Як відомо, Національне агентство з питань запобігання корупції (НАЗК) підготувало проект Державної антикорупційної програми на виконання Закону про Антикорупційну стратегію, схваленого у червні 2022 року.
19 січня новий склад Вищої ради правосуддя схвалив проект ДАП із своїми зауваженнями.
Невдовзі ДАП може затвердити своєю постановою Кабмін.
У редакції, запропонованій НАЗК, йдеться, зокрема, про впровадження заборони на звільнення судді з посади за його заявою про відставку до завершення дисциплінарних проваджень.
«На практиці виникають випадки, за яких судді, щодо яких здійснюється дисциплінарне провадження, ще до його завершення звільняються з посад на підставі заяв про відставку.
У такий спосіб судді мають змогу звільнитись у відставку за власним бажанням на підставі відповідної заяви про відставку, уникнувши звільнення з посади через вчинення істотного дисциплінарного проступку, грубе чи систематичне нехтування обов’язками, що є несумісним зі статусом судді або виявило його невідповідність займаній посаді.
Хоча після звільнення судді у відставку за ним зберігається звання судді, відсутні будь-які дієві механізми реагування на прояви поведінки суддів у відставці, яка істотно підриває авторитет правосуддя. Коло підстав для припинення відставки є обмеженим і не дозволяє реагувати на подібні діяння», - зазначає НАЗК у поясненнях.
Тому у проекті Державної антикорупційної програми на 2023-2025 роки запропоновано передбачити на законодавчому рівні:
1) заборону на звільнення судді з посади за його заявою про відставку до завершення дисциплінарних проваджень щодо судді;
2) підстави для припинення відставки та позбавлення статусу судді у разі допущення суддею у відставці поведінки, яка є несумісною зі званням судді;
3) порядок розгляду питання про припинення відставки та позбавлення статусу судді у разі допущення суддею у відставці поведінки, яка є несумісною зі званням судді.
Мінюсту дають строк до березня 2023 року розробити відповідний проект закону. А у липні 2023 року, як зазначено у проекті ДАП, закон вже має підписати Президент України.
Даний пункт у проекті щодо стратегічних результатів звучить наступним чином.
«2.1.3.4. Удосконалено підстави та механізми завершення дисциплінарного провадження, зокрема запроваджено механізм завершення розгляду дисциплінарної справи щодо судді навіть у разі подання ним заяви про відставку після відкриття дисциплінарної справи щодо нього.
- передбачено заборону на звільнення судді з посади за його заявою про відставку до завершення дисциплінарних проваджень щодо судді (20%);
- визначено підстави для припинення відставки та позбавлення статусу судді у разі допущення суддею у відставці поведінки, яка є несумісною зі званням судді (20%);
- визначено порядок розгляду питання про припинення відставки та позбавлення статусу судді у разі допущення суддею у відставці поведінки, яка є несумісною зі званням судді (20%).
- судді не звільняються з посади за заявою про відставку до завершення усіх дисциплінарних проваджень щодо судді (10%);
- підстави для припинення відставки та позбавлення статусу судді у разі допущення суддею у відставці поведінки, яка є несумісною зі званням судді, є повними та всебічними (10%);
- підстави для припинення відставки та позбавлення статусу судді у разі допущення суддею у відставці поведінки, яка є несумісною зі званням судді, є достатньо чітко визначеними та передбачуваними (10%);
- процедура розгляду питання про припинення відставки та позбавлення статусу судді у разі допущення суддею у відставці поведінки, яка є несумісною зі званням судді, дозволяє забезпечити неупередженість та безсторонність розгляду цього питання (10%)»
Нагадаємо, що проект Державної антикорупційної програми також передбачає, що негативні висновки Громадської ради доброчесності (ГРД) щодо суддів можуть бути подолані лише на спільному з ВККС засіданні, у разі якщо проти свого ж висновку проголосує більшість членів ГРД.
Також йдеться про те, що процедури кваліфікаційного оцінювання суддів та конкурсні процедури потребують удосконалення та розробки чітких і передбачуваних критеріїв (індикаторів) доброчесності та професійної етики. Доброчесність та професійна етика як стандартні вимоги до суддів недостатньо впроваджені на практиці, а оцінювання цих вимог не завжди є прозорим та передбачуваним, вважають автори програми.
Фактично у Державній антикорупційній програмі прописані заходи, які НАЗК вважає такими, що схвалюються міжнародними партнерами. Виконання цих заходів повинно допомогти Україні відзвітувати у частині виконання плану для початку переговорів про вступ до ЄС та сприяти отриманню грантових коштів.
Автор: Наталя Мамченко
Підписуйтесь на наш telegram-канал t.me/sudua та на Twitter, а також на нашу сторінку у Facebook та в Instagram, щоб бути в курсі найважливіших подій.