Рада розгляне законопроект, який фактично легалізує криптоактиви

12:39, 6 ноября 2020
Криптовалюта стане майном, а набуття права власності на неї стане можливим за рішенням суду.
Рада розгляне законопроект, який фактично легалізує криптоактиви

Верховна Рада України включила в порядок денний та планує розглянути в першому читанні законопроект № 3637 від 11.06.2020 «Про віртуальні активи».

До першого читання законопроект був доопрацьований порівняно з первісною редакцією.

Він запроваджує в законодавство терміни «віртуальний актив», «гаманець віртуального активу», «забезпечений та незабезпечений віртуальний актив», «ключ віртуального активу» та інші.

Віртуальний актив, це особливий вид майна, який є цінністю в електронній формі, існує в системі обігу віртуальних активів, та може знаходитись у цивільному обігу.

Законопроект містить важливе застереження, що віртуальні активи не є засобом платежу на території України.

Віртуальні активи можуть бути забезпеченими і незабезпеченими.

Розпорядження забезпеченим віртуальним активом означає розпорядження майновим правом на об’єкт забезпечення віртуального активу.

У випадку, якщо забезпечений віртуальний актив забезпечено об’єктом цивільних прав, який знаходиться під арештом або вилучено з цивільного обігу, відчуження такого віртуального активу не дозволяється, а будь-який вже укладений правочин щодо відчуження такого віртуального активу є нікчемним.

ГНЕУ зазначає, що діяльність з незабезпеченими віртуальними активами у проекті майже не регулюється.

Діяльність постачальників послуг, пов'язаних з обігом віртуальних активів, підлягає обов'язковій державній реєстрації.

Про віртуальні активи йдеться у Законі України «Про запобігання та протидію легалізації (відмиванню) доходів, одержаних злочинним шляхом, фінансуванню тероризму та фінансуванню розповсюдження зброї масового знищення» (п. 51 статті 1 Закону), в розумінні якого такі активи це цифрове вираження вартості, яким можна торгувати у цифровому форматі або переказувати і яке може використовуватися для платіжних або інвестиційних цілей.

Операції з такими активами підпадають під фінансовий моніторинг.

Проте окремим Законом обіг віртуальних активів поки що не врегульований.

Депутати визнають, що ринок віртуальних активів потребує належного законодавчого врегулювання. Також існує необхідність визначення державного органу, що здійснюватиме державне регулювання, нагляд та моніторинг за діяльністю постачальників послуг, пов'язаних з віртуальними активами; реєстрацію таких суб'єктів; встановлення механізмів превентивних заходів, санкцій та інших правозастосовних методів.

Повноцінному функціонуванню та подальшому розвитку ринку віртуальних активів заважає цілий ряд невирішених проблем, серед яких:

  • відсутність правового регулювання відносин, що виникають у сфері обігу віртуальних активів;
  • відсутність механізмів оподаткування доходів, отриманих від операцій з віртуальними активами;
  • відсутність правових гарантій захисту права власності учасників ринку віртуальних активів;
  • регулювання діяльності професійних учасників ринку віртуальних активів;
  • відсутність механізмів контролю за обігом віртуальних активів, які можуть використовуватись з метою легалізації (відмивання) доходів, одержаних злочинним шляхом, фінансування тероризму та фінансування розповсюдження зброї масового знищення;
  • відсутність дієвих механізмів залучати іноземні інвестиції у високотехнологічні галузі економіки України.

Законопроектом вносяться зміни до Цивільного кодексу України, він доповнюється статтею 200-1 «Віртуальні активи». Згідно із змістом запронованої норми:

«1. Віртуальний актив – сукупність даних в електронній формі, яка має вартість та існує в системі обігу віртуальних активів. Віртуальний актив може бути як самостійним об'єктом цивільного обороту, так і посвідчувати майнові або немайнові права, зокрема права вимоги на інші об'єкти цивільних прав.

  1. Система обігу віртуальних активів - програмний або програмно-апаратний комплекс обміну електронними даними, який визначає умови та правила обігу віртуальних активів та виконує їх без втручання третіх осіб.
  2. Незабезпечений віртуальний актив не посвідчує жодних майнових або немайнових прав.
  3. Забезпечений віртуальний актив посвідчує майнові або немайнові права, зокрема права вимоги на інші об'єкти цивільних прав.
  4. Порядок обігу віртуальних активів встановлюється законом».

 Як це працюватиме, розповів в ЗМІ нардеп та автор законопроекту Олексій Жмеренецький.

Закон набуде чинності через три місяці після його ухвалення та публікації. З того моменту віртуальні активи отримають юридичний статус в Україні.

Законопроєкт розглядає віртуальний актив як нематеріальне благо, яке є цінністю в електронній формі та є ідентифікатором будь-чого, що позначив ним творець віртуального активу. Віртуальні активи можуть бути забезпечені та незабезпечені, тобто передбачати право вимоги на інші об'єкти цивільних прав (забезпечені) або не посвідчувати їх (незабезпечені).

Правовідносини щодо власності, якою забезпечені віртуальні активи, регулюватимуться законодавством у кожній галузі. Токенізована нерухомість – законодавством про нерухомість, токенізовані цінні папери будуть перебувати у сфері відання Національної комісії з цінних паперів та фондового ринку.

Контролювати криптоактиви після ухвалення закону українці зможуть, використовуючи гаманці активів, за допомогою ключів віртуальних активів.

Опікуватиметься ринком віртуальних активів Міністерство цифрової трансформації. Воно буде забезпечувати державне регулювання та контроль цієї сфери, захищатиме права учасників ринку та проводитиме державну реєстрацію постачальників послуг у сфері віртуальних активів. Усі постачальники будуть зібрані у єдиному державному реєстрі.

Постачальники таких послуг – суб'єкти підприємницької діяльності, які здійснюють один або кілька таких видів діяльності: зберігання або адміністрування віртуальних активів та ключів віртуальних активів, обмін віртуальних активів, переказ віртуальних активів, надання фінансових послуг, пов'язаних з пропозицією емітента та/або продажем віртуальних активів.

Щоб пройти державну реєстрацію, постачальники послуг повинні будуть розкрити структуру власності для можливості встановлення кінцевих бенефіціарів, запровадити внутрішні процедури фінансового моніторингу та інші процедури для запобігання відмиванню грошей, одержаних злочинним шляхом.

Після врегулювання юридичного статусу віртуальних активів банки зможуть відкривати рахунки та проводити операції з віртуальними активами. Віртуальні активи не конкуруватимуть з гривнею і не будуть засобом платежу, але клієнти зможуть заплатити за товар чи послугу віртуальним активом, а банк конвертуватиме актив та переказуватиме отримувачу еквівалент у гривні.

ГНЕУ, яке з приводу законопроекту немає ілюзій, зауважило, що у проекті відсутні положення, якими б унормовувались питання ідентифікації власників віртуальних активів. Між тим Директиви ЄС передбачають заборону анонімних рахунків, депозитів, банківських скриньок та створення централізованої бази ідентифікаторів власників віртуальних валют.

Головне управління також вважає, що у проекті недостатньо уваги приділяється захисту прав власників віртуальних активів, що може негативно позначитися на застосуванні віртуальних активів, зокрема, питанням відповідальності постачальника послуг зі зберігання віртуальних активів за завдання шкоди власнику майна.

Виникли також питання щодо бухгалтерського обліку віртуальних активів та їх оцінки.

Раніше Раді запропонували збільшити кількість територіальних відділень Державного бюро розслідувань.

Підписуйтесь на наш Telegram-канал, щоб бути в курсі найважливіших подій.

 

 

Следите за самыми актуальными новостями в наших группах в Viber и Telegram.
Налоговый Майдан: почему протестуют ФОПы
Loading...
Сегодня день рождения празднуют
  • Лилия Максименко
    Лилия Максименко
    судья Запорожского окружного административного суда
  • Юрий Подоляк
    Юрий Подоляк
    заместитель председателя Хозяйственного суда Киевской области
  • Ирина Приходько
    Ирина Приходько
    судья Хозяйственного суда Киева
загрузка...