Група народних депутатів зареєструвала у Верховній Раді законопроект 13361 про внесення змін до Закону «Про вищу освіту» щодо особливостей прийому окремих категорій осіб до закладів вищої освіти, місцезнаходженням яких є територія активних чи можливих бойових дій.
Депутати пропонують установити, що під час воєнного стану прийом на навчання для здобуття вищої освіти здійснюється на конкурсних засадах в особливому порядку, визначеному МОН, без дотримання вимог статей 44, 45 цього Закону.
Особливий порядок передбачає право визначених ним категорій осіб на участь у конкурсі за спеціальними умовами.
Спеціальні умови участі у конкурсі передбачають, зокрема право осіб, місцем проживання яких станом на дату, визначену особливим порядком прийому на навчання для здобуття вищої освіти, є тимчасово окупована територія, або населені пункти, віднесені до територій активних бойових дій, або територій можливих бойових дій на участь у конкурсі за результатами співбесіди або вступних іспитів у закладі вищої освіти замість результатів зовнішнього незалежного оцінювання (вступних випробувань з використанням організаційно-технологічних процесів зовнішнього незалежного оцінювання) для осіб, за умови вступу до закладів вищої освіти, місцезнаходженням яких є населені пункти, віднесені до територій активних бойових дій або територій можливих бойових дій.
Як вказують автори, у 2022 – 2024 роках у зв’язку з воєнним станом до пункту другого розділу XIV Закону вносилися зміни, які передбачали, що прийом на навчання для здобуття вищої освіти здійснюється на конкурсних засадах в особливому порядку, визначеному МОН, без дотримання вимог Закону. Цей порядок передбачав поступове розширення сфери застосування вступних випробувань з використанням зовнішнього незалежного оцінювання та організаційно-технологічних процесів зовнішнього незалежного оцінювання для оцінювання результатів навчання вступників на навчання за освітніми програмами всіх рівнів вищої освіти.
Головна мета такого підходу полягає у забезпеченні рівного доступу до вищої освіти через те, що всі вступники проходять одне й те саме вступне випробування в однакових умовах. Але ця мета не досягається в умовах воєнного стану.
Найбільшою проблемою є складання проходження таких вступних випробувань на території активних та можливих бойових дій, де проведення випробувань часто переривається через тривоги та обстріли.
Додатковою проблемою є те, що на відповідних територіях є істотний дефіцит працівників з багатьох професій.
Відтік молоді до більш безпечних регіонів посилює довготривалі несприятливі демографічні тренди і ускладнюватиме вирішення проблем повоєнного відновлення і соціально-економічного розвитку відповідних територій.
Натомість підтримка здатної до здобуття вищої освіти молоді, що бажає навчатися у містах її постійного проживання, буде сприяти вирішенню зазначених проблем, як через майбутнє працевлаштування у своїх регіонах, так і через можливість працевлаштування під час навчання на умовах неповного робочого дня або навчання на робочому місці при здобутті вищої освіти за дуальною формою. Пропоновані зміни спрямовані на вирішення зазначених проблем і не потребують змін до інших законів, зокрема до спеціальних законів у сфері освіти.
Автор: Наталя Мамченко
Підписуйтесь на наш Telegram-канал t.me/sudua та на Google Новини SUD.UA, а також на наш VIBER, сторінку у Facebook та в Instagram, щоб бути в курсі найважливіших подій.