Справи щодо оскарження результатів конкурсів на посади директора НАБУ, очільників САП, НАЗК і АРМА будуть розглядатися по першій інстанції новим Вищим адміністративним судом. Відповідні зміни передбачає рекомендований до прийняття за основу профільним Комітетом ВР з питань правової політики 29 листопада законопроект 12206-2, який вніс голова цього Комітету, депутат від «Слуги народу» Денис Маслов.
Так, законопроект пропонує, що Вищому адміністративному суду як суду першої інстанції підсудні адміністративні справи:
Слід нагадати, що це вже третій законопроект про створення спецсуду.
Як раніше писала «Судово-юридична газета», перший проект 12206 щодо порядку створення Вищого суду з публічно-правових спорів подав заступник голови фракції «Слуга народу» Андрій Мотовиловець.
Згодом другий альтернативний законопроект щодо створення Вищого спеціалізованого адміністративного суду 12206-1 вніс Кабмін в особі віцепрем’єр-міністра з питань євроінтеграції – міністра юстиції Ольги Стефанішиної. Різниця між цими проектами полягає у назві суду, строках роботи Експертної ради (3 чи 6 років), яка перевірятиме доброчесність кандидатів до нового спецсуду і у тому, що проект Андрія Мотовиловця дає кандидатам шанс «подолати вето» Експертної ради на спільному засіданні з ВККС, а законопроект Мінюсту такого шансу не дає. Сам же порядок утворення Експертної ради не відрізняється (3 члени від РСУ, 3 члени від «міжнародників»).
Обидва проекти не пропонують, аби кандидатів до нового спецсуду оцінювала Громадська рада міжнародних експертів (ГРМЕ), яка наразі задіяна в процесі відбору суддів Вищого антикорупційного суду і повноваження якої нещодавно продовжили законом до весни 2026 року. Хоча саме про модель ГРМЕ, в якій всі члени є іноземцями, за аналогією з ВАКС йдеться у Меморандумі з МВФ.
Денис Маслов в своєму проекті також не пропонує застосовувати ГРМЕ.
Так, за його моделлю, як і в інших проектах, членів Експертної ради пропонується вибирати «три на три»: 3 особи з числа суддів або суддів у відставці, запропоновані Радою суддів України, і 3 особи, запропоновані міжнародними та іноземними організаціями. Єдина різниця – РСУ має обрати членів з числа суддів чи суддів у відставці.
Більш того, на відміну від двох інших проектів, Денис Маслов пропонує взагалі заборонити, щоб членами Експертної ради могли стати члени Громадської ради міжнародних експертів.
«Членом Експертної ради не може бути особа, яка була чи є членом Громадської ради міжнародних експертів, Етичної ради, Конкурсної комісії з відбору членів Вищої кваліфікаційної комісії суддів України, Дорадчої групи експертів» - зазначено у законопроекті.
Тобто, міжнародним організаціям доведеться підшукати нових експертів.
Ще однією відмінністю законопроекту 12206-2 є те, що у разі ухвалення Експертною радою висновку про попередню невідповідність кандидата, або якщо у зв’язку з однаковою кількістю голосів «за» і «проти» Експертна рада не змогла ухвалити такий висновок, питання відповідності кандидата на посаду судді ВАС критерію доброчесності та/або професійної компетентності розглядається на спеціальному спільному засіданні ВККС та Експертної ради.
Рішення щодо відповідності такого кандидата цим критеріям ухвалюється більшістю від спільного складу ВККС та Експертної ради, за умови, що за нього проголосували більше половини членів Експертної ради (тобто, до прикладу, якщо рішення підтримали 3 члени Експертної ради від РСУ та один член від «міжнародників»).
У разі неприйняття такого рішення кандидат вважається таким, що припинив участь у конкурсі.
Нагадаємо, МВФ вимагає прийняття закону про новий спецсуд до кінця грудня 2024 року. А вперше публічно згадка про необхідність створення в Україні суду на зразок Вищого адміністративного суду з’явилася у «Плані реформ від Білого дому», надісланого заступником радника Білого дому Майком Пайлом на Координаційну платформу донорів.
Автор: Наталя Мамченко
Підписуйтесь на наш Telegram-канал t.me/sudua та на Google Новини SUD.UA, а також на наш VIBER, сторінку у Facebook та в Instagram, щоб бути в курсі найважливіших подій.