В Реєстрі судових рішень через війну закрили тексти мільйонів судових рішень. Втім, як виявилось, вилучено дані не лише по справах, де згадуються назви військових частин тощо, а й ті, які стосуються корупції посадовців.
Як зазначають правозахисники та активісти, після відновлення доступу до Реєстру у червні 2022 року вони виявили, що з публічного доступу зникли майже всі вироки за кримінальними правопорушеннями за останні три роки. Про це пише zmina.info.
Крім того, за даними організації, у Реєстрі закрили і справи, які стосуються корупційних правопорушень чиновників та посадовців, рішення по яким суди виносили ще до війни.
За даними zmina.info, ДП «Інформаційні судові системи» – підприємство, яке підпорядковано Державній судовій адміністрації і технічно виконує поставлені нею завдання, підтвердило обмеження публічного доступу до понад 6 мільйонів судових рішень у реєстрі.
Також підприємство повідомило, що рішення не з’являться у Реєстрі «до створення моделі автоматизованого знеособлення відомостей», які не можна розголошувати в текстах електронних копій судових рішень в умовах воєнного стану.
Однак виникає питання щодо користі для суспільства закриття даних стосовно учасників справ про корупцію.
Наприклад, як повідомляли «Схеми», Вищий антикорупційний суд розпочинає розгляд по суті справи депутата Київради від «Слуги народу» Владислава Трубіцина. Нагадаємо, 9 лютого 2022 року стало відомо, що детективи НАБУ викрили депутата на вимаганні від підприємця хабара у розмірі 1,2 мільйона гривень. Депутат обіцяв бізнесменові видати дозволи на вуличну торгівлю у різних районах Києва.
11 лютого 2022 року ВАКС повідомив, що підозрюваному, ймовірному співучаснику депутата Київської міськради, обрали запобіжний захід (справа № 991/928/22).
Разом з тим, інформація про учасників цієї справи в розділі «Стан розгляду судових справ» та «Список справ, призначений до розгляду» знеособлена. Отже, відслідкувати стадію розгляду або дізнатися, коли саме вона буде розглядатися, звичайному користувачу неможливо.
Таких прикладів чимало. При цьому, інформація закривається неоднорідно: дані про стан розгляду справ щодо одних обвинувачених публікуються у відкритому доступі на сайті судової влади, а стосовно інших – закриваються.
В чому саме полягає загроза для оборони та безпеки держави у публікації даних щодо розгляду справ про корупцію, невідомо. Адже частина з них і так слухається у відкритих судових засіданнях.
Аналогічну неоднорідну практику підконтрольне ДСА підприємство застосовує і до прізвищ суддів, які виносять судові рішення. В одних випадках судді (у тому числі й навіть Великої Палати Верховного Суду) фігурують в Реєстрі зі своїм прізвищем, в інших – як судді ОСОБА1, ОСОБА2 тощо.
При цьому, стосовно ПІБ суддів дані закривають, а стосовно засуджених – ні. Зокрема, в окремій думці по справі № 735/1121/20 закрито прізвища суддів Великої Палати, а з іменем особи, яку судили, можна ознайомитися на веб-порталі Судової влади.
Правозахисники звертають увагу на невідповідність закриття даних законодавству України про доступ до судових рішень.
Однак цю «проблему» невідповідності законодавству збираються вирішити у Верховній Раді, і вже внесли законопроекти 7033-д, які дозволяють закрити доступ до рішень судів або не вносити своєчасно тексти рішень до Реєстру з причин відсутності електроенергії (законопроект 8359) тощо.
Як раніше писала «Судово-юридична газета», обіцянки ДСА привести у нормальний вигляд Реєстр судових рішень, зробити зручний пошук для користувачів так і залишилися обіцянками. Часткове ж «викреслення» з публічного доступу судових рішень, внесення рішень до Реєстру «за можливості» тощо додасть ще більше хаосу і унеможливить досягнення задекларованої мети прозорості та відкритості діяльності судової гілки влади для громадян.
Автор: Наталя Мамченко
Підписуйтесь на наш telegram-канал t.me/sudua та на Twitter, а також на нашу сторінку у Facebook та в Instagram, щоб бути в курсі найважливіших подій.