Центр при СБУ отримає повноваження для надання іноземним партнерам вичерпної інформації про осіб, які виїжджають за кордон

14:40, 24 жовтня 2022
СБУ повідомлятиме іноземні держави про переміщення за кордон осіб, причетних до відповідних терористичних організацій та груп.
Центр при СБУ отримає повноваження для надання іноземним партнерам вичерпної інформації про осіб, які виїжджають за кордон
Слідкуйте за актуальними новинами у соцмережах SUD.UA

Група народних депутатів, включно з головою Комітету ВР з питань правоохоронної діяльності Сергієм Іонушасом, зареєструвала в парламенті законопроект 8146 «Про внесення змін до Кримінального та Кримінального процесуального кодексів України у зв’язку з ратифікацією Додаткового протоколу до Конвенції Ради Європи про запобігання тероризму, а також до деяких законодавчих актів України щодо вдосконалення боротьби з тероризмом».

Метою є імплементація в національне законодавство положень Додаткового протоколу до Конвенції Ради Європи про запобігання тероризму.

З цією метою вносяться зміни до КК та КПК України, зокрема в частині

  • визнання злочином “проходження навчання тероризму” (ст. 3 Додаткового протоколу), “перетинання державного кордону України з терористичною метою” (ст. 4 Додаткового протоколу);
  • забезпечення міждержавного інформаційного обміну про осіб, які виїжджають за кордон з терористичною метою, як те передбачено статтею 7 Додаткового протоколу.

Так, на сьогодні Службу безпеки України визначено контактним пунктом, відповідальним за обмін згаданою інформацією (Закон України від 20.09.2022 № 2589-ІХ “Про ратифікацію Додаткового протоколу до Конвенції Ради Європи про запобігання тероризму” наразі надісланий на підпис Президенту України).

Однак викладеного недостатньо для належного інформаційного обміну між державами-сторонами Додаткового протоколу.

З метою надання іноземним партнерам вичерпної та достовірної інформації, передбаченої статтею 7 Додаткового протоколу (а також забезпечення зберігання та аналізу аналогічних відомостей, отриманих від іноземних держав), проект покладає на Антитерористичний центр при СБУ завдання:

а) вести перелік терористичних організацій і груп.

Використовуючи відомості, внесені до цього переліку, СБУ повідомлятиме іноземні держави про переміщення за кордон осіб, причетних до відповідних терористичних організацій та груп.

Як зазначають автори, ведення згаданого переліку також узгоджується із обов’язком України здійснювати обмін інформацією з Європейським Союзом щодо терористичних угруповань та організованих груп, які їх підтримують (ст. 23 Угоди про асоціацію між Україною, з однієї сторони, та Європейським Союзом, Європейським співтовариством з атомної енергії і їхніми державами- членами, з іншої сторони, ратифікованої Законом України від 16.09.2014 № 1678-VII);

б) здійснювати національну координацію та міжнародну взаємодію з питань отримання, обробки, поширення, зберігання та захисту інформації про пасажирів (API/PNR).

Наділення Антитерористичного центру при СБУ повноваженнями із обробки такої інформації дозволить реалізувати не тільки вимоги Додаткового протоколу, а й забезпечить відповідність національного законодавства загальноприйнятим практикам боротьби з міжнародним тероризмом щодо запровадження в Україні системи обробки попередньої інформації про пасажирів (API/PNR), а також Директивою Європейського парламенту та Ради Європейського Союзу 2016/681/ЄС від 27.04.2016 “Про використання даних системи бронювання (PNR) для попередження, виявлення, розслідування та кримінального переслідування злочинів терористичної спрямованості і тяжких злочинів” тощо.

Для досягнення поставленої мети законопроектом передбачені зміни до:

Кримінального кодексу України та Кримінального процесуального кодексу України, відповідно до яких:

  • встановлюється кримінальна відповідальність за “проходження навчання тероризму”, “перетинання державного кордону України з терористичною метою”, а також за фінансування цих діянь;
  • визначається підслідність зазначених злочинів — досудове розслідування таких злочинів здійснюватимуть слідчі Служби безпеки України;
  • розширюються підстави для застосування до юридичної особи заходів кримінально-правового характеру в разі вчинення її уповноваженою особою названих злочинів;
  • визначається можливість застосування під час воєнного стану до осіб, які підозрюються або обвинувачуються у вчиненні згаданих злочинів, лише одного виду запобіжного заходу — тримання під вартою (за наявності підстав для застосування запобіжного заходу) із наданням права слідчому судді, суду не визначати при цьому розмір застави;
  • передбачається можливість здійснення спеціального досудового розслідування (in absentia) у кримінальних провадженнях щодо згаданих злочинів;
  • із частини першої статті 258-3 КК України виокремлюється відповідальність за участь в терористичній групі чи терористичній організації та викладається як окремий склад злочину у частині другій цієї статті;
  • стаття 258-3 КК України доповнюється новою частиною третьою, що передбачатиме таку кваліфікуючу ознаку, як вчинення відповідних злочинів службовою особою з використанням свого службового становища.

 Закону України “Про боротьбу з тероризмом”, що передбачають

  • запровадження правових основ для проведення антитерористичної підготовки населення;
  • визначення нових суб’єктів боротьби з тероризмом (з урахуванням сучасної системи органів державної влади) та визначення повноважень останніх;
  • удосконалення повноважень Служби безпеки України як головного суб’єкта боротьби з тероризмом;
  • наділення Антитерористичного центру при Службі безпеки України повноваженнями формувати та вести перелік терористичних організацій і груп, а також здійснювати національну координацію з питань отримання, обробки, поширення, зберігання та захисту інформації про пасажирів (API/PNR) відповідно до резолюцій Ради Безпеки ООН щодо протидії міжнародному тероризму стосовно переміщення осіб, причетних до терористичної діяльності, попередження, виявлення, розслідування кримінальних правопорушень, що вчиняються з терористичною метою, інших кримінальних правопорушень, а також попередження перетинання державного кордону України особами, які можуть становити загрозу національній безпеці України;
  • делегування Уряду України повноважень щодо визначення механізму відшкодування шкоди, заподіяної внаслідок терористичного акту;
  • надання повноважень суб’єктам боротьби з тероризмом брати участь у спільних антитерористичних заходах за участі іноземних держав або міждержавних об’єднань шляхом залучення своїх сил і засобів, а також проводити спільні антитерористичні заходи на території України та інших держав відповідно до міжнародних договорів (угод).

Закону України “Про санкції” в частині розширення видів санкцій, що можуть застосовуватись, зокрема до терористичних організацій та груп;

Повітряного кодексу України, законів України “Про транспорт”, “Про Державну програму авіаційної безпеки цивільної авіації”, “Про запобігання та протидію легалізації (відмиванню) доходів, одержаних злочинним шляхом, фінансуванню тероризму та фінансуванню розповсюдження зброї масового знищення” в частині узгодження згаданих законодавчих актів із іншими змінами, передбаченими законопроектом.

Автор: В’ячеслав Хрипун

Підписуйтесь на наш telegram-канал t.me/sudua та на Twitter, а також на нашу сторінку у Facebook та в Instagram, щоб бути в курсі найважливіших подій.

 

XX з’їзд суддів України – онлайн-трансляція – день перший
Telegram канал Sud.ua
XX з’їзд суддів України – онлайн-трансляція – день перший
Сьогодні день народження святкують
  • Вадим Коротун
    Вадим Коротун
    суддя Верховного Суду у Касаційному цивільному суді