Отмену общественных слушаний по опасным производствам обосновали карантином

11:30, 20 июня 2020
В пылу турборежима депутаты отменили общественные слушания по оценке влияния вредных для здоровья граждан и экологии предприятий и строительства на окружающую среду.
Отмену общественных слушаний по опасным производствам обосновали карантином
Следите за актуальными новостями в соцсетях SUD.UA

Несмотря на карантин, турборежим в Верховной Раде продолжается. Народные депутаты продолжают принимать законопроекты с красивыми названиями, к примеру «о защите прав трудовых мигрантов», который на самом деле касается посреднических компаний и пр. 

А к плану законопроектной работы ВР даже забыли предоставить вывод профильного Комитета по вопросам правовой политики. 

Под конец рабочего дня 18 мая Верховная Рада приняла закон «Про внесення змін до Закону України «Про оцінку впливу на довкілля» щодо запобігання виникненню і поширенню коронавірусної хвороби (COVID-19) №3438, название которого мало кому что говорит.

Однако в данном законе содержатся реальные угрозы, как для безопасности, так и для соблюдения конституционных прав граждан.

Так, этим законом предлагается не проводить общественные слушания об оценке воздействия на окружающую среду во время карантина.

Напомним, что при принятии решений об осуществлении планируемой деятельности, включающей в себя строительство, реконструкцию, техническое переоснащение, расширение, перепрофилирование и другое вмешательство в природную среду требуется провести оценку воздействия на окружающую среду.

Это касается нефтеперерабатывающих заводов, ТЭЦ, различного производства, строительства. В том числе – строительства дорог. 
Теперь же согласно изменениям, запланированные же общественные слушания, дата проведения которых приходится на период действия карантина, считаются несостоявшимися и повторно не проводятся.

А общественное обсуждение планируемой деятельности после представления отчета по оценке воздействия на окружающую среду проводится исключительно в форме предоставления письменных замечаний и предложений (в том числе в электронном виде).

Отметим, что закон был принят, несмотря на замечание о несоответствии Конституции.

Так, Главное юридическое управление ВР в своих замечаниях отметило следующее.

«Цим законопроектом передбачається на період дії встановленого Кабінетом Міністрів України карантину з метою запобігання поширенню на території України коронавірусної хвороби (COVID-19), до повного його скасування та протягом 30 днів з дня скасування, в рамках громадського обговорення планованої діяльності не проводити громадські слухання, що передбачені статтею 7 Закону України «Про оцінку впливу на довкілля».

Слід зазначити, що на відміну від правового режиму карантину рослин або карантину тварин, встановлений на тепер на території України правовий режим карантину, який стосується запобігання поширенню на території України коронавірусної хвороби (COVID-19), має суттєві відмінності, оскільки передбачає певні обмеження прав і свобод людини і громадянина, закріплені низкою статей Конституції України (статті 16, 33, 35, 39) (зокрема, на забезпечення екологічної безпеки і підтримання екологічної рівноваги на території України, на мирні зібрання, свободу пересування, безперешкодне відправляння релігійних культів і ритуальних обрядів, мітинги тощо).

Звертаємо увагу, що конституційні права і свободи людини і громадянина не можуть бути обмежені, крім випадків, передбачених Конституцією України. Окремі обмеження прав і свобод із зазначенням строку дії цих обмежень можуть встановлюватися лише в умовах воєнного або надзвичайного стану (стаття 64 Конституції України).

Зважаючи, що проект торкається лише одного аспекту правового режиму карантину щодо запобігання поширенню особливо інфекційної хвороби шляхом встановлення наперед невизначеного у часі обмеження прав громадян на одну з форм мирного зібрання, а саме на проведення громадських слухань до планованої діяльності, на нашу думку, такі обмеження можуть запроваджуватися не шляхом тимчасового обмеження конституційних прав і свобод, а шляхом затвердження відповідно до Закону України «Про правовий режим надзвичайного стану» Указу Президента України про введення надзвичайного стану.

Такий Указ обов’язково має містити:

  • обґрунтування необхідності введення надзвичайного стану відповідно до статті 4 зазначеного Закону;
  • межі території, на якій вводиться надзвичайний стан;
  • час, з якого вводиться надзвичайний стан, і строку, на який він вводиться;
  • перелік і межі надзвичайних заходів, вичерпний перелік конституційних прав і свобод людини і громадянина, які тимчасово обмежуються у зв’язку з введенням надзвичайного стану, а також переліку тимчасових обмежень прав і законних інтересів юридичних осіб із зазначенням строку дії цих обмежень.

Указом Президента України про введення надзвичайного стану для охорони здоров’я населення (стаття 16 зазначеного Закону) може запроваджуватися заборона проведення масових заходів, крім заходів, заборона на проведення яких встановлюється судом, а також додатковий захід - встановлення карантину та проведення інших обов’язкових санітарних та протиепідемічних заходів (стаття 17 зазначеного Закону).

Питання ж встановлення карантину, який стосується запобігання особливо небезпечних, небезпечних інфекційних хвороб, масових неінфекційних захворювань (отруєнь) та радіаційних уражень людей, регулюються законами України «Про захист населення від інфекційних хвороб» та «Про забезпечення санітарного та епідемічного благополуччя населення».

Так, відповідно до статей 1, 3, 29 Закону України «Про захист населення від інфекційних хвороб» карантин - це адміністративні та медико-санітарні заходи, що застосовуються для запобігання поширенню особливо небезпечних інфекційних хвороб, який встановлюється та відміняється Кабінетом Міністрів України.

Тобто правовий режим карантину, передбачений законами України «Про захист населення від інфекційних хвороб» та «Про забезпечення санітарного та епідемічного благополуччя населення», включає профілактичні і протиепідемічні заходи та санітарно-епідеміологічний нагляд на всій території України (стаття 28 Закону України «Про захист населення від інфекційних хвороб») і не повинен обмежувати конституційні права і свободи людей.

З огляду на характер зауважень, на нашу думку, запропонований проектом спосіб тимчасового обмеження конституційних прав і свобод людини і громадянина не відповідає вимогам статей 22 та 64 Конституції України».

 Подписывайтесь на наш Telegram-канал, чтобы быть в курсе самых важных событий.

XX съезд судей Украины – онлайн-трансляция – день первый
Telegram канал Sud.ua
XX съезд судей Украины – онлайн-трансляция – день первый
Главное о суде
Сегодня день рождения празднуют
  • Ігор Фріс
    Ігор Фріс
    член Комітету Верховної Ради України з питань правової політики
  • Ян Бескровний
    Ян Бескровний
    суддя Київського районного суду м. Одеси
  • Любов Токмілова
    Любов Токмілова
    суддя Одеського окружного адміністративного суду
  • Наталія Савицька
    Наталія Савицька
    суддя Сумського окружного адміністративного суду