Представительства и филиалы иностранных предприятий будут регистрировать в Украине по тем же правилам, что и украинских юрлиц

09:30, 17 ноября 2022
Парламент принял за основу законопроект о правовом статусе обособленных подразделений иностранных юридических лиц.
Представительства и филиалы иностранных предприятий будут регистрировать в Украине по тем же правилам, что и украинских юрлиц
Источник фото: hbr.org
Следите за актуальными новостями в соцсетях SUD.UA

16 ноября Верховная Рада приняла в первом чтении законопроект Кабмина о внесении изменений в некоторые законодательные акты Украины об упорядочении деятельности обособленных подразделений юридического лица, созданного в соответствии с законодательством иностранного государства №4482.

Данный документ предусматривает следующее:

  • филиалы и представительства иностранного юридического лица подлежат государственной регистрации в порядке, установленном законом, по тем же правилам, что и государственная регистрация украинских юридических лиц, общественных формирований, не имеющих статуса юридического лица
  • данные о них будут включаться в ЕГР
  • представителем юридического лица, образованного в соответствии с законодательством иностранного государства, для целей проведения государственной регистрации создания обособленного подразделения такого юридического лица может быть исключительно лицо из числа специально определенных субъектов первичного финансового мониторинга, осуществляющих свою деятельность единолично
  • на иностранных юрлиц распространяются требования по наименованию, деятельности
  • устанавливается плата 1 прожиточный минимум для трудоспособных лиц – за государственную регистрацию обособленного подразделения юридического лица, образованного в соответствии с законодательством иностранного государства (кроме обособленного подразделения иностранной неправительственной или благотворительной организации) и 0,3 прожиточного минимума для трудоспособных лиц – за государственную регистрацию изменений
  • руководители филиалов и представительств иностранного государства могут действовать не на основании доверенности, а на другом основании, предусмотренном законодательством иностранного государства
  • определяется порядок прекращения таких филиалов, представительств (ликвидация, ликвидационная комиссия, ликвидатор, сроки заявления кредиторами требований, порядок удовлетворения таких требований).

Отметим, что законопроект был зарегистрирован Кабмином еще 2 года назад – в декабре 2020 года.

«До переліку проблемних питань, які існують у цій сфері, можна віднести невизначеність правового статусу відокремлених підрозділів юридичної особи, утвореної відповідно до законодавства іноземної держави; складні реєстраційні та адміністративні процедури; відсутність загальнодоступного реєстру з відомостями про відокремлені підрозділи юридичної особи, утвореної відповідно до законодавства іноземної держави; завищена плата за реєстрацію тощо.

Зазначена ситуація призводить до створення корупційних факторів у діяльності відповідних державних органів влади та погіршення інвестиційного клімату в Україні.

Законодавством України визначено, що іноземна компанія або організація здійснює діяльність на території України через свій відокремлений підрозділ (представництво, філію, відділення), відкритий на території України.

При цьому представництва іноземних суб’єктів господарської діяльності підлягають реєстрації в порядку, визначеному Законом України «Про зовнішньоекономічну діяльність» (частина дев’ята статті 4 Закону про реєстрацію).

Статтею 5 Закону України «Про зовнішньоекономічну діяльність» передбачено, що акредитацію філій і представництв іноземних банків здійснює Національний банк України відповідно до Закону України «Про банки і банківську діяльність». Реєстрацію представництв інших іноземних суб'єктів господарської діяльності здійснює центральний орган виконавчої влади з питань економічної політики протягом шістдесяти робочих днів з дня подання іноземним суб’єктом господарської діяльності документів на реєстрацію.

Відповідна Інструкція про порядок реєстрації представництв іноземних суб’єктів господарської діяльності в Україні затверджена наказом Міністерства зовнішніх економічних зв’язків і торгівлі України від 18 січня 1996 року № 30.

Юридичні особи та відокремлені підрозділи юридичних осіб, для яких законом установлені особливості їх державної реєстрації та які не включаються до Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб – підприємців та громадських формувань, беруться на облік податковими органами згідно зі статтею 64.2 Податкового кодексу України.

Проектом Закону передбачений комплексний підхід до врегулювання усіх аспектів правовідносин (цивільно-правових, трудових, фінансових), що пов’язані зі створенням та припиненням відокремлених підрозділів юридичної особи, утвореної відповідно до законодавства іноземної держави», - зазначав у пояснювальній записці міністр юстиції Денис Малюська.

 

Зміни до Закону «Про правовий статус іноземців та осіб без громадянства»

 

Зокрема у проекті шляхом внесення змін до ч. 8 ст. 5 Закону пропонується передбачити, що підставою для видачі посвідки на тимчасове проживання у випадку отримання такої посвідки іноземцями та особами без громадянства, які прибули в Україну для роботи у філіях та представництвах юридичної особи, утвореної відповідно до законодавства іноземної держави (ч. 8 ст. 4 Закону у редакції проекту), є заява іноземця або особи без громадянства, дійсний поліс медичного страхування, подання відповідної філії або представництва юридичної особи, утвореної відповідно до законодавства іноземної держави.

При цьому, на відміну від чинної редакції цієї норми, з переліку документів, які  подаються для отримання посвідки на тимчасове проживання, пропонується виключити копію документа про реєстрацію філії або представництва такої юридичної особи, що, на думку ГНЕУ ВР, є сумнівним. Адже неподання відповідного документа під  час процедури видачі посвідки на тимчасове проживання може ускладнити  процедуру проведення перевірки уповноваженим органом інформації про особу  у наявних державних та єдиних реєстрах, що, у свою чергу, не сприятиме оперативності прийняття рішення про видачу посвідки на тимчасове проживання таким особам.

Аналогічне за змістом зауваження ГНЕУ ВР повною мірою відноситься і до оновленої ч. 9 ст. 5 Закону, де визначається перелік документів для видачі посвідки на тимчасове проживання у випадку отримання такої посвідки іноземцями та особи без громадянства, які прибули в Україну для роботи у філіях  або представництвах іноземних банків, зареєстрованих у встановленому порядку.

Зміни до ЦК

Згідно з новою редакцією ч. 5 ст. 95 ЦК «філії та представництва юридичної особи, у тому числі юридичної особи, утвореної відповідно до законодавства іноземної держави, підлягають державній реєстрації у порядку, встановленому законом».

У проекті пропонується доповнити ЦК новою статтею 105-1, в якій передбачити особливості припинення шляхом ліквідації філії, представництва. Ці особливості полягають у тому, щоб філії, представництва іноземної юридичної особи ліквідовувалися, в порядку, передбаченому ЦК для юридичних осіб, тобто повторюють положення щодо ліквідації, викладені у ст. ст. 110-112 ЦК, зокрема, про створення комісії з припинення такої філії, представництва (ліквідаційну комісію), призначення голови комісії або ліквідатора та встановлення порядку і строків заявлення кредиторами своїх вимог до філії, представництва, що припиняється, а також визначається, що «якщо вартість майна філії, представництва юридичної особи, утвореної відповідно до законодавства іноземної держави, що ліквідується, є недостатньою для задоволення вимог кредиторів, кредитори мають право звернутися з заявою про задоволення таких вимог до юридичної особи, утвореної відповідно до законодавства іноземної держави, філія, представництво, якої ліквідується, за рахунок майна такої юридичної особи».

Втім, у ГНЕУ вважають, що ці зміни погіршать становище іноземних підприємців.

Зміни до Закону України «Про державну реєстрацію юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань»

У проекті пропонується визначити, що представником юридичної особи, утвореної відповідно до законодавства іноземної держави, для цілей проведення державної реєстрації створення відокремленого підрозділу такої юридичної особи може бути виключно особа з числа спеціально визначених суб’єктів первинного фінансового моніторингу, які провадять свою діяльність одноособово (зміни до п. 8 ч. 1 ст. 1 Закону України «Про державну реєстрацію юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань»).

У проекті пропонується надати право проведення державної реєстрації відокремленого підрозділу юридичної особи, утвореної відповідно до законодавства іноземної держави, будь-яким державним реєстраторам, зокрема, виконавчим органам сільських, селищних та міських рад, Київській та Севастопольській міській, районній, районній у містах Києві та Севастополі державній адміністрації, нотаріусам (зміни до п. 14 ч. 1 ст. 1, зміни до ч. 2 ст. 5 Закону). Наразі суб’єктом державної реєстрації відокремлених підрозділів іноземних неурядових організацій, представництв, філій іноземних благодійних організацій є виключно Міністерство юстиції України (чинна ч. 2 ст. 5 Закону).

Автор: Наталя Мамченко

Подписывайтесь на наш Тelegram-канал t.me/sudua, на Twitter, а также на нашу страницу в Facebook и в Instagram, чтобы быть в курсе самых важных событий.

XX съезд судей Украины – онлайн-трансляция – день первый
Telegram канал Sud.ua
XX съезд судей Украины – онлайн-трансляция – день первый
Главное о суде
Сегодня день рождения празднуют
  • Олена Кунець
    Олена Кунець
    суддя Сумського окружного адміністративного суду
  • Максим Бужанський
    Максим Бужанський
    член Комітету Верховної Ради з питань правоохоронної діяльності
  • Юлія Бойченко
    Юлія Бойченко
    суддя Запорізького окружного адміністративного суду