До Ради внесли другий законопроект про військові прокуратури

09:58, 9 серпня 2022
Депутати від «Слуги народу» пропонують «відновити» систему військових прокуратур.
До Ради внесли другий законопроект про військові прокуратури
Слідкуйте за актуальними новинами у соцмережах SUD.UA

У парламенті зареєстровано альтернативний законопроект про створення військових прокуратур (автор - народний депутат від «Слуги народу» Владлен Неклюдов).

Як зазначає автор, «19.09.2019 ухвалено Закон України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо першочергових заходів із реформи органів прокуратури», яким ліквідовано систему військових прокуратур. В той же час, враховуючи виклики сьогодення, відновлення системи військових прокуратур є не стільки виваженим, скільки необхідним кроком задля  утвердження законності та здійснення ефективного захисту прав і свобод людей. Тож цей Закон надає право Генеральному прокурору у разі потреби створювати спеціалізовані прокуратури на правах структурного підрозділу Офісу Генерального прокурора, обласних чи окружних прокуратур.

Пропонується внести зміни до Закону України «Про  прокуратуру» та нормативно врегулювати можливість заміщення окремих посад в органах прокуратури військовослужбовцями. Це дозволить оперативно вирішувати усі питання, пов’язані з мобілізаційною підготовкою та мобілізацією.

Порівняно з основним законопроектом №7576, законопроект авторства Неклюдова містить і певні відмінності.

«Так, основним законопроектом пропонується, серед іншого, покласти на спеціалізовані військові прокуратури повноваження з виконання функції з нагляду за додержанням у військових частинах, кімнатах (камерах) для тимчасово затриманих Військової служби правопорядку у Збройних Силах України, спеціальних палатах закладів охорони здоров’я Збройних Сил України для затриманих військовослужбовців, а також на гауптвахтах законів при виконанні судових рішень у кримінальних справах (провадженнях), застосуванні  інших заходів примусового характеру, пов’язаних з обмеженням особистої свободи громадян, у місцях постійного чи тимчасового тримання військовополонених, інтернованих осіб під час особливого періоду, а також з питань організації конвоювання затриманих, взятих під варту, засуджених до позбавлення волі військовослужбовців чи військовополонених, інтернованих осіб.

Проте альтернативний законопроект не наділяє спеціалізовані військові прокуратури такою функцією.

Крім того, основним законопроектом передбачено забезпечення спеціалізованих військових прокуратур службовими приміщеннями, охороною та засобами зв’язку (у тому числі спеціальними) за потреби, а також транспортними засобами для переміщення в районі воєнних (бойових) дій, здійснюється за рахунок Міністерства оборони України відповідно до Порядку, визначеного спільним наказом Офісу Генерального прокурора та Міністерства оборони України.

Альтернативним законопроектом пропонується здійснювати таке забезпечення за рахунок Офісу Генерального прокурора.

Одночасно з цим передбачено, що за військовослужбовцями, які призначені на посади прокурорів у спеціалізованій військовій прокуратурі, та членами їхніх сімей зберігаються всі гарантії та пільги, передбачені законодавством для військовослужбовців, які забезпечуються за рахунок Офісу Генерального прокурора», - пояснив автор.

Основний законопроект

Як раніше писала «Судово-юридична газета», у Верховній Раді зареєстровано законопроект «Про внесення змін до Закону України «Про прокуратуру» щодо забезпечення діяльності спеціалізованих військових прокуратур» 7576.

Серед його авторів - голова Комітету ВР з питань правоохоронної діяльності Сергій Іонушас.

Як зазначають автори, значний вплив на стан правопорядку у військовій та оборонній сфері, забезпечення захисту прав та законних інтересів військовослужбовців здійснювали військові прокуратури.

19.09.2019 ухвалено Закон України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо першочергових заходів із реформи органів прокуратури», яким, серед іншого, передбачено ліквідацію військових прокуратур.

Натомість, цей Закон надає право Генеральному прокурору у разі потреби створювати спеціалізовані прокуратури на правах структурного підрозділу Офісу Генерального прокурора, обласних чи окружних прокуратур. Реалізуючи цю можливість, Генеральним прокурором у 2020 році утворено Спеціалізовану прокуратуру у військовій та оборонній сфері Офісу Генерального прокурора (на правах департаменту), спеціалізовані прокуратури у військовій та оборонній сфері регіонів та Об’єднаних сил (на правах обласних), а також спеціалізовані прокуратури у військовій та оборонній сфері (на правах окружних).

Даний законопроект покликаний забезпечити виконання завдань кримінального провадження та ефективну організацію і процесуальне керівництво з розслідування і розкриття військових злочинів, інших злочинів, що скоєні в районі проведення операції Об’єднаних сил або ведення бойових дій, та інтересів держави з метою підтримання військової дисципліни, бойової і мобілізаційної готовності Збройних Сил України та інших військових формувань.

«З огляду на викладене, пропонується внести зміни до Закону України «Про прокуратуру» та нормативно врегулювати можливість заміщення окремих посад в органах прокуратури військовослужбовцями Збройних Сил України. Це дозволить оперативно вирішувати усі питання, пов’язані з мобілізаційною підготовкою та мобілізацією», - зазначають автори.

Також вони додають, що у проекті «Про внесення змін до Закону України «Про прокуратуру» щодо забезпечення діяльності спеціалізованих військових прокуратур» враховано всі зауваження, висловлені Президентом України до Закону України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів щодо удосконалення діяльності органів прокуратури в умовах збройної агресії проти України».

Нагадаємо, Верховною Радою України 1 квітня 2022 року був прийнятий Закон України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів щодо удосконалення діяльності органів прокуратури в умовах збройної агресії проти України», яким, серед іншого, зокрема, пропонувалось визначити особливості правового статусу прокурорів, які є військовослужбовцями.

Президент України не підписав зазначений Закон, надавши до нього певні зауваження, звернувши увагу на те, що в прийнятому Законі не враховано завдання, покладені Конституцією України на Збройні Сили України, природу та сутність військової служби.

Отже, проект Закону 7576 передбачає внесення змін до Закону України «Про прокуратуру», зокрема:

- пропонується доповнити статтею 82, яка визначатиме особливості організації діяльності спеціалізованих військових прокуратур, систему яких складатимуть Спеціалізована військова прокуратура (на правах самостійного структурного підрозділу) Офісу Генерального прокурора, спеціалізовані військові прокуратури (на правах обласних прокуратур), спеціалізовані військові прокуратури (на правах окружних прокуратур) та визначатиме їх повноваження.

До повноважень спеціалізованих військових прокуратур належатимуть:

1) організація та процесуальне керівництво досудовим розслідуванням, нагляд за негласними та іншими слідчими діями органів правопорядку у кримінальних провадженнях про кримінальні правопорушення, досудове розслідування у яких проводиться слідчими, детективами та дізнавачами органів досудового розслідування (крім детективів Національного антикорупційного бюро України):

- проти встановленого порядку несення військової служби (військові кримінальні правопорушення);

  • вчинені під час виконання обов’язків військової служби військовослужбовцями, військовозобов’язаними (у тому числі резервістами, добровольцями Сил територіальної оборони Збройних Сил України та добровольчих формувань територіальної громади) під час проходження військової служби та зборів, а також під час виконання службових обов’язків працівниками військових частин, підприємств, установ та організацій, що належать до сфери управління Міністерства оборони України, Збройних Сил України, інших військових формувань та органів державної влади, які комплектуються військовослужбовцями;
  • вчинені при виконанні службових обов’язків працівниками оборонно-промислового комплексу України, а також вчинені на території розташування військових частин, установ, організацій, інших об’єктів постійної чи тимчасової дислокації сил оборони, оборонно-промислового комплексу України та Державного космічного агентства України;
  • у сфері службової діяльності та проти власності, об’єктом посягання яких є військове майно та/або кошти - видатки Державного бюджету України на забезпечення потреб сектору оборони, підвищення обороноздатності і безпеки держави; бюджетні зобов’язання за програмами, пов’язаними із підвищенням обороноздатності і безпеки держави, тощо;

2) підтримання публічного обвинувачення в суді;

3) нагляд за додержанням законів під час здійснення оперативно-розшукової діяльності;

4) представництво інтересів держави в суді. Спеціалізовані військові прокуратури комплектуватимуться військовослужбовцями - офіцерами Збройних Сил України, які проходитимуть військову службу за контрактом, або призваними на військову службу під час мобілізації або на особливий період шляхом їх відрядження до Офісу Генерального прокурора для виконання повноважень, визначених цим Законом із залишенням на військовій службі.

Змінами до статей 11 та 13 Закону «Про прокуратуру» визначаються повноваження керівників спеціалізованої прокуратури на правах обласної та на правах окружної прокуратури.

На посади прокурорів, які заміщуватимуться військовослужбовцями, призначатимуться громадяни з числа осіб, які проходять військову службу за контрактом осіб офіцерського складу або призваними на військову службу під час мобілізації або на особливий період та які відповідають певним вимогам, за умови вступу на військову службу до Збройних Сил України до призначення на посаду прокурора.

Змінами до статті 81 передбачено, що заробітна плата (грошове утримання) прокурорів, які є військовослужбовцями, відрядженими для проходження військової служби на посадах прокурорів, складатиметься із заробітної плати прокурора, а також з окладу за військове звання, надбавки за вислугу років, інших відповідних надбавок та доплат, передбачених законодавством для військовослужбовців Збройних Сил України, за рахунок коштів Державного бюджету України, призначених на фінансування органів прокуратури.

У Перехідних положеннях законопроекту встановлено порядок заміщення посад. 

Автор: Наталя Мамченко

Підписуйтесь на наш telegram-канал t.me/sudua та на Youtube Право ТВ, а також на нашу сторінку у Facebook та в Instagram, щоб бути в курсі найважливіших подій.

 

Чи дійсно 2 млн осіб ризикують опинитися в розшуку внаслідок нового закону про мобілізацію – прямий ефір
Telegram канал Sud.ua
Чи дійсно 2 млн осіб ризикують опинитися в розшуку внаслідок нового закону про мобілізацію – прямий ефір
Головне про суд
Сьогодні день народження святкують
  • Данило Гетманцев
    Данило Гетманцев
    голова Комітету Верховної Ради України з питань фінансів, податкової та митної політики
  • Михайло Ніколаєв
    Михайло Ніколаєв
    суддя Господарського суду Чернівецької області
  • Сергій Чванкін
    Сергій Чванкін
    голова Київського районного суду м. Одеси