Як Президент пропонує судам розглядати клопотання про надання дозволу на проведення контррозвідувальних заходів

10:52, 20 апреля 2020
Особливості розгляду судом клопотань про надання дозволу на проведення контррозвідувальних заходів: що пропонується законопроектом про СБУ від Президента.
Як Президент пропонує судам розглядати клопотання про надання дозволу на проведення контррозвідувальних заходів
Следите за актуальными новостями в соцсетях SUD.UA

10 березня Президент Володимир Зеленський зареєстрував законопроект про реформу Служби безпеки України №3196. Комітет ВР з питань антикорупційної політики під час його розгляду зазначив про наявні у ньому колізії. А на думку ГНЕУ ВР, за результатами розгляду у першому читанні законопроект потребує істотного доопрацювання.

Зокрема, цим документом пропонуються зміни до Закону «Про контррозвідувальну діяльність», якими уточнюються повноваження СБУ.

В статті 7 вказаного закону безпосередньо вказується, що для виконання визначених законом завдань та за наявності підстав, передбачених статтею 6 цього Закону, в ході контррозвідувальної діяльності органи, підрозділи та співробітники СБУ мають право здійснювати на підставі відповідної контррозвідувальної справи за ухвалою слідчого судді, постановленою за клопотанням керівника відповідного оперативного підрозділу Служби безпеки України, що здійснює контррозвідувальну діяльність, або його заступника (про необхідність погодження прокурором положення виключається. – ред.), наступні заходи:

а) спостереження за особою, річчю або місцем, яке полягає у проведенні візуального спостереження за особою або певною річчю чи місцем у публічно доступних місцях із фіксацією відповідних відомостей та даних;

б) зняття інформації з транспортних телекомунікаційних мереж, яке полягає у проведенні відбору та фіксації змісту інформації, яка передається особою;

в) зняття інформації в електронних інформаційних системах, яке полягає у пошуку, виявленні, фіксації відомостей або даних, що містяться в електронній інформаційній системі або її частині, шляхом доступу до такої системи або її частини без відома її власника, володільця або утримувача;

г) обстеження публічно недоступних місць, житла чи іншого володіння особи, яке полягає в негласному проникненні до таких місць, житла чи володіння особи і, за потреби, фіксації відомостей та даних про зазначені об'єкти;

ґ) установлення місцезнаходження радіоелектронного засобу, яке полягає в локалізації місцезнаходження радіоелектронного засобу, в тому числі мобільного терміналу систем зв'язку, та інших радіовипромінювальних пристроїв, активованих у мережах операторів, провайдерів телекомунікацій, без розкриття змісту повідомлень, що передаються;

д) огляд кореспонденції, який полягає в негласному відборі за ідентифікаційними ознаками кореспонденції, її обробленні, знятті копій чи отриманні зразків.

14) отримувати від операторів та провайдерів телекомунікацій технологічну та іншу інформацію про функціонування мереж, у тому числі з обмеженим доступом, на умовах, визначених володільцем цієї інформації та підрозділом Служби безпеки України, який уповноважений проводити оперативно-технічні заходи.

Також закон доповнюється статтею 7-2 «Особливості розгляду судом клопотань про надання дозволу на проведення контррозвідувальних заходів».

Відповідно до неї, клопотання керівника оперативного підрозділу Служби безпеки України, що здійснює контррозвідувальну діяльність, або його заступника про надання дозволу на проведення контррозвідувальних заходів розглядається уповноваженим слідчим суддею, в межах територіальної юрисдикції якого перебуває оперативний підрозділ.

У клопотанні про надання дозволу на проведення контррозвідувальних заходів зазначаються:

1) найменування оперативного підрозділу, який вносить клопотання;

2) стислий виклад обставин, у зв'язку з якими подається клопотання, обґрунтування необхідності проведення контррозвідувального заходу;

3) вид контррозвідувального заходу, пропонований період його проведення в межах строку, зазначеного в частині шостій цієї статті;

4) відомості про особу, місце або річ, стосовно яких необхідно провести контррозвідувальний захід;

5) посилання на наявність раніше отриманих дозволів суду на проведення контррозвідувальних заходів стосовно конкретної особи;

6) відомості про нормативно-правовий акт контррозвідувального органу, який визначає порядок проведення контррозвідувального заходу;

7) найменування оператора, провайдера телекомунікацій або власника (володільця) кабельної каналізації електрозв'язку, сприяння якого є необхідним для організації та проведення контррозвідувального заходу.

Клопотання про надання дозволу на проведення контррозвідувальних заходів передається з дотриманням вимог законодавства про охорону державної таємниці уповноваженому слідчому судді, визначеному відповідно до закону.

Таке клопотання не підлягає реєстрації та розподілу із застосуванням інформаційних автоматизованих систем.

Розгляд клопотання про надання дозволу на проведення контррозвідувальних заходів та постановлення ухвали про надання дозволу на проведення контррозвідувального заходу або про відмову в наданні дозволу здійснюється уповноваженим слідчим суддею невідкладно, але не пізніше дванадцяти годин з моменту його отримання, за участю особи, яка внесла клопотання, та/або інших уповноважених керівником оперативного підрозділу Служби безпеки України, що здійснює контррозвідувальну діяльність, осіб.

Розгляд клопотань про надання дозволу на проведення контррозвідувальних заходів здійснюється в закритому судовому засіданні без застосування технічних засобів фіксації.

Уповноважений слідчий суддя, розглядаючи клопотання про надання дозволу на проведення контррозвідувальних заходів, встановлює достатність та обґрунтованість підстав для надання такого дозволу, про що постановляє відповідну ухвалу.

Ухвала про надання дозволу на проведення контррозвідувального заходу повинна містити:

1) найменування оперативного підрозділу, якому дозволено проведення контррозвідувального заходу;

2) відомості про особу, місце або річ, стосовно яких необхідно провести контррозвідувальний захід;

3) вид контррозвідувального заходу та залежно від виду контррозвідувального заходу відомості про особу, що дають змогу її ідентифікувати, про місце або річ;

4) вимогу до оператора, провайдера телекомунікацій або власника (володільця) кабельної каналізації електрозв'язку (з зазначенням їх найменування) про надання сприяння в організації та проведенні контррозвідувального заходу (за необхідності);

5) найменування оперативно-технічного підрозділу Служби безпеки України, який залучається до проведення контррозвідувального заходу (за необхідності);

6) строк дії ухвали.

Строк дії ухвали про надання дозволу на проведення контррозвідувального заходу не може перевищувати шести місяців.

Ухвала про відмову у наданні дозволу на проведення контррозвідувального заходу постановляється у разі невідповідності клопотання про надання дозволу на проведення контррозвідувального заходу вимогам частини першої цієї статті. Ухвала про відмову у наданні дозволу на проведення контррозвідувального заходу має бути вмотивованою та містити обґрунтування причин такої відмови.

Ухвала про надання дозволу на проведення контррозвідувального заходу або про відмову в наданні такого дозволу до Єдиного державного реєстру судових рішень не вноситься.

Матеріали, пов'язані з розглядом клопотання про надання дозволу на проведення контррозвідувальних заходів, зберігаються із дотриманням вимог законодавства про охорону державної таємниці.

Підписуйтесь на наш Telegram-канал, щоб бути в курсі найважливіших подій.

XX съезд судей Украины – онлайн-трансляция – день первый
Telegram канал Sud.ua
XX съезд судей Украины – онлайн-трансляция – день первый
Главное о суде
Сегодня день рождения празднуют
  • Інна Богатих
    Інна Богатих
    заступник Міністра юстиції України
  • Ганна Самойлюк
    Ганна Самойлюк
    суддя Одеського окружного адміністративного суду
  • Ольга Шевчук
    Ольга Шевчук
    суддя П'ятого апеляційного адміністративного суду