28 июля Верховная Рада приняла Закон «О внесении изменений в некоторые законодательные акты Украины о разграничении функций органов государственной власти и органов местного самоуправления по защите прав детей в связи с образованием Государственной службы Украины по делам детей» (законопроект 7087).
Законом внесены изменения в Семейный кодекс, Гражданский кодекс, Гражданский процессуальный кодекс, законы Украины «Об органах и службах по делам детей и специальных учреждениях для детей», «Об охране детства», «Об обеспечении организационно-правовых условий социальной защиты детей-сирот и детей, лишенных родительской опеки», «О местном самоуправлении в Украине», «О прокуратуре», «О военно-гражданских администрациях».
Так, часть полномочий в сфере усыновления и защиты прав детей перешла в органы местного самоуправления.
Законом установлено, что органами опеки и попечительства являются районные в городах Киеве и в Севастополе государственные администрации, исполнительные комитеты городских, поселковых, сельских советов и предусмотрено, что сельский, поселковый, городской голова возглавляет орган опеки и попечительства.
Проектом вносятся изменения в часть четвертую статьи 293 Гражданского процессуального кодекса Украины, которым предусмотрено рассмотрение дел об усыновлении судом без привлечения присяжных.
Статья 312 ГПК Украины дополнена новой частью четвертой, в соответствии с которой подготовка дела к рассмотрению проводится в сроки не более пяти дней со дня открытия производства по делу, о чем суд выносит соответствующее постановление, в то же время подготовительное заседание по делам об усыновлении не проводится.
Сокращается срок апелляционного обжалования решения суда об усыновлении с 30 до 10 дней.
В изменениях в ГПК предусмотрено, что при рассмотрении дел о лишении родительских прав, отнятии ребенка, а также об усыновлении ребенка участие прокурора обязательно. Соответствующие изменения расширения полномочий вносятся также в Закон Украины «О прокуратуре».
Изменениями статьи 5 Закона Украины «О прокуратуре» одновременно предусмотрено, что полномочия прокурора по осуществлению функций прокуратуры с целью защиты прав и свобод ребенка осуществляют специализированные ювенальные прокуроры. Однако этот Закон не оперирует таким понятием, как «ювенальный прокурор».
Приводим далее на языке оригинала.
«Зміни до Сімейного кодексу
Статті 214 і 215 викладено у такій редакції:
Стаття 214. Облік дітей-сиріт і дітей, позбавлених батьківського піклування, у тому числі дітей, які можуть бути усиновлені, передані під опіку, піклування, влаштовані у прийомні сім’ї, дитячі будинки сімейного типу
Стаття 215. Облік осіб, які бажають усиновити дитину
Частину першу статті 216 викладено в такій редакції:
Посередницька, комерційна діяльність щодо усиновлення дітей громадянами України чи іноземцями, передання дітей під опіку, піклування, влаштування у прийомні сім’ї, дитячі будинки сімейного типу забороняється.
Статті 256-4 і 256-8 викладено в такій редакції:
Стаття 256-4. Створення прийомної сім’ї
Стаття 256-8. Створення дитячого будинку сімейного типу
Зміни до Цивільного кодексу України
Органами опіки та піклування є районні в містах Києві та Севастополі державні адміністрації, виконавчі комітети міських, селищних, сільських рад (ч. 1 статті 56).
Малолітній, неповнолітній особі призначається один опікун чи піклувальник. Повнолітній особі може бути призначено одного або кількох опікунів чи піклувальників (ч. 5 статті 63).
Зміни до Цивільного процесуального кодексу України
З метою забезпечення захисту прав малолітніх та неповнолітніх осіб справи про позбавлення батьківських прав, відібрання дитини, а також про усиновлення дитини суд розглядає з обов’язковою участю прокурора (ч. 3 статті 45).
Органи державної влади, органи місцевого самоврядування, прокурор можуть бути залучені судом до участі у справі або брати участь у справі за власною ініціативою для подання висновків на виконання своїх повноважень. Участь органів державної влади, органів місцевого самоврядування, прокурора у судовому процесі для подання висновків у справі є обов’язковою у випадках, встановлених цим Кодексом, іншими законами, або якщо суд визнає це за необхідне.
Участь прокурора є обов’язковою під час розгляду справ про позбавлення батьківських прав, відібрання дитини, а також про усиновлення дитини (ч. 6 статті 56).
Суддя під час підготовки до розгляду справи про усиновлення дитини вирішує питання про участь у справі як заінтересованих осіб відповідного органу опіки та піклування, прокурора, осіб, у сім’ї яких виховується дитина (прийомні батьки, батьки-вихователі, опікуни, піклувальники, законні представники), а у справі, провадження в якій відкрито за заявою іноземця, - уповноваженого органу виконавчої влади (ст. 312).
Підготовка справи до розгляду проводиться не більше п’яти днів з дня відкриття провадження у справі, про що суд постановляє ухвалу. Підготовче засідання у справах про усиновлення не проводиться (ст. 312).
Суд розглядає справи про усиновлення дитини протягом розумного строку, але не більше тридцяти днів з дня відкриття провадження у справі.
Апеляційна скарга на рішення суду про усиновлення дитини подається протягом десяти днів з дня його проголошення».
Ниже приводим текст закона.
Подписывайтесь на наш telegram-канал t.me/sudua и на Youtube Право ТВ, а также на нашу страницу в Facebook и в Instagram, чтобы быть в курсе самых важных событий.
Автор: Наталья Мамченко