п. 1.13 ч. 1 Бюджетних висновків/;

фонд розвитку закладів загальнодержавного значення (код 3801340) у сфері культури – збільшено на 1 млрд грн (у т.ч. за загальним фондом виключено 1 млрд грн, за спеціальним фондом /за рахунок плати за ліцензії на проведення азартних ігор і лотерей/ передбачено 2 млрд грн) /з урахуванням пп. 1.13.29 п. 1.13 ч. 1 Бюджетних висновків/;

забезпечення медичних заходів окремих державних програм та комплексних заходів програмного характеру (код 2301400) – передбачено за спеціальним фондом у сумі 830,2 млн грн, про що вище зазначено /нова пропозиція Уряду/;

організацію та регулювання діяльності установ в системі Державної служби з питань безпечності харчових продуктів та захисту споживачів (код 1209030) – збільшено за загальним фондом на 538,06 млн грн /з урахуванням пп. 1.13.8 п. 1.13 ч. 1 Бюджетних висновків/;

утилізацію твердого ракетного палива (код 6381120) – збільшено за загальним фондом на 519,78 млн грн /відповідно до пп. 1.13.32 п. 1.13 ч. 1 Бюджетних висновків/;

фінансову підтримку сільгосптоваровиробників (код 1201150) – збільшено за загальним фондом на 500 млн грн /відповідно до пп. 1.13.6 п. 1.13 ч. 1 Бюджетних висновків/;

функціонування закордонних дипломатичних установ України та розширення мережі власності України для потреб цих установ (код 1401030) – збільшено за загальним фондом на 500 млн грн /з урахуванням пп. 1.13.9 п. 1.13 ч. 1 Бюджетних висновків/;

реалізацію пілотного проекту щодо зміни механізму фінансового забезпечення оперативного лікування з трансплантації органів та інших анатомічних матеріалів (код 2301550) – збільшено за загальним фондом на 389,9 млн грн /відповідно до пп. 2.17.35 п. 2.17 ч. 2 Бюджетних висновків/ із зменшенням на таку суму видатків на лікування громадян України за кордоном (код 2301360);

реалізацію пілотного проекту щодо зміни механізму фінансового забезпечення надання медичної допомоги у окремих науково-дослідних установах Національної академії медичних наук України (код 6561160) – збільшено за загальним фондом на 310,5 млн грн /з урахуванням пп. 1.13.34 п. 1.13 ч. 1 Бюджетних висновків/;

фінансову допомогу Фонду соціального страхування для страхових виплат медичним працівникам державних і комунальних закладів охорони здоров’я та членам їх сімей внаслідок захворювання коронавірусною хворобою COVID-19 (код 2501240) – передбачено за загальним фондом у сумі 251,97 млн грн /нова пропозиція Уряду/;

реалізацію Державної цільової економічної програми енергоефективності (код 2406060) – передбачено за загальним фондом у сумі 250 млн грн /відповідно до пп. 2.17.44 п. 2.17 ч. 2 Бюджетних висновків/, хоча згідно з пояснювальною запискою до доопрацьованого законопроекту на відповідні заходи планувалося передбачити 150 млн грн, а 100 млн грн – спрямувати Фонду енергоефективності (Мінфіном і Мінрегіоном підтверджено, що у додатку № 3 до доопрацьованого законопроекту міститься технічна помилка);

будівництво об’єктів загальнодержавного значення у сфері культури (код 3801280) – збільшено за загальним фондом на 170 млн грн /відповідно до пп. 1.13.28 п. 1.13 ч. 1 Бюджетних висновків/;

оздоровлення і відпочинок дітей, які потребують особливої уваги та підтримки, в дитячих закладах оздоровлення та відпочинку вищої категорії, які розташовані в гірських районах (код 2501350), – передбачено за загальним фондом у сумі 150 млн грн /відповідно до пп. 1.13.15 п. 1.13 ч. 1 Бюджетних висновків/;

підтримку у безпечному стані енергоблоків та об’єкта «Укриття» та заходи щодо підготовки до зняття з експлуатації Чорнобильської АЕС (код 2708120) – збільшено за загальним фондом на 150 млн грн /відповідно до пп. 2.17.63 п. 2.17 ч. 2 Бюджетних висновків/;

здійснення законотворчої діяльності Верховної Ради України (код 0111010) – збільшено за загальним фондом на 137,8 млн грн /відповідно до пп. 1.13.1 п. 1.13 ч. 1 Бюджетних висновків/;

керівництво та управління у сфері державного майна (код 6611010) – збільшено за загальним фондом на 136,86 млн грн /з урахуванням пп. 1.13.37 п. 1.13 ч. 1 Бюджетних висновків/;

розвиток фізичної культури, спорту вищих досягнень та резервного спорту (код 3401220) – збільшено за загальним фондом на 135,6 млн грн /з урахуванням до пп. 1.13.25 п. 1.13 ч. 1 Бюджетних висновків/;

керівництво та управління у сфері державних фінансових гарантій медичного обслуговування населення (код 2308010) – збільшено за загальним фондом на 127,25 млн грн /відповідно до пп. 2.17.36 п. 2.17 ч. 2 Бюджетних висновків/;

створення центрів креативної економіки (код 2751510) – передбачено за загальним фондом у сумі 110,17 млн грн /відповідно до пп. 1.13.7 п. 1.13 ч. 1 Бюджетних висновків/;

обслуговування та організаційне, інформаційно-аналітичне, матеріально-технічне забезпечення діяльності Верховної Ради України (код 0111020) – збільшено за загальним фондом на 109,3 млн грн /відповідно до пп. 1.13.2 п. 1.13 ч. 1 Бюджетних висновків/;

створення біокластеру «Біологічна безпека та розвиток біотехнологічних технологій» (код 2301300) – передбачено за загальним фондом у сумі 100 млн грн /відповідно до пп. 2.17.38 п. 2.17 ч. 2 Бюджетних висновків/;

першочергове забезпечення сільських населених пунктів централізованим водопостачанням (код 2707090) – передбачено за загальним фондом у сумі 94,9 млн грн /з урахуванням пп. 1.13.19 п. 1.13 ч. 1 Бюджетних висновків/;

керівництво та управління у сфері екологічного контролю (код 2705010) – збільшено за загальним фондом на 60,09 млн грн /відповідно до пп. 1.13.18 п. 1.13 ч. 1 Бюджетних висновків/;

забезпечення житлом вчених Національної академії наук (код 6541270) – передбачено за загальним фондом у сумі 60 млн грн /відповідно до пп. 2.17.100 п. 2.17 ч. 2 Бюджетних висновків/;

керівництво та управління у сфері регулювання азартних ігор та лотерей (код 0418010) – збільшено за загальним фондом на 59,87 млн грн /нова пропозиція Уряду/;

створення сучасної спеціалізованої лабораторії для роботи з інфекційними матеріалами (код 6541260) – передбачено за загальним фондом у сумі 58,6 млн грн /нова пропозиція Уряду/;

керівництво та управління у сфері контролю за виконанням державного бюджету (код 6511010) – збільшено за загальним фондом на 50 млн грн;

керівництво та управління здійсненням контролю у сфері телебачення і радіомовлення (код 6441010) – збільшено за загальним фондом на 38,4 млн грн /нова пропозиція Уряду/;

керівництво та управління у сфері запобігання корупції (код 6331010) – збільшено за загальним фондом на 38,27 млн грн /нова пропозиція Уряду/;

фізичну і спортивну підготовку учнівської та студентської молоді (код 2201310) – збільшено за загальним фондом на 30,7 млн грн /з урахуванням пп. 1.13.12 п. 1.13 ч. 1 Бюджетних висновків/;

управління та випробування космічних засобів (код 6381050) – збільшено за загальним фондом на 30,26 млн грн /з урахуванням пп. 1.13.31 п. 1.13 ч. 1 Бюджетних висновків/;

забезпечення реінтеграції молоді з тимчасово окупованих територій Донецької та Луганської областей, тимчасово окупованої території Автономної Республіки Крим та міста Севастополя (код 3901120) – передбачено за загальним фондом у сумі 30 млн грн /нова пропозиція Уряду/;

підтримку екологічно безпечного стану у зонах відчуження і безумовного (обов’язкового) відселення (код 2708110) – збільшено за загальним фондом на 28,8 млн грн /з урахуванням пп. 1.13.20 п. 1.13 ч. 1 Бюджетних висновків/;

фінансову підтримку громадських об’єднань осіб з інвалідністю (код 2507020) – збільшено за загальним фондом на 25 млн грн /відповідно до пп. 1.13.14 п. 1.13 ч. 1 Бюджетних висновків/.

керівництво та управління у сфері цифрової трансформації (код 2901010) – збільшено за загальним фондом на 24 млн грн /нова пропозиція Уряду/;

деякі інші заходи.

У супровідних документах до доопрацьованого законопроекту не наведено інформації щодо нормативно-правових підстав і фінансово-економічних обґрунтувань нових пропозицій Уряду щодо збільшення (передбачення) видатків порівняно з проектом, поданим на І читання;

2) відповідно до п. 1.8 ч. 1 Бюджетних висновків виключено статтю 25 проекту, поданого на І читання, збільшено за загальним фондом видатки на державні капітальні вкладення на розроблення та реалізацію державних інвестиційних проектів на 2.870,7 млн грн (з 1129,3 млн грн до 4 млрд грн), а також на підставі рішення Міжвідомчої комісії з питань державних інвестиційних проектів /від 16.11.2020 р./ здійснено розподіл зазначених видатків загалом у сумі 4 млрд грн за 36 такими проектами: «Реалізація державного інвестиційного проекту "Реконструкція будівлі Державного підприємства "Національний центр ділового та культурного співробітництва "Український дім" на вул. Хрещатик, 2, в м. Києві"» (код 0301500) – 40 млн грн; «Реалізація державного інвестиційного проекту "Комплексна діагностика та лікування пацієнтів з важкими вірусними та вірусно-бактеріальними пневмоніями у дорослого населення на основі впровадження унікальних інноваційних технологій"» (код 0301820) – 30 млн грн; «Реалізація державного інвестиційного проекту "Реконструкція блока "Б" лікувального корпусу № 3 Клінічної лікарні "Феофанія" Державного управління справами по вул. Ак. Заболотного, 21 у Голосіївському районі м. Києва"» (код 0301830) – 138 млн грн тощо;

3) збільшено видатки за загальним фондом на безпеку і оборону на 158,7 млн грн, а саме:

Міноборони на 121,7 млн грн, у т.ч. за бюджетними програмами «Керівництво та військове управління у сфері оборони» (код 2101010) – на 32,1 млн грн, «Забезпечення діяльності Збройних Сил України, підготовка кадрів і військ, медичне забезпечення особового складу, ветеранів військової служби та членів їхніх сімей, ветеранів війни» (код 2101020) – на 89,6 млн грн;

МВС на 20 млн грн за бюджетною програмою «Державна підтримка фізкультурно-спортивного товариства "Динамо" України на організацію та проведення роботи з розвитку фізичної культури і спорту серед працівників і військовослужбовців правоохоронних органів» (код 1001200);

ГУР Міноборони на 17 млн грн за бюджетною програмою «Реалізація державного інвестиційного проекту «Створення фонду службового житла у Головному управлінні розвідки Міністерства оборони України» (код 5961070).

Згідно з рішенням РНБО від 05.11.2020 р. «Про пропозиції до проекту Закону України «Про Державний бюджет України на 2021 рік» по статтях, пов’язаних із забезпеченням національної безпеки і оборони України» (введеним в дію Указом Президента України від 05.11.2020 р. № 486) доручено Кабінету Міністрів передбачити під час доопрацювання законопроекту видатки на забезпечення національної безпеки і оборони в обсязі не менше 5,93% від ВВП для сектору безпеки і оборони, при цьому фінансове забезпечення потреб сектору безпеки і оборони передбачити в обсязі не менше 267.250,9 млн грн, у т.ч. не менше 233.111,2 млн грн – із загального фонду, 14.139,7 млн грн – із спеціального фонду, а також передбачити право Кабінету Міністрів щодо надання державних гарантій в обсязі до 20 млрд грн для забезпечення виконання боргових зобов’язань суб’єктів господарювання за кредитами, що залучаються для фінансування програм, пов’язаних із підвищенням обороноздатності і безпеки держави. У супровідних матеріалах до доопрацьованого законопроекту вказано, що відповідно до п. 2.16 ч. 2 Бюджетних висновків і зазначеного рішення РНБО у доопрацьованому законопроекті витрати на національну безпеку і оборону передбачено в обсязі 267.287,8 млн грн (загальний фонд – 233.148,1 млн грн, спеціальний фонд – 14.139,7 млн грн, державні гарантії – 20 млрд грн), або 5,93% прогнозного ВВП;

4) зменшено видатки за загальним фондом, зокрема:

трансферт Пенсійного фонду (код 2506080) – на 8,5 млрд грн. Згідно з пояснювальною запискою до доопрацьованого законопроекту таке зменшення пов’язано з уточненням прогнозного розрахунку надходжень єдиного внеску на загальнообов’язкове державне соціальне страхування. Однак, ця пропозиція Уряду вбачається недостатньо аргументованою, зважаючи що порівняно з 2019 р. фінансовий стан Пенсійного фонду у п.р. значно погіршився та продовжує збільшуватися його залежність від ресурсів державного бюджету та позик за рахунок ЄКР (заборгованість Пенсійного фонду перед бюджетом за надання позик на покриття тимчасових касових розривів з ЄКР на 01.12.2020 р. становила 66,6 млрд грн і з початку п.р. зросла на 17,5 млрд грн), а відтак у 2021 р. ймовірно виникне необхідність збільшувати видатки державного бюджету для Пенсійного фонду;

державний фонд регіонального розвитку (код 2761070) – на 4,86 млрд грн (передбачено у сумі 4,5 млрд грн), а згідно з пп. 1.13.27 п. 1.13 ч. 1 Бюджетних висновків пропонувалося зменшити на 3,18 млрд грн (тобто на 1,68 млн грн менше);

трансферти місцевим бюджетам, а саме: освітню субвенцію (код 2211190) – на 2859,58 млн грн; додаткову дотацію на здійснення переданих з державного бюджету видатків з утримання закладів освіти та охорони здоров’я (код 3511060) – на 2 млрд грн; субвенцію на розвиток мережі центрів надання адміністративних послуг (код 2911050) – на 258,8 млн грн;

обслуговування державного боргу (код 3511350) – на 1793,35 млн грн;

електронне урядування (код 2901030) – на 615,15 млн грн;

фонд розвитку закладів фахової передвищої та вищої освіти (код 2201140) – на 500 млн грн;

керівництво та управління у сфері митної політики (код 3506010) – на 500 млн грн;

керівництво та управління у сфері економічної безпеки (код 6491010) – на 416,6 млн грн;

керівництво та управління у сфері геодезії, картографії та кадастру (код 1202010) – на 200 млн грн;

заходи з реорганізації Державної фіскальної служби (код 3503010) – на 200 млн грн;

заходи щодо виконання рішень суду, що гарантовані державою (код 3504040) – на 200 млн грн;

фінансова підтримка національних театрів (код 3801110) – на 155,46 млн грн;

розкриття туристичного потенціалу (код 3804020) – на 100 млн грн;

здійснення заходів у сфері захисту національного інформаційного простору (код 3801030) – на 50 млн грн;

видатки в частині витрат на оплату праці у бюджетній сфері (крім державного управління) за багатьма бюджетними програмами головних розпорядників коштів державного бюджету у зв’язку з ініціативою Уряду у доопрацьованому законопроекті відтермінувати підвищення мінімальної зарплати у розмірі 6500 грн з 1 липня на 1 грудня 2021 року.

Переважна більшість зазначених зменшень видатків не передбачена у Бюджетних висновках, а ініційована Урядом, однак у супровідних матеріалах до доопрацьованого законопроекту не наведено відповідних обґрунтувань і розрахунків;

5) здійснено перерозподіл (передачу) видатків за деякими бюджетними програмами МВС, Мінекономіки, Міноборони, Мінстратегпрому, МОЗ, Мінсоцполітики, Мінмолодьспорту, при цьому враховано пп. 1.13.16 і 1.13.17 п. 1.13 ч. 1 Бюджетних висновків щодо передачі Мінстратегпрому видатків, передбачених Мінекономіки за двома бюджетними програмами (коди 1201480 і 1201520).

З Висновком бюджетного Комітету можна ознайомитися нижче.

Підписуйтесь на наш Telegram-канал, щоб бути в курсі найважливіших подій.

XX съезд судей Украины – онлайн-трансляция – день первый