Венеційська комісія вважає рецептом від олігархізації судову реформу, а заборону олігархам фінансувати виборчі кампанії – недемократичною

16:29, 18 червня 2023
Венеційській комісії не сподобався «персональний» підхід до обмежень, що пропонується накладати на олігархів, зокрема, стосовно заборони фінансування партій і виборчих кампаній – вона вважає такий підхід «каральним» і недемократичним.
Венеційська комісія вважає рецептом від олігархізації судову реформу, а заборону олігархам фінансувати виборчі кампанії – недемократичною
Джерело фото: ukrinform
Слідкуйте за актуальними новинами у соцмережах SUD.UA

Як відомо, Венеційська комісія своїм нещодавнім висновком «забракувала» закон про олігархів, який Верховна Рада ухвалила 23 вересня 2021 року.

Так, Венеційська комісія підкреслила, що Україна взяла за основу «каральний» підхід і закон не є демократичним. Зокрема, каральними є персональні обмеження, які законом пропонується накладати на олігархів в частині заборони фінансування політичних партій і виборчих кампаній.  Це, на думку іноземних експертів, треба узгодити з принципом політичного плюралізму, бо закон «потенційно може бути використаний у політичних цілях».

Натомість Венеційська комісія пропонує збільшити виділення державних коштів політичним партіям, зокрема під час виборчих кампаній, і знизити межу для отримання державних коштів та/або надання політичним партіям ефірного часу.

Також універсальним рецептом є судова реформа.

В цілому, на думку експертів «Венеційки», наша держава має вирішувати проблему комплексно, зокрема, за допомогою судової реформи, а не одним лише законом про олігархів.

«Замість «системного» підходу Україна вирішила подолати деструктивний вплив олігархізації за допомогою іншого «персонального підходу», ухваливши Закон про олігархів. Цей «персональний підхід», як зазначено в Законі про олігархів, має на меті ідентифікувати осіб як «олігархів» за певними критеріями, такими як багатство, володіння ЗМІ (тощо), і накладає на них низку обмежень (наприклад, забороняючи для фінансування політичних партій та виборчих кампаній).

Цей підхід має, безсумнівно, каральний характер», - вказує Венеційська комісія у своєму висновку, ухваленому на пленарній сесії у Венеції 9-10 червня.

«Наразі Закон про олігархів не можна розглядати як демократичну відповідь на лихо олігархізації. Закон важко узгодити з принципами політичного плюралізму та верховенства права, оскільки він потенційно може бути використаний у політичних цілях.

Оскільки на даному етапі здається, що до тих пір, поки суть нинішнього «персонального підходу» не зміниться, навіть значні зміни до Закону про олігархів не виправлять неминучі суперечності зі стандартами Ради Європи щодо прав людини, демократії та верховенства права. Таким чином, Венеціанська комісія робить висновок, що Закон не слід виконувати в тому вигляді, в якому він є наразі, і що слід застосовувати «системний» підхід», - радить Україні Венеційська комісія.

Судова реформа як універсальний рецепт

Венеційська комісія підкреслює, що для того, щоб система боротьби з несприятливим впливом олігархів функціонувала ефективно, реформа судової системи, спрямована на забезпечення її незалежності, доброчесності та неупередженості відповідно до європейських стандартів, має неухильно продовжуватися.

«Хоча Венеціанська комісія рішуче підтримує мету боротьби з олігархічним впливом, вона підкреслює, що так звана деолігархізація є дуже складним питанням, і вибір засобів її досягнення має вирішальне значення, якщо система хоче бути ефективний при дотриманні демократії, верховенства права та основних прав.

Однак необхідно підкреслити, що навіть у виняткових і крайніх випадках такі особисті заходи обов’язково потребуватимуть чітких юридичних критеріїв і надійних гарантій незалежного органу прийняття рішень і належної процесуальної процедури, з визначенням понять таким чином, щоб вони могли бути доведеними та – як наслідок – підлягати судовому контролю, із встановленням спеціальних процедур для розслідування застосовності критеріїв, для прийняття рішень, для всеосяжного процесу оскарження цих рішень».

«Це великий парадокс законів про деолігархізацію в тому вигляді, в якому вони зараз пропонуються: якщо адміністрація та судова влада є достатньо сильними та незалежними, щоб підтримувати впровадження «персональних заходів» описаного типу, тоді такі заходи більше не потрібні, оскільки виконано передумови для розгортання набагато більш системної та ефективної стратегії.

Якщо, навпаки, адміністрація та судова влада «захоплені» інтересами, з якими мають намір боротися «особисті заходи», то такі заходи або неефективні, або — оскільки вони повинні бути прийняті через виконавчі акти, які не повністю підлягають ефективному судовому контролю — дуже небезпечні для прав людини, демократії та верховенства права.

Така «система» повинна базуватися на поточних структурних реформах судової системи відповідно до європейських стандартів для зміцнення її незалежності, неупередженості та доброчесності.

Лише незалежна судова система із суддями, які відмовляються бути корумпованими «олігархами» (або будь-яким іншим впливом), може виступати арбітром у численних суперечках, які є результатом заходів, вжитих для стримування негативного впливу «олігархів» у різних сферах», - йдеться у висновку.

Збільшення виділених державних коштів на виборчі кампанії

Також Венеційська комісія підкреслює, що правила щодо фінансування політичних партій і виборчих кампаній мають бути посилені з метою зменшення ролі великих грошей у політиці та полегшення участі кандидатів і партій, які не підкоряються олігархічним інтересам. Ці правила мають впроваджуватися у загальний, невибірковий спосіб, і це виконання має контролюватися незалежною судовою системою.

«Тільки такий прозорий незалежний контроль може зняти будь-які сумніви щодо політично заангажованої реалізації. Це можна зробити шляхом посилення лімітів витрат на виборчу кампанію, запровадження заборони на пожертви юридичних осіб, збільшення виділення державних коштів політичним партіям, зокрема під час виборчих кампаній, зниження порогів для отримання державних коштів та/або надання політичним партіям ефірного часу на основні телевізійні мережі, щоб вирівняти умови гри.

Слід відстежувати кампанії всіх політичних партій, щоб виявити основні витрати (наприклад, на збори та мітинги), які не були задекларовані. Слід посилити роль існуючих механізмів контролю, таких як Національне агентство України з питань запобігання корупції, у нагляді за дотриманням правил фінансування партій, а також спростити громадський контроль за фінансуванням партій та виборчих кампаній», вважає Комісія.

Автор: Наталя Мамченко

Підписуйтесь на наш telegram-канал t.me/sudua та на Twitter, а також на нашу сторінку у Facebook та в Instagram, щоб бути в курсі найважливіших подій.

XX з’їзд суддів України – онлайн-трансляція – день перший
Telegram канал Sud.ua
XX з’їзд суддів України – онлайн-трансляція – день перший
Головне про суд
Сьогодні день народження святкують
  • Марина Гниличенко
    Марина Гниличенко
    суддя Київського районного суду м. Одеси
  • Віктор Панкулич
    Віктор Панкулич
    суддя Апеляційної палати Вищого антикорупційного суду