Децентралізація влади: депутати сперечалися щодо окремих норм законопроекту

13:52, 14 января 2020
Дискусію викликає можливість формування окружних рад та статус окремих територій.
Децентралізація влади: депутати сперечалися щодо окремих норм законопроекту

Комітет ВР з питань організації державної влади, місцевого самоврядування, регіонального розвитку та містобудування погодив доопрацьований текст президентського законопроекту №2598 «Про внесення змін до Конституції України (щодо децентралізації влади)».

Законопроект внесений Президентом України та визначений як невідкладний.

Президент вважає, що чинна модель організації влади на місцях, закріплена у Конституції України, зберігає рівень надмірної централізації влади, ознаки одержавлення місцевого самоврядування, порушує принципи його компетенційної автономії, повноти, організаційної самостійності, матеріальної та фінансової спроможності. Внаслідок цього місцеве самоврядування фактично підміняється централізованим механізмом державного управління через місцеві державні адміністрації. Такий стан дестабілізує ситуацію в регіонах, негативним чином позначається на їх соціально-економічному становищі.

Комітет ВР підтримав пропозиції Президента й ухвалив рішення запропонувати Комітету з питань правової політики як головному комітету рекомендувати Верховній Раді України, відповідно до статті 146 Регламенту Верховної Ради України, включити законопроект до порядку денного сесії та направити його до Конституційного Суду України для одержання висновку щодо відповідності вимогам статей 157 і 158 Конституції України.

Голосування проводилося через систему «Електронний комітет». З першої спроби голосування не відбулося, оскільки електронні картки спрацювали не у всіх присутніх депутатів, більш вдалою виявилася друга спроба. За проголосували 15 нардепів, проти — 4, утрималися — 2.

Про оновлений зміст законопроекту доповідав представник Президента України в Конституційному Суді України Федір Веніславський.

За його словами, за пропозицією представника Президента в Автономній Республиці Крим, в оновленому законопроекті були враховані особливості правового статусу не лише Криму, а і міста Севастополя.

Особливості правового статусу передбачені лише для правового статусу міст Київ і Севастополь. (Щоправда, депутати запевняють, що такий статус Севастополь матиме лише до моменту деокупації).

Було змінено термін повноважень місцевого самоврядування та посадових осіб до п'яти років, а також вилучено із законопроекту положення про обрання голови обласної ради на основі ротації.

У законопроекті залишили положення про прямі вибори голів громад з повноваженнями головувати на засіданні виконавчого органу органу місцевого самоврядування.

Висловлення недовіри префекту з боку органів місцевого самоврядування, на думку суб’єкта законодавчої ініціативи, є неконструктивним.

З тексту Конституції вилучать перелік областей України. На думку влади, це полегшить зміну назв областей (щоб кожного разу не доводилось змінювати Конституцію).

Нарешті керівники країни визначилися, до якої гілки влади належить префект. Робоча група вирішила, що він представляє виконавчу владу і не має подвійної правової природи, хоча він підпорядковується і Президенту, і Кабінету міністрів України.

В Офісі Президента погодилися обмежити повноваження префекта. Якщо в першому варіанті проекту префект зупиняв акти місцевого самоврядування, то тепер вирішили, що таких повноважень забагато. Тому префекту планують надати право призупиняти такі рішення на певний строк.

Дискусію серед депутатів викликала необхідність існування окружних рад. Спочатку їх планували взагалі ліквідувати, оскількі незрозуміло, яку роль вони будуть виконувати. Окружні ради не будуть мати ресурсів та бюджету. Вже сьогодні районні ради не виплачують заробітну плату своїм працівникам, а рішення, які вони приймають, є суто політичними.

Проте зупинилися на тому, що це призведе до звуження конституційних прав і свобод людини та громадянина, тому їх вирішили залишити. Але залишити із зауваженням, що законодавець у законодавчому порядку передбачить, що в разі відсутності спільних інтересів у громад, які утворюють округ, окружні ради можуть не утворюватись.

Окремі депутати не погоджуються з такими нормами, оскільки вважають, що таким чином розбалансовується система місцевого самоврядування. Фактично йдеться про створення органу, який не має ніяких функцій.

Деякі депутати побачили недоліки законопроекту в тому, що питання, за якими префект підконтрольний президенту, в законопроекті не позначено. Немає в ньому і вимог до префекта як до посадової особи.

Якщо, на думку префекта, місцева рада або керівник видав неконституційний акт, він вносить подання, на підставі якого президент призначає тимчасового державного уповноваженого, не чекаючи відповідного рішення Конституційного суду. Адже саме цей орган може визначити конституційність чи неконституційність будь-якого рішення в Україні. Керівником органу місцевого самоврядування стає людина, яка не обрана людьми, а призначена і повністю підконтрольна очільнику держави.

Доопрацьований Президентом Зеленським проект змін до Конституції передбачає, що зміни меж, найменування і перейменування громад проводяться не з урахуванням (як пропонувалося в першому варіанті законопроекту), а зі з'ясуванням думки жителів.

Міністерство розвитку громад та територій в особі міністра Альони Бабак підтримало доопрацьований законопроект «Про внесення змін до Конституції України (щодо децентралізації влади)».

«Законопроєкт дозволяє виконати програму діяльності уряду в частині децентралізації», — зазначила міністр.

Вона наголосила, що цей нормативно-правовий акт є дуже важливим, оскільки чітко унормовує триланковий адміністративно-територіальний устрій держави, а також дозволяє створювати виконавчі органи не тільки на базовому рівні, але й на окружному (районному) та обласному.

Проти реформи вже виступила Асоціація міст України. На думку представників Асоціації, пропоновані зміни до Конституції мають суттєві недоліки і не відповідають Європейській хартії місцевого самоврядування. Асоціація міст України надала свій аналіз і поскаржилася на те, що жоден із законопроектів про децентралізацію влади не було підготовлено із залученням органів місцевого самоврядування, їх асоціацій, експертного середовища, науковців.

Зокрема, вищезазначена організація вбачає у ньому звуження статусу органів місцевого самоврядування та ознаки централізації влади, надмірне розширення контрольних повноважень держави в особі префектів та Президента України.

Комітет ВР з правової політики із законопроектом №2598 «Про внесення змін до Конституції України (щодо децентралізації влади)» визначитися не зміг та через помилки в матеріалах відклав його розгляд.

Раніше міністр цифрової трансформації пояснив, чому затягується розгляд законопроекту «Про адміністративну процедуру».

Следите за самыми актуальными новостями в наших группах в Viber и Telegram.
Заморожування зарплат суддів: у профільному Комітеті прокоментували законопроект Кабміну
Loading...
Сегодня день рождения празднуют
  • Елена Билошкап
    Елена Билошкап
    судья Высшего хозяйственного суда Украины
  • Сергей Бондаренко
    Сергей Бондаренко
    судья Черкасского апелляционного суда
  • Галина Третьякова
    Галина Третьякова
    председатель Комитета Верховной Рады Украины по вопросам социальной политики и защиты прав ветеранов