Для чиновників, суддів та депутатів відновляюється обов’язок подачі електронної декларації та спецперевірки: Арахамія зареєстрував законопроект

16:05, 23 вересня 2022
У них буде 60 днів, щоб подати електронну декларацію. Також буде відновлена процедура спеціальної перевірки.
Для чиновників, суддів та депутатів відновляюється обов’язок подачі електронної декларації та спецперевірки: Арахамія зареєстрував законопроект
Слідкуйте за актуальними новинами у соцмережах SUD.UA

23 вересня голова фракції «Слуга народу» Давид Арахамія зареєстрував законопроект «Про внесення змін до деяких законів України з метою виконання вимог Європейської комісії щодо набуття Україною статусу члена Європейського союзу» 8071.

Як стало відомо «Судово-юридичній газеті», він передбачає відновлення електронного декларування та спеціальні перевірки кандидатів на посади.

Так, законопроектом пропонується внести зміни до ряду законодавчих актів України та передбачити таке:

1) відновлюється обов’язок подання е-декларацій.

особи, які у 2022 році не подали декларацію особи, уповноваженої на виконання функцій держави або місцевого самоврядування, та/або повідомлення про суттєві зміни у майновому стані чи про відкриття валютного рахунку в установі банку-нерезидента, подають таку декларацію та повідомлення не пізніше 60 календарних днів з дня набрання чинності Законом України «Про внесення змін до деяких законів України з метою виконання вимог Європейської комісії щодо набуття Україною статусу члена Європейського союзу». Тобто, у них буде 2 місяці на подачу декларацію після набуття сили законом, що вніс Арахамія.

Разом з тим, суб’єкти декларування, які у визначений строк не подали відповідну декларацію та/або повідомлення, у зв’язку з виконанням завдань в інтересах національної безпеки і оборони України, безпосередньою участю у веденні воєнних (бойових) дій, перебуванням в районі проведення воєнних (бойових) дій та/або на тимчасово окупованій території, іншими обставинами, спричиненими військовою агресією, не підлягають притягненню до відповідальності за несвоєчасне подання такої декларації та відповідних повідомлень;

2) розширюються повноваження НАЗК.

на період дії воєнного стану Національне агентство з питань запобігання корупції:

  • уповноважене у зв’язку військовою агресією Російської Федерації виносити на розгляд РНБО пропозиції щодо застосування, зміни або скасування спеціальних економічних та інших обмежувальних заходів (санкцій);
  • здійснювати моніторинг та оцінку економічних, політичних, правових та інших наслідків застосування, зміни чи скасування санкцій в Україні та іноземних юрисдикціях, вносити пропозиції щодо координації вказаних заходів;
  • брати участь у взаємодії з органами та установами іноземних держав щодо застосування та реалізації в іноземних юрисдикціях спеціальних обмежувальних заходів (санкцій);

3) кандидати на держслужбу, на політичні посади повинні подавати е-декларацію.

виключити з Закону України «Про правовий режим воєнного стану» положення, відповідно до якого особа, яка претендує на зайняття політичної посади, посади державної служби, посади в органах місцевого самоврядування, посади керівника суб’єкта господарювання державного сектору економіки, посади керівника комунального підприємства, установи, організації, у період дії воєнного стану не подає декларацію особи, уповноваженої на виконання функцій держави або місцевого самоврядування, передбачену Законом України «Про запобігання корупції»;

4) відновлюється спеціальна перевірка.

спеціальна перевірка, передбачена Законом України «Про запобігання корупції», стосовно осіб, які претендують на зайняття посад, які передбачають зайняття відповідального або особливо відповідального становища, та посад з підвищеним корупційним ризиком, перелік яких затверджується Національним агентством з питань запобігання корупції, а також перевірка, передбачена Законом України «Про очищення влади», стосовно осіб, які претендують на зайняття посад, щодо яких здійснюються заходи з очищення влади (люстрації), під час дії воєнного стану не проводяться виключно у разі:

  • перебування органу, який відповідає за організацію спеціальної перевірки або перевірки, передбаченої Законом України «Про очищення влади», в районі проведення воєнних (бойових) дій або в тимчасовій окупації, оточенні (блокуванні), перелік яких визначається в установленому законодавством порядку;
  • виконання особами, які призначені на відповідну посаду під час дії воєнного стану, завдань в інтересах національної безпеки і оборони України, безпосередньої участі у веденні воєнних (бойових) дій, перебування у районі проведення воєнних (бойових) дій та/або на тимчасово окупованій території;

5) організація проведення спеціальної перевірки, передбаченої Законом України «Про запобігання корупції», а також перевірки, передбаченої Законом України «Про очищення влади», стосовно осіб, призначених у період дії воєнного стану та щодо яких такі перевірки у цей період не проводилися, здійснюється протягом 90 календарних днів з дня набрання чинності Законом України «Про внесення змін до деяких законів України з метою виконання вимог Європейської комісії щодо набуття Україною статусу члена Європейського союзу», крім випадку звільнення такої особи до дня набрання чинності вказаним законом або закінчення проведення зазначених перевірок під час дії воєнного стану; або протягом 30 календарних днів з дня, коли особа приступила до виконання своїх посадових обов’язків, які вона тимчасово не виконувала у зв’язку з виконанням завдань в інтересах національної безпеки і оборони України, безпосередньою участю у веденні воєнних (бойових) дій, перебуванням в районі проведення воєнних (бойових) дій та/або на тимчасово окупованій території, іншими обставинами, спричиненими військовою агресією Російської Федерації.

6) непроходження спецперевірки - підстава для звільнення.

У разі якщо особа, яка під час дії воєнного стану призначена на посаду, яка передбачає зайняття відповідального або особливо відповідального становища, або посаду з підвищеним корупційним ризиком, не пройшла спеціальної перевірки, така особа звільняється з відповідної посади.»;

Закон України «Про захист інтересів суб’єктів подання звітності та інших документів у період дії воєнного стану або стану війни» не поширюється на відносини, врегульовані Законом України «Про запобігання корупції».

Давид Арахамія наводить таке обґрунтування необхідності прийняття закону.

«25 травня 2022 року парламент України прийняв Закон України «Про внесення змін до деяких законів України щодо функціонування державної служби та місцевого самоврядування у період дії воєнного стану» № 2259- IX, яким, серед іншого, було внесено зміни до Закону «Про правовий режим воєнного стану».

Цими змінами, зокрема, встановлено, що особа, яка претендує на зайняття політичної посади, посади державної служби, посади в органах місцевого самоврядування, посади керівника суб’єкта господарювання державного сектору економіки, посади керівника комунального підприємства, установи, організації, у період дії воєнного стану не подає декларацію особи, уповноваженої на виконання функцій держави або місцевого самоврядування, передбачену Законом України «Про запобігання корупції».

Особи, призначені у період дії воєнного стану на відповідні посади, подають декларацію особи, уповноваженої на виконання функцій держави або місцевого самоврядування, передбачену Законом України «Про запобігання корупції», протягом трьох місяців з дня припинення чи скасування воєнного стану, у разі якщо такі документи не були подані ними раніше. Також передбачено, що під час дії воєнного стану спеціальна перевірка, передбачена Законом України «Про запобігання корупції», стосовно осіб, які претендують на зайняття посад, які передбачають зайняття відповідального або особливо відповідального становища та посад з підвищеним корупційним ризиком, а також перевірка, передбачена Законом України «Про очищення влади», стосовно осіб, які претендують на зайняття посад, щодо яких здійснюються заходи з очищення влади (люстрації), не проводяться. Організація проведення таких спеціальних перевірок стосовно осіб, призначених у період дії воєнного стану, має здійснюватися протягом трьох місяців з дня припинення чи скасування воєнного стану, крім випадку звільнення такої особи до дня припинення чи скасування воєнного стану або закінчення проведення зазначених перевірок під час дії воєнного стану.

8 липня 2022 року Верховна Рада України прийняла Закон України «Про внесення змін до Закону України «Про запобігання корупції» щодо особливостей застосування законодавства у сфері запобігання корупції в умовах воєнного стану» № 2381-IX. Зазначеним Законом було внесено зміни до Закону України «Про запобігання корупції», якими, поміж іншого, передбачено, що суб’єкт декларування, що має відповідний обов’язок, зобов’язаний подати декларацію особи, уповноваженої на виконання функцій держави або місцевого самоврядування, кінцевий строк подання якої припадає на період дії воєнного стану, повідомлення про суттєві зміни у майновому стані, підстави для подання якого виникли у період дії воєнного стану, та повідомлення про відкриття валютного рахунку в установі банку-нерезидента, підстави для подання якого виникли у період дії воєнного стану, протягом дев’яноста календарних днів з дня припинення чи скасування воєнного стану.

Водночас, у 2014 році Україна підписала Угоду про асоціацію між Україною, з однієї сторони, та Європейським Союзом, Європейським співтовариством з атомної енергії і їхніми державами-членами, з іншої сторони,   а у 2019-му в Конституції України було офіційно закріплено курс на набуття повноправного членства України в Європейському Союзі та в Організації Північноатлантичного договору.   3 червня 2022 року усі 27 країн-членів Європейського Союзу, віддаючи шану героїчності зусиль України щодо захисту національних інтересів і демократичних цінностей під час повномасштабної війни та відданості Українського народу європейському шляху розвитку, проголосували за надання Україні статусу кандидата на членство в ЄС.

Задля наближення України до реального членства, окрім юридичної фіксації цивілізаційного вибору Українського народу, необхідно відповідати високим європейським стандартам і принципам, мати стабільні інститути, що, серед іншого, гарантують демократію та верховенство права, і виконати вимоги Європейської комісії, серед яких – зобов’язання у сфері боротьби з корупцією.

Як зазначено вище, після початку широкомасштабної військової агресії проти України до Закону України «Про боротьбу з корупцією» та декількох інших законів, було внесено зміни стосовно заходів фінансового контролю та здійснення спеціальних перевірок в умовах воєнного стану.

Разом з тим, незважаючи на те, що у рішенні Єврокомісії не вказано чіткого дедлайну Україні щодо виконання вимог, зокрема у сфері боротьби з корупцією, слід мати на увазі, що вже наприкінці поточного року Україна має звітувати про їх виконання чи невиконання, і від того, які заходи вживаються державою для боротьби з корупцією, буде залежати успішність переходу на наступний етап євроінтеграції - перевірку розділів політик ЄС, аби визначити, наскільки добре Україна підготовлена до членства.

З метою виконання однієї з основних вимог Європейського Союзу – посилення заходів, спрямованих на боротьбу з корупцією, розроблено зазначений проект Закону України».

Автор: Наталя Мамченко

Підписуйтесь на наш telegram-канал t.me/sudua та на Twitter, а також на нашу сторінку у Facebook та в Instagram, щоб бути в курсі найважливіших подій.

Закон про посилення мобілізації: військовий облік та інші зміни для українців за кордоном
Telegram канал Sud.ua
Закон про посилення мобілізації: військовий облік та інші зміни для українців за кордоном
Головне про суд