Колекторів зобов'яжуть дотримуватися правил етичної поведінки і заборонять дзвонити більше двох разів на день

11:48, 27 января 2021
Стягувати борг зможуть лише зареєстровані у законний спосіб компанії, звична діяльність яких буде значно обмежена.
Колекторів зобов'яжуть дотримуватися правил етичної поведінки і заборонять дзвонити більше двох разів на день
Следите за актуальными новостями в соцсетях SUD.UA

Сьогодні, 27 січня, Верховна Рада прийняла за основу проєкт Закону «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо захисту боржників при врегулюванні простроченої заборгованості».

«Колекторська діяльність нерідко межує із порушеннями законодавства, включаючи кримінально карні діяння. Для спонукання боржників, що прострочили повернення боргу, до виконання обов'язку перед кредиторами колектори доволі часто вдаються до психологічного тиску на них та членів їх родин, застосовуючи при цьому жорсткі, а інколи і протиправні методи», – так обґрунтовує потребу запровадження законодавчого регулювання діяльності колекторських компаній авторський колектив законопроєкту №4241.

Загальний зміст законопроєкту

Для захисту людей від протиправних дій у ході повернення кредитів, депутати пропонують внести до закону «Про споживче кредитування» поняття «врегулювання простроченої заборгованості» та власне «колекторська компанія».

Отже, для забезпечення належної діяльності колекторів, депутати пропонують встановити певні вимоги до компаній, які хочуть займатися поверненням простроченої заборгованості. У разі, якщо компанія відповідає цим вимогам, Нацбанк вносить її до Реєстру колекторських компаній. У свою чергу, кредитори мають право звертатися лише до тих колекторських компаній, які є в Реєстрі.

Ключовими вимогами для включення до Реєстру, які мають забезпечити законність дій колекторів, є обов’язок колекторських компаній надати такі документи:

  • Підтвердження, що власники істотної участі не мають судимостей за рядом кримінальних правопорушень або не є громадянами РФ;
  • Анкету щодо політики роботи із боржниками, захисту їх персональних даних та проведення навчання працівників;
  • Запевнення про проходження працівниками навчань щодо законних вимог до роботи з боржниками та інше.

Для того, аби мати можливість залучити колекторів і повернути заборгованість у позасудовому порядку, кредитор зобов’язаний ще до укладання договору повідомити споживачу інформацію про те, що він планує за потреби залучати колекторів, а також розмістити на своєму сайті інформацію про те, з якими колекторськими компаніями він співпрацює. Крім того, це повідомлення має містити інформацію про законодавчі вимоги до діяльності колекторів та право споживача звернутися до НБУ у разі їх порушення. Так само закононопроєкт передбачає, що у разі відступлення прав на кредит новому кредитору, останній не має права залучати колекторів, якщо це не було передбачено первинним кредитним договором.

Вимоги до роботи з боржниками

У новому розділі «Врегулювання простроченої заборгованості» депутати передбачили окрему статтю, яка визначає вимоги до роботи із боржниками.

Стаття передбачає лише три види взаємодії із боржником:

  • Телефонні дзвінки та особисті зустрічі;
  • Надсилання повідомлень;
  • Надсилання листів із позначкою «вручити особисто».

Крім того, під час першої взаємодії будь-яким із вищезгаданих шляхів представник колекторської компанії зобов’язаний повідомити інформацію про свою колекторську компанію, представитися та пояснити, скільки і кому споживач заборгував. Зустрічі наживо чи телефонні розмови мають записуватися, про що повинні попереджати боржника.

Також законопроєкт містить перелік заходів, які заборонено вживати у ході врегулювання простроченої заборгованості:

  • Збирати інформацію щодо графіка роботи, відпочинку, поїздок, місць та часу зустрічей із друзями, рідними, тощо; збирати інформацію про боржника у соцмережах;
  • Посягати на права боржника, його рідних, поручителів; застосовувати насильство, погрози, шантаж і т. і.;
  • Вводити боржника в оману щодо розміру та підстав стягуваної заборгованості;
  • Взаємодіяти з боржником у період із 8 вечора до 8 ранку та/або більше двох разів на день;
  • Приховувати номер, із якого здійснюється дзвінок;
  • Використовувати функцію автоматичного додзвону більше 60 хвилин на добу;
  • Використовувати на конвертах або у повідомленнях зображення, які можна сприйняти як погрозу, або відомості, які можуть вказувати на те, що це лист про заборгованість;
  • Повідомляти про заборгованість третім особам;
  • Вимагати від когось перейняти на себе зобов’язання щодо заборгованості;
  • Взаємодіяти із боржником, якщо він у законний спосіб повідомив, що його буде представляти представник.

За дотриманням цих вимог слідкує НБУ, який також може встановлювати додаткові вимоги у межах своїх компетенцій. Також законопроєкт містить ряд можливих санкцій щодо колекторських компаній, які не виконують вищезгадані вимоги до роботи з боржниками. За вчинення порушень 2 та більше разів протягом року або за вчинення особливо тяжких порушень НБУ виключає колекторську компанію з Реєстру. У свою чергу, законопроєкт передбачає, що у разі виключення колекторської компанії з Реєстру, усі фінансові установи зобов’язані розірвати договори з такою компанією.

Раніше «Судово-юридична газета» повідомляла, що депутатка закликає Верховну Раду запровадити мораторій на забудову у Києві.

Підписуйтесь на наш Telegram-канал, щоб бути в курсі найважливіших подій.

XX съезд судей Украины – онлайн-трансляция – день первый
Telegram канал Sud.ua
XX съезд судей Украины – онлайн-трансляция – день первый
Главное о суде
Сегодня день рождения празднуют
  • Марина Гниличенко
    Марина Гниличенко
    суддя Київського районного суду м. Одеси
  • Віктор Панкулич
    Віктор Панкулич
    суддя Апеляційної палати Вищого антикорупційного суду