Сьогодні Верховна Рада буде розглядати у другому читанні президентський законопроект №3612 «Про народовладдя через всеукраїнський референдум». Його шлях до другого читання був сповнений критики – як всередині країни, так і поза нею. Критичним зауваженням було піддано купу положень документу. До другого читання довелося доопрацьовувати не лише його зміст, але й назву. Одна з пропозицій, яку врахували на комітеті передбачає вилучення з неї слова «народовладдя» – залишити просто «Закон України “Про всеукраїнський референдум”».
Почалося все з того, що експерти назвали законопроект піар-ходом Володимира Зеленського, щоб підняти рейтинг напередодні місцевих виборів. Вони зазначили, що, інакше важко пояснити те, що одна з ключових обіцянок президента утілилася у законопроект лише більш ніж через рік після його обрання та за декілька місяців до місцевих виборів.
Також народний депутат Сергій Власенко розкритикував проект через те, що, на його думку, він є сумнівним із точки зору Конституції: «Конституція містить виключення із тих питань, які не можна виносити на референдум, то все інше можна виносити. Тому закон неможливо побудувати за принципом – це можна, а це не можна». Хоча і не всі його колеги погодилися з таким поглядом.
Долучилося до критики і Головне науково-експертне управління Верховної Ради. Експерти виявили у законопроекті 8 недоліків, які надали до ухвалення його у першому читанні. Між іншим, вони наголошували на невідповідності Конституції положень законопроекту – Конституція передбачає збір підписів для проведення референдуму у не менше 2/3 областей, а законопроект – у не менше 2/3 адміністративно-територіальних одиниць, що включає до розрахунку АР Крим, Київ та Севастополь.
Після того, було ще два радше критичних висновки Венеційської комісії. Перший ВК ухвалила за місяць після голосування за законопроект у першому читанні, другий – вже у жовтні. В обох висновках Комісія знайшла хороші положення у документі, які, тим не менш, обидва рази доповнювалися великим переліком після «але».
Так, у жовтневому висновку Венеційська комісія зазначила, що «законопроект є значним кроком вперед, порівняно із законом 2012 року; тим не менш, він містить ряд питань, які потребують доопрацювання чи додаткового роз’яснення», і навели 9 недоліків документа, які потребували доопрацювання. Отже, для покращення документа у ВК, зокрема, пропонували:
Та й у депутатів було що сказати – порівняльна таблиця правок до другого читання розтягнулася на 461 сторінку. Депутати запропонували майже 1400 правок, починаючи від назви, і закінчуючи Прикінцевими положеннями – більшість із них, звісно ж, відхилили.
Втім, висновок Головного юридичного управління, який експерти надали вже після публікації правок депутатів, показує, що частину недоліків, на яких наголошувала, між іншим, Венеційська комісія, до уваги не взяли. Зокрема, Управління пише про те, що законопроект у редакції до другого читання все ще «не декларує і не забезпечує рівності між прихильниками та опонентами питання, винесеного на всеукраїнський референдум, ні в порядку утворення окружних та дільничних комісій із всеукраїнського референдуму, ні в питаннях контролю за виготовленням бюлетенів для голосування». Також поза увагою законодавців залишилася рекомендація виключити із законопроекту регулювання електронного голосування.
У підсумку, можна з упевненістю назвати цей проект «багатостраждальним». Більше того, варто відзначити, що він отримав багато сторонньої (не від політичних опонентів) критики – у тому числі міжнародної – яку частково вирішили не враховувати. І попри це, проект у нинішній редакції і далі продовжують просувати. Можливо, президент просто хоче показати електорату, що він повільно, але вірно виконує передвиборчі обіцянки. А можливо, у високопосадовців вже є плани щодо проведення референдумів за народною ініціативою для зняття з себе відповідальності за непопулярні рішення.
Раніше «Судово-юридична газета» повідомляла, які ще законопроекти цього тижня буде розглядати Верховна Рада.
Підписуйтесь на наш Telegram-канал, щоб бути в курсі найважливіших подій.