В Україні реформують громадський транспорт

14:20, 1 марта 2021
У Верховній Раді зареєстрували 5 законопроектів РУХ щодо реформи громадського транспорту.
В Україні реформують громадський транспорт
Джерело фото: Олексій Гончаренко
Следите за актуальными новостями в соцсетях SUD.UA

Депутати зареєстрували п’ять законопроектів, щодо реформування громадського траспорту. Про це повідомляє на своєму телеграм-каналі народний депутат Верховної Ради України Олексій Гончаренко. 

«Півтора року інтенсивної командної роботи. Комплексне рішення. П'ять пов'язаних між собою законопроектів. Внесення змін до 16 законів України», - зазначає депутат. 

Основними інноваціями реформи є:

— поява громадських послуг по перевезенню (public passenger transport services) з бюджетною підтримкою, прозорими процедурами та механізмами контролю;

— електронні аукціони визначатимуть тих, хто надаватиме послуги на маршрутах без бюджетної підтримки;

— довгострокові контракти для перевізників, що надаватимуть громадські послуги перевезення;

— прозові механізми фінансування перевезень пільгових категорій громадян

Як зазначає депутат, за європейським досвідом варто рухатись у наступному напрямку, а саме: введення прозорих механізмів фінансування громадських послуг стимулює інвестиції в сектор перевезень. Тому логіка в тому, щоб стимулювати в інвестиції.

«Ми отримуємо гідний громадський транспорт → з'являється альтернатива персонального транспорту → зменшуються затори → збільшується економічна активність.

Саме за такою системою працює громадський транспорт у Лондоні, Мадриді, Варшаві та інших містах Європи. Саме такої організації роботи вимагає регламент ЄС №1370», - повідомляє Гончаренко.

Детальніше про законопроекти.

Громадські послуги з перевезення (public passenger transport services) - транспортні послуги загального економічного інтересу, що постачаються разом із бюджетною підтримкою. Простіше кажучи: в чисто ринкових умовах (без підтримки) перевізники не можуть забезпечити належні показники обсягу, якості, безпеки, надійності і доступності транспорту. Саме тому ми і спостерігаємо сьогодні таку картину: періодичність руху недостатня, рухомий склад застарілий і небезпечний, сподіватися на анонсований графік руху - марно. Введення громадських послуг із перевезення здатне змінити ситуацію.

Надання муніципалітетам реальної можливості фінансувати такі послуги через прозорі процедури державних закупівель.

Прозорі механізми контролю: громадськість отримає можливість бачити і контролювати всі бюджетні витрати на транспорт (для прикладу порівнюючи витрати різних міст). Всі контракти і звіти будуть у Мережі, у відкритому доступі. Так само громадяни зможуть бачити у відкритому доступі вартість «одного кілометра роботи» комунального транспорту й оцінювати адекватність таких витрат.

Створення передумов для розширення сектора громадських послуг (у міру зростання фінансових можливостей бюджету). Одночасно передбачено ліквідацію діючих корупційних механізмів визначення перевізників на маршрутах, які продовжують функціонувати без бюджетної підтримки. Більше ніяких «колегіальних органів, підконтрольних організатору» і «правильно» порахованих ними балів. Остаточне рішення про переможця приймається на електронному аукціоні без людського фактора. Їздитиме той перевізник, який готовий надати необхідну якість транспорту за найнижчим тарифом. Тобто комерційні перевізники будуть конкурувати своїми «моделями бізнесу», а не вмінням знайти «правильний» підхід до органів влади.

Гарантування перевізникам стабільних і передбачуваних договірних принципів роботи. Контракти для оплати громадських послуг повинні бути тривалими, щоб забезпечувати перевізникам реальні можливості окупити вкладені інвестиції.

«Уявіть, ви купите автобус за енну кількість тисяч доларів, не встигнете ще навіть окупити свою інвестицію, як ваші послуги припинять оплачувати. Чи готові підприємці так ризикувати? Безумовно, немає. Тому ми припускаємо, що бюджет гарантує оплату послуги перевізника протягом всього терміну дії контракту», - зауважує депутат.

Автоматизація процесів контролю у відносинах «місто - перевізник». Тільки така автоматизація може дати реальні механізми стимулювання якості послуг. Чи не забезпечуєш графік руху - тебе штрафують. Забезпечуєш стабільно високі показники надійності - маєш право на бонус. Контроль таких показників - завдання автоматизованих систем, які виключають вплив людського фактора і зловживання організаторів правом на розірвання договору.

Використання прозорих механізмів фінансування перевезень пільгових категорій громадян.

Нагадаємо, що в Україні з’явиться нова дорожня розмітка. 

Крім того, ми писали, що столиця України закупить у Дніпрі 20 нових трамваїв.

Також ми зазначали, що в Київській області перевізники хочуть підняти ціни на 368 маршрутах.

Підписуйтесь на наш Telegram-канал, щоб бути в курсі найважливіших подій.

Закон о мобилизации: последствия для военнообязанных, что будет с отсрочкой
Telegram канал Sud.ua
Закон о мобилизации: последствия для военнообязанных, что будет с отсрочкой
Сегодня день рождения празднуют
  • Андрій Костін
    Андрій Костін
    Генеральний прокурор України
  • Юрій Жизнєвський
    Юрій Жизнєвський
    голова Житомирського апеляційного суду
  • Микола Мойсюк
    Микола Мойсюк
    суддя Сьомого апеляційного адміністративного суду
  • Олена Соколенко
    Олена Соколенко
    суддя Одеського окружного адміністративного суду
  • Ростислав Кузан
    Ростислав Кузан
    суддя Львівського окружного адміністративного суду