Верховна Рада ухвалила закон про продовження роботи Антирейдерської колегії

20:43, 7 травня 2023
Верховна Рада прийняла в цілому доопрацьовану версію законопроекту щодо протидії рейдерству, який передбачає, що в Колегії Мінюсту, яка розглядає скарги на реєстраційні дії, залишаться відповідні повноваження.
Верховна Рада ухвалила закон про продовження роботи Антирейдерської колегії
Слідкуйте за актуальними новинами у соцмережах SUD.UA

3 травня Верховна Рада прийняла в цілому внесений 1 травня доопрацьований законопроект 9156-д щодо продовження роботи Колегії Мінюсту, яка розглядає скарги на реєстраційні дії. Він має назву «щодо забезпечення непорушності майнових прав», авторами виступають члени Комітету ВР з питань правової політики Денис Маслов, Ігор Фріс та інші.

Проект стосується державної реєстрації нерухомості та бізнесу. Так, в листопаді 2022 року Конституційний Суд України у справі за конституційною скаргою Приватного акціонерного товариства «Одестеплокомуненерго» визнав неконституційною норму, якою в Мінюсту було право скасовувати рішення про державну реєстрацію і зобовʼязав внести зміни до закону. Адміністративний порядок оскарження (через Колегію Мінюсту) мав зникнути 15 травня 2023 року. Втім, тепер Колегія залишиться з відповідними повноваженнями.

Однак сама конструкція зміниться з огляду на необхідність дотримання рішення КСУ. Колегія Мін'юсту розглядатиме питання у випадках, коли мали місце технічні чи процедурні порушення. Проте те, що стосуватиметься спору про право, залишиться в компетенції суду.

Перехідні положення закону передбачають, що скарги на рішення, дії або бездіяльність у сфері державної реєстрації юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань та у сфері державної реєстрації речових прав на нерухоме майно, щодо яких на момент набрання чинності цим Законом не прийнято відповідного рішення Міністерством юстиції України, його територіальним органом, розглядаються та виконуються за правилами, що діють після дня набрання чинності цим Законом. 

Рішення Міністерства юстиції України про скасування рішення державного реєстратора, реєстраційної дії, які на момент набрання чинності цим Законом не виконані, виконуються за правилами виконання рішень Міністерства юстиції України про визнання прийнятим (вчиненої) з порушенням закону та анулювання рішення державного реєстратора, реєстраційної дії, що діють після дня набрання чинності цим Законом.

Рішення Міністерства юстиції України про скасування рішення державного реєстратора, реєстраційної дії, які на момент набрання чинності цим Законом не виконані у зв’язку з наявністю обтяження, встановленого судовим рішенням, або судового рішення про заборону вчинення реєстраційних дій, виконуються після державної реєстрації припинення (скасування) відповідного обтяження, заборони.

Повноваження Міністерства юстиції щодо визнання прийнятим (вчиненої) з порушенням закону та анулювання рішення державного реєстратора, реєстраційної дії поширюються також на рішення державного реєстратора, реєстраційні дії, прийняті (вчинені) до набрання чинності цим Законом.

В цілому, законом пропонується:

  • уточнити, що державний реєстратор під час проведення перевірки поданих/отриманих документів повинен, зокрема, перевірити застосування санкцій відповідно до Закону «Про санкції», які унеможливлюють проведення державної реєстрації прав;
  • передбачити закриття розділу Державного реєстру речових прав на нерухоме майно на підставі рішення суду, яким скасовується рішення державного реєстратора про державну реєстрацію прав, на підставі якого відкрито відповідний розділ, а також за результатами розгляду скарги у сфері державної реєстрації прав Міністерством юстиції України;
  • визначити окремою підставою для відмови у державній реєстрації встановлення факту застосування санкцій відповідно до Закону «Про санкції», які унеможливлюють проведення державної реєстрації прав;
  • визначити підстави для анулювання за результатами розгляду скарги у сфері державної реєстрації рішення державного реєстратора про державну реєстрацію прав і реєстраційної дії, вимоги до вмотивованості відповідного рішення про задоволення скарги, а також передбачити, що оскаржуване рішення/реєстраційна дія державного реєстратора анулюванню не підлягає у разі встановлення інших порушень, вчинених державним реєстратором під час проведення реєстраційних дій, що є формальними (несуттєвими) помилками, які не впливають на об’єктивність, достовірність та повноту відомостей у відповідному державному реєстрі, або ж у разі, якщо відновлення порушеного права скаржника можливо шляхом прийняття Міністерством юстиції України рішень про виправлення технічної помилки, допущеної державним реєстратором, чи про зобов’язання державного реєстратора виправити допущену ним технічну помилку або зобов’язання державного реєстратора, суб’єкта державної реєстрації прав усунути допущені ними порушення;
  • уточнити правові наслідки прийняття рішення про анулювання рішення державного реєстратора про державну реєстрацію прав, про зупинення державної реєстрації прав, про зупинення розгляду заяви або про відмову в державній реєстрації прав та визначити порядок відновлення прав та інтересів власників або інших правонабувачів, а також право останніх на відшкодування шкоди, завданої у разі неможливості їх відновлення;
  • передбачити, що скарга у сфері державної реєстрації прав може бути подана також з метою забезпечення уповноваженими державними органами дотримання вимог Закону України «Про санкції»;
  • уточнити положення про підписання скарги у сфері державної реєстрації, зазначивши про можливість її підписання як скаржником, так і його представником;
  • визначити правові наслідки подання скарги, яка не підписана скаржником або уповноваженою ним особою, подання скарги в електронній формі без використання належних засобів електронної ідентифікації, а також подання скарги на рішення державного реєстратора, прийняте всупереч санкціям, застосованим відповідно до Закону України «Про санкції», без зазначення обставин, якими скаржник обґрунтовує недотримання чи порушення державним реєстратором відповідних санкцій. Запропоновано у таких випадках повертати скаргу скаржнику;
  • виключити положення про присічний строк для подання скарги у сфері державної реєстрації;
  • визначити правові наслідки закінчення строку розгляду скарги на рішення, дії або бездіяльність у сфері державної реєстрації прав;
  • доповнити підстави для залишення скарги без розгляду по суті випадками наявності інформації про рішення суду, що набрало законної сили, яким скасовано оскаржувані рішення, дії або бездіяльності, а також якщо розгляд скарги не належить до компетенції Міністерства юстиції України, його територіальних органів, оскільки оскаржуване рішення, дії або бездіяльність у сфері державної реєстрації прав, прийняті, вчинені до 1 січня 2016 року, тобто у період до надання Міністерству юстиції відповідних повноважень щодо розгляду скарг у сфері державної реєстрації.

Автор: Наталя Мамченко

Підписуйтесь на наш telegram-канал t.me/sudua та на Twitter, а також на нашу сторінку у Facebook та в Instagram, щоб бути в курсі найважливіших подій. 

Відповідальності за порушення правил військового обліку не уникнути – ефір на Право ТВ
Telegram канал Sud.ua
Відповідальності за порушення правил військового обліку не уникнути – ефір на Право ТВ
Головне про суд
Сьогодні день народження святкують
  • Олександр Прилипчук
    Олександр Прилипчук
    суддя Сумського окружного адміністративного суду