Суддя-спікер ВАКС Віра Михайленко. Міф 6: обшук може бути проведений лише у особи, яка підозрюється у вчиненні злочину або перевіряється на причетність до нього

16:02, 2 июня 2020
Віра Михайленко розвінчує міфи щодо особливостей проведення обшуку.
Суддя-спікер ВАКС Віра Михайленко. Міф 6: обшук може бути проведений лише у особи, яка підозрюється у вчиненні злочину або перевіряється на причетність до нього
Следите за актуальными новостями в соцсетях SUD.UA

Суддя-спікер Вищого антикорупційного суду Віра Михайленко розвінчує міфи щодо особливостей проведення обшуку.

Так, обшук може бути проведений лише у особи, яка підозрюється у вчиненні злочину або перевіряється на причетність до нього.

Законодавчі конструкції, які регулюють обшук, не обмежують його проведення лише у володінні особи, яка підозрюється у вчиненні злочину.

«Це пов’язано з самою метою обшуку – виявленням та фіксацією відомостей про обставини вчинення кримінального правопорушення, відшукання знаряддя кримінального правопорушення або майна, яке було здобуте у результаті його вчинення, а також установлення місцезнаходження розшукуваних осіб», — уточнила Віра Михайленко.

Носії певних відомостей про обставини вчинення кримінального правопорушення, знаряддя чи майно можуть перебувати в будь-якому місці. При чому володілець приміщення взагалі може не мати відношення до кримінального правопорушення і не знати про наявність у нього об’єктів, щодо яких є «зацікавленість» в органу досудового розслідування.

«Відшукання доказів злочину цілком може потребувати проведення обшуку в приміщеннях третьої сторони («Ратушна проти України», заява № 17318/06). Однак, цей фактор слід ураховувати при застосуванні оцінки пропорційності», — зазначила суддя-спікер.

Виходячи із кримінально-процесуального алгоритму розгляду клопотання про обшук, слідчий суддя має встановити зв'язок між володінням особи, щодо якого ставиться питання про обшук, та обставинами кримінального провадження. Обов’язковим у цьому контексті є зазначення у клопотанні слідчого, прокурора підстав для обшуку, конкретне зазначення житла, іншого володіння особи або їх частини, де планується проведення обшуку. При зверненні до слідчого судді слідчий, прокурор має надати відомості окремо про особу, якій належить житло чи інше володіння (власника), та особу, у фактичному володінні якої воно знаходиться (це може бути як особа, причетність якої перевіряється, так і інша особа, щодо якої наявні відомості про можливість відшукання у неї речей і документів). Ці відомості досліджуються і мають бути відображені в ухвалі слідчого судді.

Слід також зазначити, що чинне кримінальне процесуальне законодавство не передбачає можливості оскаржити ухвалу слідчого судді про проведення обшуку або дії слідчого чи прокурора, які його проводять. Разом з тим, особа у володінні якої проведено обшук і яка не має статусу підозрюваного, може набути процесуальний статус іншої особи, права чи законні інтереси якої обмежуються під час досудового розслідування, або третьої особи, щодо майна якої вирішується питання про арешт.

Факт: обшук може бути проведений не лише у володінні підозрюваного чи особи, яка перевіряється на причетність до вчинення злочину, а у будь-якої особи, якщо наявні підстави вважати, що в її володінні можуть перебувати відомості про обставини вчинення кримінального правопорушення, знаряддя кримінального правопорушення, майно, яке було здобуте у результаті вчинення злочину, або розшукувані особи.

Раніше «Судово-юридична газета» розповідала, що суддя-спікер Вищого антикорупційного суду Віра Михайленко розпочала серію топ-10 міфів про обшук.

Додамо, що у Антикорсуді повідомили нюанси щодо ухвали слідчого судді стосовно обшуку та вилучення речей.

Підписуйтесь на наш Telegram-канал, щоб бути в курсі найважливіших подій.

Закон об усилении мобилизации: военный учет и другие изменения для украинцев за границей
Telegram канал Sud.ua
Закон об усилении мобилизации: военный учет и другие изменения для украинцев за границей
Главное о суде
Сегодня день рождения празднуют
  • Олександр Завітневич
    Олександр Завітневич
    голова Комітету Верховної Ради України з питань національної безпеки, оборони та розвідки