Рада підтримала зміни до закону щодо забезпечення ефективної реалізації парламентського контролю

12:17, 5 ноября 2020
Метою законопроекту є побудова ефективної системи парламентського контролю в Україні з метою забезпечення кращої реалізації законів та інших актів Верховної Ради.
Рада підтримала зміни до закону щодо забезпечення ефективної реалізації парламентського контролю
rada.gov.ua
Следите за актуальными новостями в соцсетях SUD.UA

На сьогоднішньому пленарному засіданні Верховна Рада прийняла за основу законопроєкт 4131 "Про внесення змін до деяких законів України щодо забезпечення ефективної реалізації парламентського контролю". Про це повідомляється на сайті ВР.

Метою законопроєкту є побудова ефективної системи парламентського контролю в Україні з метою забезпечення кращої реалізації законів та інших актів Верховної Ради України.

Законопроєктом пропонується удосконалити положення Регламенту у частині розгляду звітів, доповідей та інформації державних органів:

  • вводиться окрема глава, присвячена парламентському контролю через підзвітність органів виконавчої влади;
  • усувається колізія між статтею 20 і 240 Регламенту - звіти (доповіді, інформація) посадових осіб та державних органів, щодо яких Верховна Рада наділена установчими повноваженнями, включаються до порядку денного без голосування, звіти (доповіді, інформація) інших посадових осіб – за ініціативою членів профільних комітетів, інших суб’єктів права законодавчої ініціативи за рішенням парламенту. З цією метою Регламент доповнюється спеціальними статтями про розгляд окремих звітів і доповідей, які мають загальний підхід та свої особливості. Водночас нова стаття 2328 Регламенту (фактично оновлення стаття 240 у чинній редакції Регламенту) регулюватиме порядок розгляду інформації інших посадових осіб;
  • посилюється механізм інституційної взаємодії Верховної Ради та Рахункової палати і Уповноваженого Верховної Ради України з прав людини – у Регламенті не тільки прописується порядок розгляду їхніх звітів і доповідей, а передбачена можливість надсилання рекомендацій та звернення до інших державних органів і органів місцевого самоврядування з метою належного виконання рішень інституцій парламентського контролю. Також усувається колізія між статтею 9 Закону України «Про Уповноваженого Верховної Ради України з прав людини» і частиною шостою статті 208 Регламенту;
  • посилюється дієвість парламентських слухань - рекомендації за результатом слухань повинні містити строки надання інформації про стан реалізації рекомендацій, а також, у разі потреби, план проведення обговорень («круглих столів», громадських обговорень, слухань у комітетах тощо) щодо стану їх реалізації, список законопроєктів, необхідних для реалізації рекомендацій, орієнтовний строк їх розробки і внесення та перелік комітетів, яким Верховна Рада доручає розробити відповідні законопроєкти, перелік інших заходів, спрямованих на реалізації рекомендацій та контроль за їх виконанням.

Проєктом також пропонується уточнити роль та завдання комітетів Верховної Ради у процесі розгляду звітів, доповідей та інформації державних органів та посадових осіб. Так, комітети зобов’язані розглядати звіти на своєму засіданні, за дорученням Верховної Ради України організовувати та готувати розгляд на пленарному засіданні Верховної Ради України звітів, доповідей та іншої інформації державних органів та посадових осіб, які у передбачених законом випадках подаються до Верховної Ради України. Водночас вони мають право ініціювати питання про розгляд на пленарному засіданні парламенту звітів, доповідей та іншої інформації, поданих до Верховної Ради України державними органами та посадовими особами (якщо розгляд таких звітів (доповідей, інформації) прямо не передбачений законом); можуть проводити громадське обговорення таких звітів, доповідей та іншої інформації.

При цьому, зберігається конституційно-правова роль комітетів органів, що сприяють Верховній Раді України у здійсненні повноважень щодо парламентського контролю, виконуючи певні дії допоміжного (інформаційного, експертного, аналітичного тощо) характеру (див. Рішення Конституційного Суду № 16-рп/2010 від 10.06.2010). Так, у випадку надходження звіту (доповіді, інформації), розгляд якої не передбачений спеціальними статтями Регламенту, комітети в обов’язковому порядку розглядають такий звіт (доповідь, інформацію) і приймають рішення щодо ініціювання розгляду такого звіту на пленарному засіданні та/або його врахуванні при реалізації функцій комітетів (законопроєктної, організаційної, контрольної). Водночас, будь-який суб’єкт права законодавчої ініціативи може внести пропозицію про розгляд такого звіту (доповіді, інформації) на пленарному засіданні Верховної Ради.

Проєктом також пропонується усунути колізію між Законом України «Про комітети Верховної Ради України» і Регламентом у частині проведення «години запитань до Уряду».

Законопроєктом пропонується вибудовувати чітку та логічну структуру розгляду звітів, доповідей та іншої інформації органі виконавчої влади.

Строки подання та розгляду звітів вибудовуються так, щоб забезпечити депутатський корпус необхідною інформацією з різних джерел до дати розгляду звіту про хід і результати виконання Програми діяльності Кабінету Міністрів України як ключового звітного документу у структурі державних органів виконавчої влади. Також звіти органів, які проводять досудове розслідування, а саме Національного антикорупційного бюро України та Державного бюро розслідувань, подаються до звіту Генерального прокурора України, оскільки прокуратура здійснює процесуальне керівництво у досудовому розслідуванні і підтримує державне обвинувачення у суді.

Інформація щодо строків звітування згідно чинного законодавства та строків звітування з урахуванням пропонованих змін додається.

Проєктом передбачається вдосконалити положення щодо підготовки та розгляду звіту Кабінету Міністрів України про хід і результати виконання Програми діяльності Кабінету Міністрів України:

1) програма діяльності Кабінету Міністрів України повинна містити програмні цілі, критерії, за якими оцінюється ступінь досягнення цілей, та завдання, виконання яких є необхідним для досягнення цілей - ці показники необхідні для об’єктивної оцінки діяльність Уряду;

2) Верховна Рада України отримає права за результатом розгляду щорічного звіту Уряду надати йому рекомендації та заслухати стан виконання цих рекомендацій під час наступного щорічного або позачергового звіту.

Раніше «Судово-юридична газета» писала , що депутати провалили зміни до Бюджетного кодексу, які перерозподіляють видатки на судову систему.

Підписуйтесь на наш Telegram-канал, щоб бути в курсі найважливіших подій.

Закон об усилении мобилизации: военный учет и другие изменения для украинцев за границей
Telegram канал Sud.ua
Закон об усилении мобилизации: военный учет и другие изменения для украинцев за границей
Главное о суде