Неможливість розгляду спорів про відповідність Конституції законів в порядку адмінсудочинства: позиція ВП ВС

10:54, 22 червня 2024
telegram sharing button
facebook sharing button
viber sharing button
twitter sharing button
whatsapp sharing button
ВП ВС виснувала, що віднесення питання про відповідність Конституції законів України до виключної компетенції КСУ вказує на неможливість розгляду таких справ у порядку адмінсудочинства.
Неможливість розгляду спорів про відповідність Конституції законів в порядку адмінсудочинства: позиція ВП ВС
Слідкуйте за актуальними новинами у соцмережах SUD.UA

У П'ятому апеляційному адміністративному суді оприлюднили позицію Великої Палати Верховного Суду у постанові №990/40/24 від 25.04.2024 щодо неможливості розгляду спорів про відповідність Конституції України законів України в порядку адміністративного судочинства.

Так, ВП ВС вказала, що згідно з п. 1 ч. 2 ст. 19 КАС юрисдикція адміністративних судів не поширюється на справи, що віднесені до юрисдикції Конституційного Суду України.

Положення ч. 1 ст. 2, п. 2 ч. 1 ст. 4, ст.ст. 5, 19 та ч. 1 ст. 266 КАС слід розуміти так, що в порядку адміністративного судочинства до Верховного Суду як суду 1-ї інстанції можуть оскаржуватися тільки ті правові акти, дії чи бездіяльність, зокрема, Президента України та Верховної Ради України, які прийнято / вчинено / допущено у правовідносинах, у яких Президент України чи Верховна Рада України реалізують свої владні (управлінські) повноваження і які не вимагають перевірки на відповідність Конституції України за їх юридичним змістом і процедурою розгляду.

За обставин даної справи, позивач звернувся до суду з позовом, про визнання Указу Президента України від 05.02.2024 року №49/2024 «Про продовження строку дії воєнного стану в Україні» протиправним і нечинним, визнання незаконними дій Президента України, Верховної Ради України щодо подання та подальшого схвалення цього Указу. Однак, з огляду на зміст позовних вимог та їх підстави (обґрунтування) цей позов фактично стосується конституційності саме Закону України «Про продовження строку дії воєнного стану в Україні» №3564-ІХ, без ухвалення якого згаданий Указ не набрав би юридичної сили як акт законодавства.

При цьому, ВП ВС звернула увагу що, правовий акт (як рішення суб'єкта владних повноважень) є результатом низки процедурних нормативно визначених дій щодо його ухвалення, оскарження яких на предмет їх правомірності не може бути окремим (самостійним) без оскарження самого акта. Відтак, позовні вимоги у частині оскарження дій Президента України та Верховної Ради України за своєю правовою сутністю є також вимогами щодо Закону №3564-ІХ.

Таким чином, ВП ВС виснувала, що віднесення питання про відповідність Конституції України законів України до виключної компетенції Конституційного Суду України вказує на неможливість розгляду таких справ у порядку адміністративного судочинства.

Підписуйтесь на наш Telegram-канал t.me/sudua та на Google Новини SUD.UA, а також на наш VIBER, сторінку у Facebook та в Instagram, щоб бути в курсі найважливіших подій.

XX з’їзд суддів України – онлайн-трансляція – день перший