Как и анонсировала «Судебно-юридическая газета», Кабмин в лице Министерства инфраструктуры зарегистрировал в Верховной Раде законопроект 8285 о внесении изменений в статью 300-2 Кодекса об административных правонарушениях.
Он касается увеличения сроков для уплаты штрафа водителями за нарушения, зафиксированные в автоматическом режиме
Как отмечает вице-премьер-министр по восстановлению Украины – Министр развития общин, территорий и инфраструктуры Александр Кубраков, проект разработан с целью обеспечения эффективности выполнения постановлений о наложении административного взыскания в виде штрафа за правонарушения в сфере безопасности на автомобильном транспорте, зафиксированные в автоматическом режиме, и решения проблем при исполнении этих постановлений лицами и их принудительном исполнении.
Які зміни
Пропонується внести зміни до статті 300-2 Кодексу України про адміністративні правопорушення, зокрема встановити:
Обґрунтування
З приводу необхідності прийняття цього законопроекту Олександр Кубраков вказує наступне.
Відповідно до Положення про Державну службу України з безпеки на транспорті, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 11 лютого 2015 року № 103, Укртрансбезпека відповідно до покладених на неї завдань у випадках, передбачених законом, складає протоколи про адміністративні правопорушення, розглядає справи про адміністративні правопорушення і накладає адміністративні стягнення.
Відповідно до статті 307 Кодексу України про адміністративні правопорушення штраф має бути сплачений порушником не пізніш як через п’ятнадцять днів з дня вручення йому постанови про накладення штрафу, крім випадків, передбачених статтями 300-1, 300-2 цього Кодексу, а в разі оскарження такої постанови - не пізніш як через п’ятнадцять днів з дня повідомлення про залишення скарги без задоволення.
Виходячи зі змісту частини першої статті 300-2 Кодексу України про адміністративні правопорушення у разі сплати особами, зазначеними у статті 14-3 вказаного Кодексу, штрафу протягом 10 днів з дня набрання законної сили постановою про накладення адміністративного стягнення у вигляді штрафу за правопорушення у сфері безпеки на автомобільному транспорті така Постанова вважається виконаною.
Таким чином, законодавець закріпив коротші строки для добровільної сплати штрафів за Постановами, винесеними за правопорушення у сфері безпеки на автомобільному транспорті. При цьому в разі оскарження Постанови такий строк вже становитиме не 10, а 15 днів.
Слід зазначити, що перебіг вказаних строків розпочинається з дня набрання законної сили Постановою, а відповідно до статті 291 Кодексу України про адміністративне правопорушення така Постанова набирає законної сили після її вручення особі або отримання поштового повідомлення про вручення, або про відмову в її отриманні, або повернення поштового відправлення з позначкою про невручення.
Виходячи з цього, правопорушник має вкрай короткий строк для сплати штрафу за Постановою. У зв’язку з цим непоодинокими є випадки незначного прострочення такої сплати, що відповідно до статті 307 Кодексу України про адміністративні правопорушення має наслідком стягнення вже подвійного розміру штрафу, зазначеного у Постанові. В результаті збільшується кількість Постанов, що оскаржуються.
Крім того, виходячи зі змісту частини другої статті 3002 Кодексу України про адміністративні правопорушення у разі несплати особами, зазначеними у статті 143 вказаного Кодексу, штрафу протягом 10 днів, така Постанова підлягає примусовому виконанню протягом 30 днів з дня набрання нею законної сили.
Разом з тим, відповідно до змісту частини першої статті 12 Закону України «Про виконавче провадження» виконавчі документи, за якими стягувачем є держава або державний орган, можуть бути пред’явлені до примусового виконання протягом трьох місяців.
Таким чином, Кодекс України про адміністративні правопорушення закріпив значно коротші строки для пред’явлення до виконання саме Постанов у сфері безпеки на автомобільному транспорті в порівнянні із іншими виконавчими документами, що ускладнює забезпечення виконання таких Постанов.
Проєкт Закону забезпечить досягнення мети застосування адміністративного стягнення, невідворотності покарання за адміністративні правопорушення у сфері безпеки на автомобільному транспорті, реалізацію критерію розумності строків, визначених в Кодексі України про адміністративні правопорушення.
Вказаний проєкт Закону враховує такий важливий елемент принципу верховенства права, як правова визначеність (в частині його виконуваності на практиці). Відповідно до нього Закон має бути виконуваний, що має перевірятися як до його прийняття, так і у подальшому в процесі реалізації його положень. Проведена ж оцінка ефективності застосовування введених в дію положень статті 3002 Кодексу України про адміністративні правопорушення засвідчила, що існують проблеми в реалізації таких положень.
Автор: Наталя Мамченко
Подписывайтесь на наш Тelegram-канал t.me/sudua, на Twitter, а также на нашу страницу в Facebook и в Instagram, чтобы быть в курсе самых важных событий.